Nafta je prošlost, svet ratuje oko baterija

03.12.2020

09:48 >> 14:23

0

Baterije za električna vozila već su postale bojište na kome se definiše ko će ekonomski vladati svetom

Nafta je prošlost, svet ratuje oko baterija
Copyright Foto:Pixabay/ Gerd Altmann

Nakon što je nafta kao osnova naše savremene civilizacije poslednjih stotinak godina bila povod ratovima i geopolitičkim previranjima, kao sledeći resurs od kojeg zavisi budućnost javljaju se – baterije.

Tehnološki sajt Medium.com piše da iako je do skoro bilo nezamislivio da bi nešto moglo da zameni dominantan položaj nafte, među resursima i tehnologijama koje se nadmeću za tu ulogu „pokretača sveta“ su baterije i elektrifikovana ekonomija mobilnosti koju one stvaraju.

Ogromna nova bogatstva zaradiće se narednih godina i decenija proizvodnjom superbaterija, stvaranjem električnih vozila i rudarenjem sirovina potrebnih za njih.

Baterije će biti razlog novih trgovinskih ratova SAD, Nemačke, Kine…

– To nije borba za prevlast i pravo na hvalistanje, opstanak celih ekonomija je u pitanju – kaže Džin Manster, partner u „Loup venčures“ , firme iz Mineapolisa koja ulaže u tehnološke kompanije.

Den Ajvs, generalni direktor za istraživanje kapitala i tehnološki analitičar u kompaniji „Vedbaš sekjuritis“ (Wedbush Securities), kaže da je “to kao trka u naoružanju samo što se vodi na tržištu električnih vozila, a ratuje se da bi se došlo do najbolje tehnologije za baterije.

Kina vodi ali da li će profitirati

Kina je trenutno u vođstvu na putu “zlatnim dobom za električna vozila”. Na globalnom nivou, elektromobili čine tek oko tri odsto svih prodatih vozila, a Ajvs predviđa da će sledeće godine porasti na pet odsto, a na 10 do 2025…

Podstaknuti državnim subvencijama, koje e doduše smanjuju, kineski vozači kupuju oko polovine svih novih električnih vozila u svetu, a tamošnji industrijalci su izgradili najveću svetsku infrastrukturu za proizvodnju baterija.

Glavne hemikalije za baterije – poznate kao NMC i LFP – izmišljene su u SAD, ali Kina je zasenila SAD i sve ostale komercijalnom primenom tog napretka u EV.

I američka firma “Tesla”, najveća svetska kompanija za električna vozila ima fabriku u Šangaju, a njen “model 3” najprodavanije je vozilo u Kini.

Pročitajte još:

Saznajemo: Još nekoliko banaka smanjuje učešće za stambene kredite

Istražujemo: Zašto Srbija nema organsku proizvodnju hrane kad je potencijal ogroman

Peking je ove nedelje odlučio da i kupci SUV-a “Tesla”, “model I”, imaju pravo na državne subvencije.

“Tesla” sada uživa u prodaji 40 odsto svojih novih vozila samo u Kini, ali stručnjaci koje sada proizvodi za nekoliko godina preći će u konkurentske kompanije u Kini. A kada kada industrija baterija i električnih vozila dovoljno poraste, Kina će imati ambicije da svoja vozila prodaje svuda u svetu što je faza u njenoj globalnoj dominaciji u sektoru električnih vozila, najavljuju analitičari.

Pored “Tesle” svetski gigant u konvencionalnim vozilima, nemački “Folksvagen” se tek probija u vrhu sa svojim električnim modelima „audi E-tron” i „porše taycan”, dok je bliže masovnom tržištu američki “Dženeral Motors” (GM).

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike