Trgovci nas "deru" u maržama gde god stignu: Na neke proizvode idu i do 80 odsto!

07.08.2021

05:35 >> 07:22

0

Iako su marže na luksuznu robu uglavnom najveće, u udruženjima potrošača kažu da ni to nije više pravilo

Trgovci nas "deru" u maržama gde god stignu: Na neke proizvode idu i do 80 odsto!
Copyright Profimedia

Iako su marže trgovaca uglavnom poslovna tajna, a do tačnih i zvaničnih podataka teško je doći, u velikim trgovinskim lancima na tržištu Srbije one dostižu iznos i do 80 odsto, saznaje 24sedam.

Kako kažu visokopozicionirani menadžeri u pojedinim trgovinskim lancima s kojima smo razgovarali, maloprodajna marža u većini hipermarketa kreće se u rasponu od 20 do 35 odsto, s tim da je na pojedine proizvode najniža 12 odsto, a najviša skoro 40 odsto. Takođe, po pravilu na luksuzne proizvode, kao što su automobili, marža ide i na 80 odsto, pa i više.

Pročitajte još

– U velikim distributivnim trgovinskim centrima postoji direktno i centralizovano snabdevanje od proizvođača. Takođe, ti lanci su često i uvoznici, i u proseku se trećina prometa u njima odnosi na veleprodaju, jer svoju robu dalje prodaju manjim trgovinama. S druge strane, manje prodavnice i samoposluge orijentisane su na snabdevanje od veletrgovaca, koji zbog svega toga i diktiraju cenu i uslove prodaje – ističe naš sagovornik.

Velike marže ne znače i da je roba najskuplja

Zanimljivo je i da, kako on kaže, najveća marža u nekom hipermarketu ne znači automatski da su i njihovi proizvodi najskuplji.

– Tako veliki trgovinski lanci su zbog centralizovanog snabdevanja u mogućnosti da upravljaju kanalima nabavke. Najbolji primer za to su sopstvene robne marke u trgovinama, a radi se o proizvodima koje najčešće domaći proizvođači prave po narudžbini po proizvodnim troškovima, pa im je cena dosta niža nego proizvod brenda – objašnjava ovaj menadžer.

Napumpane cene, a visina marži poslovna tajna; Profimedia

Inače, kako on naglašava, najniže marže su one na osnovne životne namirnice, hleb, mleko, ulje, i iznose od pet do deset odsto.

– Za odeću i obuću marže suod 30 do 40 odsto. Zatim, za bebi-opremu idu i na više od 50 odsto, dok su za luksuznu robu i do 100 odsto – kaže sagovornik 24sedam.

On naglašava da marža predstavlja zbir svih troškova koje trgovac ima dok jedan proizvod ne stavi na policu i izloži kupcima na prodaju.

– U tu maržu su do tog trenutka uračunati radna snaga, potrošena struja, voda, kao i profitna stopa – ističe on.

Nemaju svi velike troškove

Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), kaže da ni ovo udruženje, generalno, nema uvid u visinu trgovačkih marži, jer one predstavljaju poslovnu tajnu.

– Ono što vidimo na terenu je da vrlo često redovna cena u nekom manjem prodajnom objektu bude niža od cene istog proizvoda koji je na akciji u hipermarketu. To znači da veliki lanci imaju velike troškove, pa dok sve to nadoknade dođu do tako visokih cena – kaže za 24sedam Nikolić.

Pročitajte još

Kako objašnjava, u te troškove hipermarketa ubrajaju se zakup prostora, plate zaposlenih i troškovi marketinga.

– Mali objekti to ne moraju da plate i zato imaju niže cene robe. Najvažnije je da potrošač sam vidi šta je jeftinije, i da to što je na akciji u nekom marketu ne znači da je po najpovoljnijoj ceni na tržištu – ističe on.

Prema njegovim rečima, marže su vrlo različite i kreću se od po nekoliko procenata na osnovne namirnice, kao što su hleb i mleko, pa do 80 odsto na luksuznu robu.

– Međutim, ni tu nema pravila, pa su tako marže trgovaca u Srbiji ogromne i za proizvode koji se ne ubrajaju u “luksuzne“ – zaključuje Nikolić.

Korona spustila marže

Kako bi se sprečili poremećaji, ali i otklonile štetne posledice na tržištu u snabdevanju robom nastale usled širenja korone, Vlada Srbije je u martu prošle godine limitirala marže u veleprodaji i maloprodaji za osam grupa proizvoda. Na toj listi su se nalazili brašno od pšenice, hleb, jestivo suncokretovo ulje, beli šećer, so, voda, testenine, mesne prerađevine i riba.

Takođe, na spisku se nalaze termički obrađeno kravlje mleko, mleko u prahu, jogurt, kokošija jaja, dečja hrana, pelene za decu i odrasle, kao i sapun, šampon, pasta za zube, deterdženti, rukavice, maramice, ubrusi, toalet-papir, tekstilne prekrivke za hiruršku upotrebu, hirurško odelo od papira, gume i tekstil i zaštitne naočare. Ova mera bila je privremenog karaktera, a tačan iznos ograničenja marži nije poznat.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike