Digitalna pekara: Počeli s maminom pitom, stigli do hipermarketa a sada i na internet

25.07.2021

05:38 >> 08:10

0

U beogradskoj pekari Ključ ostvaruju srpsku verziju američkog sna, nastavljajućiposao onlajn

Digitalna pekara: Počeli s maminom pitom, stigli do hipermarketa a sada i na internet
Copyright Kvalitet onlajn i oflajn: Sestre Snežana Zec i Vesna Njegić, Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

Na ovogodišnjem 88. Novosadskom sajmu prestižno priznanje za inovaciju u proizvodnji, i to uz dve velike zlatne medalje, dobila je – jedna pekara.

Posebno priznanje „dr Rozika Vukobratović“, koje se dodeljuje za unapređenje tehnoloških procesa nastalih kao rezultat primene savremenih naučnih i stručnih dostignuća nije se slučajno našla u vitrini beogradske pekare „Ključ“. Ova porodična pekara, sada već mala pekarska industrija, u branši je u glavnom gradu i Srbiji poznata po tome da se ne boji proboja u novo i nepoznato, ma kako to naizgled teško i neizvodljivo bilo.

Domaće ali “pod kontrolom”; Tradicionalna pita, Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

– Trudimo se da se stalno menjamo, ma kako to nekome se strane bilo čudno za jednu industriju koja ima manje više, standardne proizvode. Ne samo u unapređenju proizvoda i osmišljavanju novih, već paralelno pokušavamo da menjamo poslovne procese. Sada se uveliko bavimo i internetom kao kanalom prodaje bez koga se ne može, što smo spoznali i pre korone – kaže za 24sedam Vesna Njegić, koja je sa sestrom Snežanom Zec vlasnica „Ključa“.

Najveće je nagrada mušterija koji se stalno vraća

I pored kićenja sajamskim odličjima sestre Vesna i Snežana ističu da im je kupac koji se vraća u radnju, a sada i onlajn, najveća nagrada.

– Mi iza gotovo 20 godina koliko postojimo nismo promenili recepture tako da bi išli na uštedu materijala ili nauštrb kvaliteta. I ljudi to prepoznaju i stalno nam se vraćaju, bilo da su u pitanju stalne mušterije, ili neko ko se zadesi u Beogradu poput konzula iz Rusije ili jednog našeg dragog sveštenika iz Australije koji dolazi u Srbiji jednom godišnje ali obavezno svrati kod nas na krompirušu. Nema veće nagrade – kaže Snežana Zec.

Pekara u digitalnom svetu

Kada je nedavno  24sedam razgovarao sa uticaju pandemije korona virusa na digitalizaciju malih i srednjih preduzeća u Srbiji sa Jelenom Nenadić Mihajlović, direktorkom sektora za razvoj i implementaciju projekata u ICT Hub-u, konstatovano je da sada 87 odsto malih i srednjih preduzeća ima neki oblik digitalne prezentacije i prisustva onlajn. Nenadić Mihajlović je upravo istakla pekaru „Ključ“ kao jednu od onih firmi za koje se, prema branši iz koje dolaze, ne bi očekivalo da prednjače u tome ali da je entuzijazam vlasnica učinio da one i u tome uspeju.

– Spoznali smo tu potrebu za izlaskom na internet i pre kovid krize, i to je naša sreća. Osluškivali smo potrebe potrošača i shvatili da sve više naginju ka onlajn kanalu generalno, pa tako i kada je hrana u pitanju. Zbog toga sada imamo potrebu da sve ono šta imamo u tradicionalnoj radnji bude dostupno kupcima za naručivanje i preko interneta, sa istim informacijama i gotovo istim doživljajem kao da je u samoj radnji. Naravno, ono što će uvek nedostajati je da se u potpunosti prenese atmosfera pekare, miris sveže pite pre svega – kaže Vesna Njegić.

Čega sve tu ima: QR “slika” tradicionalne pite, Foto: 24sedam/Georgi Mitev Šantek

Pekara „Ključ“ je na digitalizaciji radila dosta dugo i uz podršku različitih partnera. Zbog toga su i vebsajt i onlajn šop startovali i pre krize, a u međuvremenu su redizajnirani i dodatno unapređeni.

– Radili smo i preko tuđih platformi i dostava ali smo shvatili da je ovako bolje, da to nije trend nego potreba da se potrošaču bude dostupan na način na koji mi to želimo i možemo da kontrolišemo. Bilo je tu, naravno, mnogo problema, pre svega zbog toga što smo mi ipak pekara a ne programerska ili trgovačka firma. Nije bilo lako uspostaviti dostavu u dva segmenta, i pečene robe koja ide po jednom režimu i smrznute, koja zahteva sasvim drugačiji transport i hladni lanac isporuke – ističe Vesna.

No, za sestre Snežanu i Vesnu digitalizacija ne znači samo vebsajt i prodaja onlajn.

– Digitalni put se ogleda i u promeni svih procesa u poslovanju naše firme, ne samo spolja, prema kupcima. Digitalno objedinjavanje tri lokacije na kojima radimo, od ekspresnog dostavljanja radnih naloga do kontrole isporuke i ubrzane i pojednostavljene komunikacije svih zaposlenih. A ako mora da se izdvoji najveća prepreka digitalizaciji, to je otpor zaposlenih prema novom i promenama. Tek kada ih ubedite da je to dobro za njih i oni to vide, posao je dobro krenuo i možete da idete dalje – naglašava Vesna Njegić.

Do kupca i na velika vrata trgovine

Za lakši ulazak u digitalni svet i modernu distribuciju, pored saradnje sa raznim partnerima od programera i veb dizajnera do ICT Hub-a i Privredne komore Srbije, vlasnicama pekare „Ključ“ svakako je pomogla i dobra pozicioniranost na tržištu.

Nelojalna konkurencija, pretnja za zdravlje svih

Internet daje veliku slobodu izbora i to je i dobro i loše, a može biti i opasno, pogotovo kada je hrana u pitanju. Jer velika sloboda obično znači i malu ili nikakvu kontrolu.

– Svako voli da kupi „domaću“ hranu ali pitanje je da li je ono što je tako oglašeno na internetu ili na društvenim mrežama zaista i tako dobro i pre svega bezbedno napravljeno. Ako neko nema registrovanu radnju, već nešto pravi u svojoj kuhinji ili drugom neuslovnom prostoru, pitanje je da li je to što ćete odatle pojesti sigurno za vaše zdravlje. Da ne pominjemo da će vam to biti dostavljeno običnim automobilom a ne specijalnim vozilom sa odgovarajućom klimom. To je onda ne samo pitanje nelojalne konkurencije, nego ugrožavanja zdravlja ljudi – ističe Snežana Zec, čija pekara ima standard bezbednosti hrane ISO 22000:2018.

Proizvodi „Ključa“ se, naime, već godinama nalaze u vitrinama velikih trgovinskih lanaca u Srbiji. Već probijanje u taj sektor je samo po sebi veliki uspeh i za veće firme, a ne malu porodičnu. A oni su već osam, devet godina u ponudi „Deleza“, „Merkatora“ i „Arome“, bilo pod svojim imenom, bio kao proizvođači za privatne robne marke (private label, PL) tih lanaca.

– Saradnja sa trgovinskim lancima jeste pomogla, imali smo uhodan način distribucije ritejlu. Ali, svakako je ostao izazov dostave do vrata pojedinačnog korisnika, bilo da se neko uželeo pite za doručak ili firma želi da dobije ketering za proslavu nekog događaja. Pritom, morate da očuvate izvorni kvalitet i poštujete sve propise o bezbednosti hrane – kaže Snežana Zec.

U svet iz „mamine kuhinje“

Pekara „Ključ“ postoji od 2005. godine i za deceniju i po postojanja postali su prepoznatljivi po kvalitetnim tradicionalnim i prirodnim proizvodima bez aditiva i van Beograda. U poslu su se vlasnice, sestre Snežana Zec i Vesna Njegić, našle više manje slučajno, posle kraćeg izleta u trgovinu medicinskom opremom.

Počitajte još:

– Na početku je, naravno, bilo puno izazova i iskušenja a ne manjka ih ni sada. Prelomni trenutak je bio jedan porodični ručak, kada je majka stavila na sto njenu svima poznatu „bosansku krompirušu“. U tom trenutku smo sestra i ja odmah znale da krećemo u porodični biznis i šta će biti naš budući fokus – priseća se Snežana.

Počelo se od četiri pite, da bi se danas ove sestre preduzetnice ponosile sa više od 40 ukusa pita od različitih vrsta brašna i nadeva, domaćim kolačima, a od pre nekog vremena i veganskim proizvodima i salatama za užurbani mladi i poslovni svet.

Asortiman i ukusi se menjaju ali ono na čemu u „Ključu“ insistiraju su da sve mora da bude prirodno, bez teških masti, aditiva i veštačkih boja.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike