Samo “stvar utiska”: U Srbiji još ne postoje istraživanja o kvalitetu uvozne robe

03.03.2021

16:59

0

U udruženjima potrošača navode da bi takve analize iziskivale značajna novčana sredstva

Pixabay

U Srbiji još nisu urađena istraživanja o tome da li potrošači kupuju uvoznu robu slabijeg kvaliteta od iste takve u prodavnicama u Evropskoj uniji, već samo iskustveni utisci naših potrošača da je to tako, rekla je pravni savetnik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Nikica Jovanović.

Ona je za Tanjug objasnila da bi takva analiza iziskivala značajna sredstva koje organizacija potrošača nema, i izrazila nadu da će neko od nadležnih uvideti potrebu da pomogne, jer su članice EU iz istočne Evrope već dokazale da postoji razlika u kvalitetu iste robe kod njih i u “starim” članicama unije.

– Mi za sada još uvek možemo samo iskustveno da kažemo ukoliko smo imali prilike da probamo proizvode, najčešće prehrambene ili hemijske, da su oni drugačijeg nivoa kvaliteta nego u zemljama EU – izjavila je Jovanovićeva.

Precizirala je da do sada u Srbiji nije sprovedeno nijedno istraživanje kojim bismo to potkrepili, ali da bismo oslanjajući se na analize obavljene u istočnoevropskim članicama EU mogli da kažemo da je drugačiji nivo kvaliteta robe koja stiže na naše tržište nego u zapadnoj Evropi.

Foto;Pixabay/PublicDomainPictures

– Tu vidimo da je postojala razlika između onih zemalja članica koje su kasnije pristupile EU u odnosu na one koje su tu faktički od osnivanja, pa su određene države kao što su Hrvatska, Mađarska, Češka i Slovačka odradile istraživanja, i onda su one eksplicitno dokazale da drugačiji proizvodi stižu na njihovu teritoriju nego u recimo Nemačku – rekla je Jovanovićeva.

Dodala je da su se ove zemlje na taj način izborile da se tokom 2021. izmene propisi unutar EU, i obezbedi ravnopravnost svih potrošača u pogledu prava na isti kvalitet robe na celoj teritoriji unije.

Ona naglašava da se ovaj propis ne odnosi na Srbiju, i dodaje kako mi samo možemo da polažemo nade u to da ćemo indirektrno imati koristi od njega tako što će inostrani proizvođači poštovati takozvanu dobru poslovnu praksu.

– Tako da je nama kao zemlji kandidatu za EU zaista neopohodno jedno ovakvo istraživanje kako bismo i mi mogli da se pozicioniramo i vidimo gde smo po ovom pitanju – kaže Jovanovićeva.

Ona, međutim naglašava da to dosta košta, i da se organizacija koju zastupa nekoliko puta obraćala ministarstvima privrede i trgovine za pomoć, ali bez odgovora.

Pixabay

– U više navrata smo pokretali inicijativu. Tu bi mogli da dođu u obzir i Ministartsvo trgovine i Ministartstvo privrede. Svakako da postoje načini, samo bi trebalo da se prepozna dobra volja, da se prepozna interes, i da se jedno takvo istraživanje onda i obavi – rekla je Jovanović.

Dodala je da organizacija potrošača već godinama dobija pritužbe građana na neke proizvode i zna na šta bi trebalo usmeriti pažnju prilikom analize kvaliteta. Jovanovićeva napominje da su cene uvoznih proizvoda u našim prodavnicama često iste kao u Evropi, a nekad čak i više.

Ona je primetila da potrošači u Srbiji neretko imaju problem i sa tehničkom robom, odnosno njenim servisiranjem, a pre svega sa telefonima, tabletima, laptopovima, veš mašinama, šporetima i frižiderima.

Pročitajte još

– Da, postoji problem sa tehničkom robom, i mi vrlo često vidimo da ona traje otprilike koliko i garantni rok, i onda možemo da konstatujemo jednu apsurdnu situaciju da kada smo kupovali robu pre 20 ili 30 godina da je ona tada bila ne toliko tehnološki napredna, ali je bila izdržljivija i tajala je duže – napomenula je Jovanovićeva.

Dodala je da se u EU vodi kampanja dokazivanja da u ovim aparatima postoje takozvani programirani kvarovi, usled kojih oni kratko traju, a zbog nepostojanje rezervnih delova završavaju na otpadu i tako stvaraju ekološke probleme.

– Dešava se da prođe garantni rok, a takva je situacija i kod nas, da se taj proizvod pokvari i da vi ne možete da nabavite rezervni deo, ili da taj rezervni deo košta enermno mnogo, i da se vama faktički više isplati da tu robu bacite i kupite novi proizvod – objasnila je Jovanović.

Rekla je da je tendencija unutar EU da se proizvođači obavežu da obezbede delove za popravku aparata i nakon isteka garantnog roka, i da bi od toga i naši potrošači mogli da imaju korist, umesto da skupo plaćaju velike kućne aparate koje kada se pokvare mogu samo da bace.

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – 24sedam.rs

Komentari (0)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.

Najčitanije vesti