INTERVJU Jelena Bulatović: Velike kompanije ne mogu bez malih, solidarnost je sada najvažnija

03.04.2021

07:45 >> 09:48

0

Autor: S. Gavrić

Izvršna direktorka Srpske asocijacije menadžera u intervjuu za 24sedam objašnjava šta su najveći izazovi sa kojim su se susrele velike kompanije u Srbiji u

INTERVJU Jelena Bulatović: Velike kompanije ne mogu bez malih, solidarnost je sada najvažnija
Jelena Bulatović. izvršna direktorka SAM-a; Foto: Promo/SAM/Nebojša Babić

Iako su mali biznisi pretrpeli veću štetu usled pandemije virusa korona, kriza koja je nastala nije zaobišla ni velike, dobro uigrane i razvijene kompanije. Kriza je od njih zahtevala promenu načina razmišljanja i vođenja firme, a pre svega prilagođavanje procesu digitalizacije koja je postala imperativ poslovanja. Takođe, s obzirom na to da je prioritet poslovanja bio da se sačuvaju zaposleni, i u smislu radnih mesta, ali i zdravstveno, velike korporacije sa brojem ljudi koji zapošljavaju bile su pred velikim izazovima.

Na ovaj način Jelena Bulatović, izvršna direktorka Srpske asocijacije menadžera (SAM), objašnjava za 24sedam šta su najveći izazovi sa kojim su se susrele velike kompanije u Srbiji u toku pandemije. Prema njenim rečima, ispostavilo se da je jedna od najvećih “boljki” u poslovanju u 2020. godini realizacija ranijih, dugoročno postavljenih planova.

– Iako su veliki biznisi bili u prednosti u odnosu na posebno pogođena mala i srednja preduzeća, menadžeri koji vode velike timove prioritetno su morali da sagledavaju promene u društvu, u brendovima, u poslovnim tokovima, u zaposlenima i potrošačima… I da na osnovu tih informacija postavljaju poslovne procese i rade planiranja – kaže Jelena Bulatović.

Šta je u takvim uslovima bilo najvažnije?

– Kako je prioritet poslovanja bio sačuvati zaposlene, i u smislu radnih mesta, ali i zdravstveno, velike korporacije, sa brojem ljudi koji zapošljavaju, bile su pred velikim izazovima. Tu su fleksibilni menadžeri, skloni empatiji, ali i strateškom prosuđivanju, pokazali svoju veštinu poslovanja. Balansiranje troškova i prihoda u krizi, česta planiranja i budno vođenje kriznog menadžmenta bili su uslov opstanka i najvećih kompanija.

Najvažnije očuvati radna mesta, kao i zdravlje zaposlenih; Profimedia

Mali biznisi su stradali, prekinuti su lanci snabdevanja, a jasno je da velike kompanije ne mogu bez malih. Šta je recept za opstanak i nastavak uspešnog poslovanja kompanija?

– Međusobna saradnja velikih i malih kompanija je neizostavna. Kao što su na početku velike kompanije apelovale da se posebno pomogne malim i srednjim preduzećima, tako i dalje primarna ostaje njihova solidarnost. Takođe, evidentno je da su se i velike kompanije okrenule „lokalnijim“ dobavaljačima, u želji da skrate lance snabdevanja. A svima nama i dalje ostaje konstantno prilagođavanje svim promenama. Firme treba da budu agilne, da budno prate promene na tržištu i da prilagode svoje poslovanje uslovima koje klijenti i tržište pred njih postavljaju. Svi koji su na nogama podneli prvi udar pandemije, moraju da se trude da nastave da posluju sa minimalnim gubicima. Uz sve to, kontinuiran rad na transformaciji poslovanja ostaje konstanta svačijeg poslovanja, naravno, uz očuvanje zdravlja svih nas i pristupanje procesu vakcinacije.

Nedavno smo čuli da se sprema i četvrti paket pomoći privredi. Šta je vaš savet za Vladu Srbije, kakva podrška je sada najpotrebnija i kome?

– Od prvog dana pandemije aktivno smo pratili sve mere Vlade, pokretali neke od njih, i sve je to bilo od krucijalnog značaja za našu privredu. U vreme kada je uspeh poslovanja različit, u zavisnosti od sektora, izuzetno je važno da mere budu vrlo usmerene na one sektore kojima zaista treba pomoć i koji su najugroženji. Nasuprot biznisima koji i sada vrlo solidno rade, tu su sektori poput turizma, ugostiteljstva, kreativnih i event industrija, koji su vrlo pogođeni. Takođe, mere Vlade su značajne i za sve one koji moraju da restrukturiraju svoj posao i da se prilagode novim uslovima poslovanja.

Edukacija je uvek značajna, a posebno u vreme krize; Pixabay/StartupStockPhotos

U ovakvim situacijama mnogi su našli rešenje u promeni ili preusmeravanju poslovanja, a na neki način i u dodatnoj „edukaciji“ zaposlenih. Koliko je ona važna za biznis?

– Upravo je preusmeravanje poslovanja u pandemijskim uslovima bilo ključ opstanka mnogih, a i dalje je. Tada se pokazalo koliko je važno raspolagati različitim veštinama i strategijama, dopunjavati određena znanja. U prošloj godini svi smo stekli nove veštine, znanja, testirali naša menadžerska znanja, sposobnosti u onlajn uslovima, iskusili na sopstvenim primerima krizni menadžment, što je pokazalo da se stalno ulaganje u sebe i u zaposlene uvek isplati. Edukacija je ono što mi u SAM-u godinama posebno negujemo, i naglašavamo da je važna i sada, kada je pred nama mnogo izazova. Zato smo u našoj godini jubileja, 15 godina postojanja, pokrenuli SAM akademiju.

Kako je ona osmišljena?

– Koncipirana je kao razmena znanja i najboljih primera iz korporativne i preduzetničke prakse u cilju razvijanja i jačanja profesionalnih sposobnosti i veština pojedinaca, ona je tu za stvaranje lidera 21. veka. Upravo nam je to potrebno, sigurni budući lideri koji će voditi poslovnu zajednicu u Srbiji u godinama koje dolaze.

Pročitajte još

Da li smo sada u toku ove krize naučili nešto novo i kakvo iskustvo imaju članice SAM-a?

– U toku krize smo naučili da je razmena znanja i iskustva dragocena. Mnogo je lakše prebroditi krizu kada vam neko ukaže na svoja razmišljanja, objasni kako planira, kako prati trenutne aktuelnosti, kako im se prilagođava i kako već tada planira buduće korake. Naše onlajn konferencije, koje smo iz nedelje u nedelju organizovali za širu javnost, davale su baš takve primere i savete i pomagale su mnogima da se u svemu ovome snađu. Tokom cele godine, kroz razne formate, trudili smo se da naši članovi imaju sa kim da podele iskustva.

Sada ćete to nastaviti i kroz SAM akademiju?

– Upravo tako. Na Akademiji će više od 25 polaznika, budućih lidera, imati ekskluzivnu priliku da uče od više od 40 ostvarenih profesionalaca sa internacionalnim iskustvom u najuspešnijim kompanijama u Srbiji. Predavanja su kreirana prema najnovijim edukativnim trendovima iz oblasti menadžerske prakse okrenutih budućnosti poslovanja, od poslovne strategije, transformacije i upravljanja promenama do savremenog vođstva i upravljanja zainteresovanim stranama, poslovne agilnosti i organizacione kulture i dizajna, upravljanja ljudima. Ona će pokazati da je znanje uvek resurs, a da je sada potrebnije više nego ikada.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi