Deca ih gledaju dok oni podriguju, psuju, snimaju svoje babe i tako zarađuju novac! Ko nam to vaspitava potomke?

10.05.2021

18:21 >> 06:10

0

Jutjuberi, tiktokeri postali su noćna mora za roditelje tinedžera zbog toga što ti ljudi, koji na mrežama plasiraju svoj sadržaj, mogu baš negativno da ut

Deca ih gledaju dok oni podriguju, psuju, snimaju svoje babe i tako zarađuju novac! Ko nam to vaspitava potomke?
Copyright Pixabay

“Jutjuberi”, “tiktokeri” i “influenseri” postali su noćna mora za roditelje tinedžera zbog toga što ti ljudi, koji na mrežama plasiraju svoj sadržaj, mogu baš negativno da utiču na decu.

U moru informacija i sadržaja koje internet danas nudi, svoje mesto pronašli su razni internet “radnici” po društvenim mrežama, a sadržaj koji oni plasiraju deci često je nekulturan, pun vulgarnosti i nasilja, a ponekad i jako opasan, upozoravaju stručnjaci. Ciljna grupa su im deca od 12 godina i starija, a sadržaj je skandalozan.

Skandalozno

Pa, tako, samo letimičnim pregledom sadržaja jednog od najpopularnijih “jutjubera” u Srbiji možemo da čujemo kako podriguje, psuje… A, da ne govorimo o vrlo popularnim “čelendžima”, zbog kojih su pojedina deca, prema dosad objavljenim informacijama, gubila živote. Uz to, jedan srpski “jutrjuber” imao je svojevremeno “bisere”, kada je sopstvenu babu postavio na mrežu.

Profimedia, ilustracija

U nekoliko navrata, on je, kako i sam priznaje, zarad lajkova, snimao babu kako skače po trambolini, njenu reakciju kada joj je pokazao da je celu kuću “obložio” toalet papirom, kao i reakciju na njegovu “šalu” da je “napravio dete devojci”.

Ipak, ono što je najviše uznemirilo roditelje predstavljaju snimci gde ovaj isti “jutjuber”, takođe pred babom, pravi linije od belog praha i potom ga, uz pomoć cevke, ušmrkava. Iako nije u pitanju prava droga, nesrećnu ženu je ovo jako pogodilo – toliko da je počela da plače.

Plasiraju svoju muziku

Mnogi od tih “radnika” na Jutjubu snimaju i svoje pesme, a koje su takođe prepune reči nasilja. Jedna od njih tako propagira i pogrdno nazivanje žena, spominje se droga, alkohol, nargila i slično.

Ovaj problem pojedini roditelji su prepoznali, pa svojim mališanima zabranili da gledaju i slušaju ovakve sadržaje.

Tako, dvanaestogodišnji B.L. je za “24sedam” rekao da mu se, nakon samo nedelju dana slušanja muzike popularnih “jutjubera” muzički ukus “iskvario”.

– Svi moji vršnjaci ih slušaju, pa sam počeo i ja. Ipak, kada je to čula moja majka, zabranila mi je da ih pratim. Onda sam video da stvarno ta muzika nije dobra, pa sam se vratio Red hot čili pepersima, Haustoru i ostalim rok bendovima – iskren je on.

A, nažalost, ovakvih primera je mnogo, odnosno na svakom koraku “internet staze”.

Pixabay/LoboStudioHamburg

Ako uzmemo u obzir podatak da je prosečno vreme od dva, tri sata dnevno koje korisnici Jutjuba i Tiktoka provode na ovim platformama, jasna je toliko velika zabrinutost roditelja.

Generacije, koje su stasale sa telefonom u ruci, i čija se komunikacija obavlja putem društvenih mreža, možda ne vide ništa loše u tome, ali stvaranje uzora od ljudi koji, između ostalog, promovišu negativno ponašanje, može u velikoj meri da im škodi, upozorava za “24sedam” školski psiholog Tatjana Milutinović.

Privatna arhiva

Kako ističe, te osobe obično imaju po milion pratilaca, a vodeći se parolom da je najbitnije sakupiti što veći broj lajkova, “jutjuberi” preuzimaju dobro poznati recept, koji je dokazano upalio u raznim rijaliti šou programima – što više vulgarnosti, to više pregleda!

– Niko ne osporava dobre i korisne stvari i savete koji se mogu naći na ovim platformama, ali poznato je da se “loš glas daleko čuje” i to ove osobe uspešno koriste. Influenseri svojim životnim stilovima i obrascima ponašanja imaju snažan uticaj na mlade. Oni im pokazuju raskoš koja je “nadohvat ruke”, pa je sve ćešći san mladih “instant slava i bogatstvo”. Međutim, deca treba da znaju da su ti ljudi plaćeni da promovišu život, navike i proizvode i da ništa, zapravo, nije onako kako izgleda – poručila je ona.

Drugi problem koji se javlja, dodaje ovaj psiholog je oponašanje i stvaranje uzora.

– Deca u njima vide svoje idole, kopiraju ih i potom objavljuju slične sadržaje. To se ondnosi na svaki delić života: od oblačenja, muzičkog ukusa do načina življenja, govora i ponašanja. A, svedoci smo koliko je u prethodnom periodu bilo opasnih izaova na ovim aplikacijama. Predatori na internetu su vrlo proračunati, shvataju da su deca laka meta, pa ih navode, zarad nekoliko hiljada pregleda, lajkova i popularnosti, da, na primer, superlepkom zalepe gornju usnu za kožu ispod nosa i tako dobiju veću gornju usnu. Pojedini izazovi doveli su i do smrtnih ishoda – napominje ona.

“Kidfluenseri”

Poseban vid influensera su “kidfluenseri”, a to je ujedno i najnoviji trend koji je uzeo maha. On podrazumeva da deca od 10, 11 godina, postavljaju snimke na mrežama pokušavajući da oponašaju svoje uzore i da rade iste stvari kao i “jutjuberi” koje prate, bez svesti o razlikama dobrih i loših namera, korisnih i banalnih sadržaja.

A, tu ključnu ulogu treba da preuzmu roditelji, smatra psiholog Aleksandra Janković.

Uloga roditelja

Printscreen/Youtube /Novo Jutro

– Internet i svi njegovi sadržaji su enormno dostupni i to bez ikakve kontrole. Oduvek su postojali idoli i uzori, ali sa razvojem tehnologije, stvar je postala prilično ozbiljna. U dobu dok se deca još razvijaju i traže sebe, sklona su spoljašnjim uticajima, ali roditelji moraju da znaju da maloletno dete ne može da da pristanak da želi da postane javna ličnost. Za njegov život je zadužen roditelj. Zbog toga odrasli treba da kontrolišu koliko vremena deca provode ispred malih ekrana, ali i da provere sadržaj koji prate. Edukacija je ključna, treba uputiti dete da bez obzira na preglede i broj lajkova na društvenim mrežama, ne smeju da se kompromituju ili, još gore, da dovode život u opasnost – poručuje ona za naš portal.

Kako dodaje, mahom svako dete, koje danas krene u prvi razred, ima svoj  telefon, a roditelj ima obavezu da nauče dete selekciji sadržaja.

– Treba im pokazati da se na internetu nalaze i bojne korisne stvari. Međutim, okupirani svakodnevnim obavezama i problemima, roditelji, uglavnom, nemaju vremena da se bave time šta njihova deca gledaju na internetu, važno je da su mirna i da ne prave probleme. A, upravo to mirno dete koje satima gleda u monitor može biti i neko ko je postavio najvulgarniji komentar ili snimak – napominje ona.

Posledice 

Kako je za “24sedam” ranije objasnio psihijatar i psihoterapeut iz Instituta za mentalno zdravlje u Palmotićevoj ulici dr Ivica Mladenović, prekomerno vreme provedeno ispred ekrana može ostaviti posledice po dečje zdravlje.

Pročitajte još
– Tehnologija jeste postala sastavni deo života i, iako može znatno da olakša život, njenom nepravilnom upotrebom mogu se javiti veliki problemi, posebno kod dece, koja od najranijeg doba pristupaju tom digitalnom dobu. Iako može imati brojne benefite, upotreba ovih pametnih uređaja, ukoliko je nekontrolisana, najpre kod dece može razviti problem sa govorom, a potom i takozvani pseudoautizam. Naravno, to sa sobom nosi i problem koncentracije, kao i socijalizacije, a povećana je opasnost od epi-napada, oštećenja vida i koštano-mišićnog sistema – upozorio je on.

Ko su “influenseri”, “jutjuberi” i “tiktokeri”?

Ove tri skupine čine zanimanje novog veka i ne traže nikakvo stečeno obrazovanje ni diplomu. To, zapravo, znači da svako time može da se bavi, a ovi poslovi pretežno se sastoje iz kreiranja Jutjub kanala i izbacivanja raznih sadržaja koje će verni pratioci svakog dana gledati. Termin influenser najčešće se koristi za osobe koje imaju veliki broj pratilaca na nekoj društvenoj mreži, uglavnom na Instagramu ili Jutjubu, i na taj način ima određen uticaj. Mahom sarađuju sa različitim brendovima i kompanijama da bi promovisali njihove proizvode ili usluge.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike