Povratak praznih rafova u supermarketima i paničnih kupovina! (FOTO)

14.10.2021

20:30

0

Problemi u globalnim lancima snabdevanja rezultiraju praznim policama u supermarketima. Ali i kupci mogu dodatno da pogoršaju situaciju

Povratak praznih rafova u supermarketima i paničnih kupovina! (FOTO)
Profimedia

Prošetajte se supermarketima u SAD ili Evropi i ponovo ćete videti prazne rafove... To nije posledica panične kupovine i stvaranja zaliha toalet-papira, kao što se dešavalo u ranoj fazi pandemije. Lanci snabdevanja su zagušeni na skoro svakom koraku između fabrika u Aziji i magacina prodavnica širom sveta.

Ali sve veće cene i nedovoljna dostupnost proizvoda znače da je samo pitanje vremena kada će potrošači ponovo početi da kupuju na veliko. Ovog puta to će raditi kako bi izbegli šok sa cenama koji ih, po svemu sudeći, čeka u budućnosti, piše Blumberg.

Manjak radne snage dodatno otežava situaciju

Lanci snabdevanja nalaze se u problemu jer su proizvođači, odgovorni za proizvodnju svega, od patika do kafe, pogođeni ograničenjima izazvanim kovidom. Rastući broj zaraženih virusom i potražnja potrošača dovode do zagušenja u lukama. Kontejneri za transport robe se nalaze na pogrešnim lokacijama. Troškovi pomorskog prevoza povećani su čak i do deset puta. Ako roba ipak stigne u odredišne luke, nema dovoljno vozača kamiona koji bi je prevezli do prodavnica širom sveta. Manjak radne snage u berbi i pripremi hrane takođe otežava ionako sumornu situaciju u svetu...

Određeni sektori su pogođeni više od drugih. Proizvodnja pića je, na primer, ugrožena nedostatkom adekvatne ambalaže, računajući tu i aluminijumske limenke. U Britaniji, nestašice ugljen-dioksida u kombinaciji sa rastućim troškovima energije u rizik dovode zalihe gaziranih bezalkoholnih pića, prenosi Blumberg.

U nekim oblastima problem je dodatno pogoršan povećanom potražnjom. Kako brojni Amerikanci nastavljaju da rade od kuće, kafa i čaj ostaju dosta tražena roba. Zašto biste išli u „Starbucks“ ako i dalje kod svoje kuće možete biti sami svoj barmen?

U međuvremenu, povratak u učionice rezultirao je porastom potražnje za školskim priborom, računajući tu i onaj koji ide uz pakete za ručak. Nakon godine koju je neočekivano obeležilo spremanje obroka kod kuće, kao i povratka porodičnim večerama, roditelji su sada u panici zbog pomame za upakovanim obrocima kompanije „Kraft Heinz“. U ovoj firmi su naglasili, prvi put posle pet godina, da upakovani obroci doživljavaju dvocifren rast.

Snašli se - iznajmljuju sopstvene brodove

Hrana za kućne ljubimce je još jedna problematična kategorija. Proizvođač „Purine Nestle SA“ je već povećao proizvodne kapacitete. Neki trgovci namirnicama već navode da imaju problema da pronađu dovoljne količine poslastica za pse i keksa za mačke kako bi zadovoljili potražnju prouzrokovanu svim novim ljubimcima usvojenim tokom pandemije.

Trgovci na malo su načinili promene u svojim lancima snabdevanja kako bi izbegli uska grla. Neki, računajući tu i „Walmart Inc.“ i „Target Corp.“, počeli su da iznajmljuju sopstvene brodove. Usled nedostatka vozača, neki britanski supermarketi koriste sopstvene kamione za isporuke koje su ranije obavljali dobavljači.

Ali biće potrebno još prilagođavanja. Prodavnice će možda morati da smanje asortiman robe kako bi pojednostavile složenost lanca snabdevanja, što znači manji izbor proizvoda za krajnje potrošače. Trgovci moraju da se pripreme za najgore. Sa već tako nestabilnim sistemom, šta bi se dogodilo sa daljim skokom cena, potražnje i panične kupovine?

U Sjedinjenim Državama se akcijske ponude već ograničavaju, a cene određene robe za svakodnevnu potrošnju već počinju da skaču, prema navodima IRI-a. Energetska pića, jaja, meso i bezalkoholna pića postaju sve skuplji, kako pokazuje IRI-ev pokazatelj inflacije robe široke potrošnje.

Udruživanje u kupovini smanjuje troškove

Kada cene skoče, potrošači se obično prilagode i promene navike. Kupci najpre zamene skuplje proizvode jeftinijim. To obično znači da napuštaju velike brendove zarad konkurentnijih privatnih marki. Zamena mesa u ishrani pastom, pirinčem ili krompirom takođe je uobičajen način uštede.

Profimedia
Gotovo da nema šta ni da se kupi...

Zatim na red dolaze kupovina na veliko i grupna kupovina. Kako se očekuje da će cene hrane nastaviti da rastu, potrošači ponekad izaberu da stvore zalihe proizvoda kada za to imaju priliku, recimo u slučaju hrane za kućne ljubimce. Nije iznenađenje ni kada se ljudi udruže sa prijateljima da bi kupili velike pakete toalet-papira ili mlevenog mesa. Podela velike kupovine omogućava im bolju cenu, jer tako neće potrošiti previše novca na hranu.

Sa društvenim mrežama, poput Fejsbuka, gde se mogu naći brojne grupe posvećene uštedi novca, ili influensera sa TikToka koji ljudima dele savete, potrošači postaju daleko kreativniji od upotrebe kupona.

Iako je inflacija generalno dobra po supermarkete, zato što podigne ukupnu vrednost prodaje, opasnost leži u situacijama kada cena premaši određeni nivo i potrošači odluče da pređu na jeftinije proizvode.

Ono što je još veći problem je kada ljudi pohrle ka marketima sa velikim popustima, kao što su „Aldi“ i „Lidl“, koji su već osvojili Evropu, a sada se šire i po SAD. Brojni potrošači držali su se podalje od ovih malih supermarketa tokom kovid pandemije, ali su im se vratili kada su počeli da prave velike kupovine jednom nedeljno.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: S. G.

Najčitanije Vesti