Generalni direktor Telekoma Vladimir Lučić: Nema uspeha bez rada i patriotizma!

10.11.2021

14:29

0

- Rukovodeći ljudi u državnim kompanijama moraju biti vredni, stručni, ali i lojalni svojoj zemlji, istinske patriote - naglašava Lučić.

Generalni direktor Telekoma Vladimir Lučić: Nema uspeha bez rada i patriotizma!
mts/Printscreen

Prvi čovek srpskog Telekoma Vladimir Lučić govori za "Alo" o partnerstvima sa svetskim brendovima kao što su Vodafon, Premijer liga i Blumberg, o sadašnjosti i budućnosti tržišta telekomunikacija, o velikim ambicijama kompanije koju vodi, ali prvi put i o ponečemu ličnom.

- Državna firma može da posluje uspešno ako se vodi na način kako se upravlja velikim korporacijama. U telekomunikacijama nema velikih tajni, zna se šta je budućnost i samo treba ići u tom pravcu - kaže Vladimir Lučić, koji skromno priznaje da na posao dolazi pre svih i isto tako odlazi posle svih.

- Važan je i patriotizam. Rukovodeći ljudi u državnim kompanijama moraju biti vredni, stručni, ali i lojalni svojoj zemlji, istinske patriote - naglašava Lučić.

U ovom intervjuu prvi put je opširnije govorio o saradnji Telekoma s velikom multinacionalnom kompanijom Vodafon u Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori.

Intervju prenosimo u celosti:

O čemu se tu radi?

- Sporazum o partnerstvu sa Vodafonom, koji je jedna od najvećih evropskih i svetskih kompanija u oblasti telekomunikacija, bez preterivanja spada u ključne događaje u razvoju Telekoma Srbija i čitave Telekom grupe na kojem radimo poslednjih godina. To je ujedno dokaz da kompanija u državnom vlasništvu kao što je naša može biti prepoznata kao poželjan partner za globalni svetski biznis. Saradnja Telekoma sa Vodafonom ima dve dimenzije, jedna je na polju daljeg unapređenja naših digitalnih usluga, proizvoda, komunikacija, a druga se tiče povećanja efikasnosti procesa nabavki.

Digitalizacija je sigurno ključni pojam 21. veka u celom svetu. Koliko je važna za Telekom i saradnju s Vodafonom?

- Što se tiče digitalizacije, u prethodne tri godine zaista smo mnogo radili na unapređenju naših proizvoda i usluga, što korisnici najbolje znaju i čime su, nadam se, zadovoljni. Ipak, to nije kraj. Naprotiv, kao što ceo svet u baš svim aspektima života, od biznisa preko na primer zdravstva i saobraćaja do medija i društvenih mreža, prolazi kroz fazu digitalne transformacije, tako je i Telekom Srbija deo te globalne revolucije. Naš cilj je ambiciozan, ali realan: želimo da Telekom bude lider digitalizacije privrede i društva u celom našem regionu. Za ostvarenje tog cilja znanje koje će nam prenositi vrhunski svetski eksperti i pristup digitalnim resursima Vodafona biće velika prednost i podsticaj. Vodafon je i svetski lider u broju tzv. IOT (internet of things) servisa. Zahvaljujući ovom sporazumu, veliki broj različitih digitalnih servisa biće ponuđeno uskoro našim korisnicima.

A u vezi s nabavkama?

- Što se tiče nabavki, s ekspertima Vodafona već pet meseci radimo na daljem poboljšanju tog procesa, a njihov prvi tim već je bio kod nas u Srbiji. Cilj je da povećamo efikasnost i optimizujemo troškove. Osnovni korak smo već postigli, a to je centralizacija nabavki na nivou Telekom grupe, a sada idemo dalje ka povećanju efikasnosti u svim elementima i fazama tog posla. Partnerstvom s Vodafonom dobijamo snagu najveće svetske kompanije u pregovorima sa dobavljačima telekomunikacione i IT opreme i telefona. Time ćemo znatnije smanjiti troškove investicija i poslovanja i učiniti našu kompaniju profitabilnijom.

Partnerstvo sa Vodafonom je ipak samo jedan od velikih poslovnih poteza Telekoma ove godine. Veliku pažnju je privukla pobeda na tenderu za dobijanje prava na TV prenose utakmica engleske Premijer lige. Ima li tu nekih novosti?

- Evo još jedna ekskluziva. Pre desetak dana smo s Premijer ligom i formalno potpisali ugovor po kojem će Arena sport kanali od 2022. pa narednih šest godina u celom regionu emitovati prenose utakmica najbolje fudbalske lige na svetu! Time ćemo u najvećoj meri zaokružiti vrhunsko sportsko iskustvo za naše korisnike, koji preko Arene već sada imaju pristup utakmicama Lige šampiona i Lige Evrope, španske Primere, italijanske Serije A, francuske Lige 1, plus američka NBA liga. Najbolji fudbal i košarka na jednom mestu! Mnogo smo radili na maksimalnom jačanju sportskih sadržaja u ponudi Arene, a svako ulaganje će se višestruko vratiti, kako preko značajnog povećanja broja korisnika i pretplatnika u celom regionu tako i kroz uvećane marketinške prihode. Naša Arena će u celom regionu, od Slovenije do Severne Makedonije, preko naravno Srbije, Hrvatske, BiH i Crne Gore, biti jedini pravi sportski kanal.

Ono što radi Telekom, a i vi lično, prepoznato je i u svetu. Nedavno je zvanično najavljen ugovor sa Blumbergom o otvaranju regionalne medijske kuće koja će se baviti biznis-vestima. Takođe, član ste Forbsovog poslovnog saveta…

​- Napravili smo veliki iskorak s dva medijska partnerstva, sa Juronjuzom i Blumbergom. Projekat Blumberg je još ambiciozniji od Juronjuza. Blumberg Adrija imaće redakcije u pet zemalja - Srbiji, BiH, Sloveniji, Hrvatskoj i Severnoj Makedoniji, a centrala će biti u Beogradu. Blumberg je brend za pravu ekonomsku informaciju. Oni će dodatno doprineti promociji domaće privrede, pa će preko Blumberga moći da se promoviše svuda u svetu, a takođe imaće ozbiljan i vrlo konkretan značaj za saradnju privreda u regionu. Vezivanjem za takve brendove nespornog međunarodnog legitimiteta, Telekom pokazuje da želi što više kvalitetnih medijskih kanala i, kao u slučaju Vodafona i Premijer lige, pokazuje da najveće svetske kompanije i te kako žele saradnju sa nama. Što se tiče Forbsovog saveta, zaista je čast biti u društvu najuspešnijih ljudi iz biznisa na globalnom nivou, a opet pod krovom nespornog brenda kao što je grupacija Forbs.

Pored saradnje s globalnim kompanijama, sam Telekom se širi i na Austriju, Nemačku, Švajcarsku…

- Ambicije su nam velike jer želimo da Telekom Srbija postane multinacionalna kompanija. Internet uzima jedan deo prihoda, ali vam daje mogućnost da čitavom svetu nudite svoje servise. Zato smo krenuli s Austrijom, gde već sada imamo više od 100.000 korisnika i prihod od više miliona evra mesečno. A iduće godine na red dolaze Nemačka i Švajcarska. Fokus nam je dijaspora. Lepota rada u Austriji je u tome što koristimo infrastrukturu drugih operatera, koristimo mrežu austrijskog Telekoma, u Nemačkoj Vodafona i lako dolazimo do korisnika. A isti sadržaj u koji ovde investiramo plasiramo i tamo. Sportski sadržaj je najskuplji, ali i najatraktivniji. Utakmica uživo je utakmica uživo. Procena je da će u budućnosti od svih klasičnih TV kanala opstati samo sportski i informativni.

Telekom ulaže i u proizvodnju filmskog i serijskog programa. Imate li tu konkretnu računicu, uspevate li da zaradite? 

- Ubeđen sam da će nam to dugoročno biti jedan od profitabilnijih poslova. Kod produkcije serija bitan je i kvalitet, a za desetak do petnaest godina korisnik neće plaćati skup kanala nego će birati šta želi da gleda. Bićemo domaća vrsta Netfliksa ili ćemo imati jako partnerstvo sa nekom takvom kompanijom. Želimo da budemo lideri domaće produkcije. Osim što smo napravili kanal Superstar, koji je jako atraktivan, želeli smo da vratimo duh produkcije stare Jugoslavije, koja je bila prepoznata u čitavom svetu. Mislim da smo u tome uspeli.

Na koje projekte ste posebno ponosni?

- Mogu da najavim da će „Državni službenik“ postati hit u Južnoj Americi. Sinhronizovaće se na španskom jeziku. A onda, čim prodate jednu seriju, globalno tržište se interesuje za druge od Severne Amerike do Australije i Evrope. U devedeset odsto naših serija teme su univerzalne i lako su razumljive za svakoga širom sveta. Takođe, ako je atraktivna, seriju možete da prodajete i 50 godina, imate stalan izvor prihoda. Što se tiče regiona, naše serije se emituju svuda i svuda su vrlo uspešne.

Pomažete i važne kulturne i istorijske projekte?

​- Pomogli smo „Daru iz Jasenovca“, pomažemo projekte „Oluja“ i „Košare“ jer mislimo da su to jako bitne teme. Finansirali smo dokumentarni film koji je emitovan u Muzeju istorije genocida. Želimo da finansiramo dokumentarce jer su veoma važni. To nam je dužnost i zadovoljstvo. 

Telekom Srbija je kada ste se vi vratili kao koordinator bio u veoma lošoj tržišnoj poziciji?

- Šokiralo me je 2018. godine to što je Telekom imao jako malo tržišno učešće u četiri najveća grada, u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu. Verovali ili ne, imali smo manje od jedan odsto TV pretplatnika, a u internet usluzi između sedam i devet odsto. Telekom Srbija je nestajao i nije bio sposoban da se nosi sa tim izazovom. Ali naša strategija je bila jednostavna, da povećamo broj korisnika u domenu interneta i televizije, kao i da pronađemo nove izvore prihoda ulaganjem u sadržaj i digitalne servise. Imali smo mnogo izazova jer je prihod od mobilne telefonije SMS-a konstantno padao. Da bismo to kompenzovali, morali smo napraviti nove izvore prihoda, što smo i uspeli.

Ljudi vole da imaju i fiksni

Kakva je budućnost fiksne telefonije?

- Fiksna telefonija je sad bazirana na internetu. U sledećih 50 godina vama će u kući biti neophodan što kvalitetniji internet. Ali i dalje ima preko 1,7 miliona klasičnih fiksnih telefona u Srbiji. Ljudi se sve manje njim služe, ali vole da ga drže u kući. Neki ga koriste tehnološki jer im služi za alarme u kući.

A šta su od svega dobili korisnici?

​- Dobili su to da više nema zatvorenog tržišta gde se nudi samo jedan operater i gde postoje karteli koji dogovaraju podelu teritorija i cenu usluga. Dobili su normalno tržište s konkurencijom. Takođe, razvojem digitalnih servisa poput Arena Clouda, korisnik jednog kablovskog operatera može lako da kupi TV paket drugog. Ova dodatna konkurentnost je doprinela tome da svi korisnici mogu da gledaju sve kanale. Ulazak Telenora i A1 u segment fiksne telefonije dodatno će doprineti boljoj usluzi za korisnike. Znači, mi se najiskrenije radujemo jačanju zdrave konkurencije.

Mediji su pisali o navodnim mućkama nekih prethodnih rukovodstava Telekoma. Da li ste uspeli da zavedete red otkad ste došli na čelo firme?

- Jedan od bitnih zadataka vođenja ove kompanije je kontrola troškova i zavođenje reda u trošenju. Posvećeni smo da od Telekoma napravimo jednu korporativnu firmu po najboljim standardima. Naši finansijski rezultati govore u prilog tome. Mnogi su s nevericom pričali o budućnosti Telekoma, ali ona je izuzetna. Ove godine ćemo imati preko 100 miliona evra profita. Imaćemo prihode preko 1,2 milijarde evra kao grupa. Kad bi se sad Telekom prodavao, mnogo drugačije bi se vrednovao nego nekada. A za dve-tri godine, kada još porastu prihod i profit, to će biti još veća suma.

Kada pogledamo sve što radi Telekom i koliko se razvija i koliko se razvio i koji su mu planovi, vratimo se u 2015. godinu, kada se razgovaralo o prodaji Telekoma. Da li sada svi mogu da vide koliko je strateški bila bitna odluka predsednika Vučića, tada premijera, da se Telekom ne proda?

​- To je bila odlična strateška odluka predsednika Vučića jer je došlo do tektonskih promena na tržištu telekomunikacija. Kada nije bilo ekspanzije interneta, smart telefona i aplikacija, prodaja je bila neki normalan pravac. Vi budete mali operater i postanete deo nekog većeg operatera. Međutim, svet se potpuno promenio. Najveće firme su one koje nude servise preko interneta. To više nisu samo operateri, daleko od toga. To pruža novu šansu ako transformišete kompaniju. Na primer, mi u Telekomu smo napravili prvi investicioni fond za finansiranje startap-projekata u početnoj fazi gde smo okupili internacionalni tim. U Srbiji je nedostajalo ideja kako da razvijete startap kompanije, a mi želimo da ulažemo u takve projekte.

Slobodno vreme sa ćerkicama

Da li vam pored toliko posla ostaje vremena za porodicu i hobi?

 - Imam tri ćerkice, tako da svo slobodne vreme, koga nemam mnogo,  posvećujem porodici. Za hobije nemam vremena. Imam sreće da su me telekomunikacije uvek zanimale, te je moj hobi postao posao. One se vrlo brzo menjaju. Kad vidite šta je bilo pre 20 godina, a šta danas imamo... Kad odem u penziju, ko zna šta ćemo tada imati. To je veoma zanimljivo.

Koje vrste startapa će Telekom podržavati?  

- U duhu vremena, napravili smo fond koji može da finansira bilo koju vrstu startapa koji ima tržišni potencijal. Promovisaćemo inovativne i kreativne startape kao junake novog doba. Želimo da promovišemo mlade ljudi s idejama koje mogu biti uspešne. Promovisaćemo ih i medijski. Cela startap zajednica treba da dobije mesto gde će moći da dobije odgovor šta i kako dalje u svom razvoju. Nama to stvara novi izvor prihoda. Ogroman potencijal je u ovoj priči.

Jedan ste od najzauzetijih ljudi u Srbiji, ali ste uvek ste dostupni novinarima. Kako uspevate?

- Dostupnost je deo mog posla. Morate biti transparenti prema medijima. Voditi državnu kompaniju nije isto kao voditi privatnu. Tu svojim primerom morate da pokažete kako treba raditi.

 

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Alo