aktuelno

Kinezi nastavljaju da pritiskaju: Elektromobili s istoka i kvalitetni i jeftini

18.10.2024

09:26

0

Autor: R.B.

Kineski proizvođači električnih vozila pokazali svu snagu na Sajmu automobila u Parizu

Kinezi nastavljaju da pritiskaju: Elektromobili s istoka i kvalitetni i jeftini
Leapmotor na Pariskom sajmu automobila - Copyright Pariz Motor Show Tanjug/Michel Euler (STF)

I pored zastoja u zamahu trenda elektrifikacije i e-mobilnosti, Pariski sajam automobila 2024. pokazuje da se trka nastavlja ali i da Kinezi odmiču. Kineski proizvođači su svojim naprednim i pristupačnim električnim vozilima privukli veliku pažnju, uprkos pretnji uvođenja evropskih carina, piše Blumberg Adrija.

Ovogodišnji Paris Motor Show, koji se održava od 14. do 20. oktobar 2024. godine, donosi i dublji uvid u razloge sve veće prisutnosti električnih vozila. Hrvatski automobilista Juraj Šebalj za Blumberg Adriju ističe kako prelazak na ova vozila nije samo stvar tržišnih trendova, već rezultat snažnih regulatornih pritisaka i strogih propisa o emisijama.

– Ono što mnogi možda ne znaju jest da je dozvoljena emisija ugljen dioksida po automobilu oko 93 grama, a svaki gram iznad toga povlači kaznu od otprilike 1.000 evra po prodatom automobilu – govori Šebalj.

Zbog toga su proizvođači prisiljeni da prodaju više električnih vozila kako bi izbegli visoke kazne i održali ravnotežu u emisijama svojih modela.

– Zato je ključno prodati što više električnih vozila kako bi se omogućila i prodaja benzinskih modela. To je glavni razlog zašto na tržištu vidimo sve više automobila na struju – objašnjava Šebalj.

Na sajmu su dominirali električni modeli gotovo svih glavnih proizvođača, između ostalih Pežo, koji je predstavio E-408 i unapređene SUV modele E-3008 i E-5008, s dometom do 700 kilometara.

Reno je takođe predstavio svoju viziju budućnosti kroz električne modele, među kojima su se istakli retro-inspirisani reno 4E-Tech i napredni emblem.

Kineski proizvođači pod svetlima reflektora

Međutim, jedna od ključnih priča ovogodišnjeg sajma bila je prisutnost kineskih proizvođača automobila. Paris Auto Show 2024. bio je savršena prilika za kineske brendove da pokažu svoju snagu i to je iskoristilo devet kineskih proizvođača, uključujući BYD, Leapmotor, Xpeng i Seres.

Prikazali su najnovije inovacije u segmentu električnih vozila, što je izazvalo zabrinutost među evropskim konkurentima. BYD je, na primer, predstavio model yangwang U8, hibridni SUV s impresivnim karakteristikama poput mogućnosti plovidbe i okretanja za 360 stepeni.

– BYD je kompanija koja izaziva strah među evropskim proizvođačima jer je ogromna i sve više prisutna na tržištu. Jesu li tehnički superiorni, ne znam, još ih nisam testirao. Uskoro će doći na red za testiranje, pa ću imati priliku da ih isprobam i vidim kako se nose u praksi – otkriva Šebalj.

Šebalj ističe da kineski proizvođači ne ciljaju samo na domaće, već i na globalno tržište.

– Kina nikad nije bila poznata kao veliki proizvođač automobila, ali sada se agresivno pozicionira kako bi postala tehnološki lider. Njen cilj je prilično jasan - želi da zagorča život svim proizvođačima na svetu. Zato ulaže ogromne količine novca u razvoj i proizvodnju električnih vozila. Uz jeftiniju radnu snagu, Kina ima kapacitet da svoje automobile izvozi širom sveta. A što se kvalitete tiče, ti automobili nisu nimalo loši – smatra Šebalj.

Evropski proizvođači uzvraćaju udarac

Kineski proizvođači ne samo da nude naprednu tehnologiju, već i pristupačnije modele, što im daje prednost u borbi za kupce. Kako bi odgovorili na tu pretnju, evropski proizvođači poput Folksvagena, Pežoa i Renoa planiraju da lansiraju jeftinije modele električnih vozila, sa početnim cenama od oko 20.000 evra. Na primer, električni reno tvingo koštaće ispod 20.000 evra, a reno R5 25.000 evra.

Ovi potezi su ključni u pokušaju privlačenja šireg spektra kupaca koji su do sada oklevali zbog visokih cena EV.

Partnerstvo između kineskog Leapmotora i evropsko-američkog Stelantisa dodatno je osnažilo kineski uticaj na evropskom tržištu.

– Dok se ostali konvencionalni proizvođači u određenoj meri povlače s EV tržišta, Stellantis traži saveznike i kuje strategije za snabdevanje kako bi osvojio EV segment i očuvao profitabilnost, s obzirom na to da podizanje cena i smanjenje troškova ne može trajati unedogled – napomenuo je analitičar Blumberg Adrije, Ilija Nešić.

On je ocenio da su saradnje s kineskim proizvođačima nedavno nastale kao potencijalno najefikasniji modus operandi za evropsku autoindustriju.

Kinezi nastavljaju da pritiskaju: Elektromobili s istoka i kvalitetni i jeftini Tanjug/Michel Euler (STF)
Struja i Kinezi: Sajam automobila u Parizu

 

Stelantis, gigant nastao spajanjem italijansko-američkog Fijat Krajsler Autombila i francuske PSA Grupe (Pežo-Sitroen) udružio se s kineskim startapom za proizvodnju automobila Leapmotor kako bi smanjio troškove, a nekoliko njihovih vozila izloženo je ovih dana u Parizu. Među njima je i leapmotor B10, kompaktni SUV namenjen mlađim vozačima, za koji se očekuje da će koštati manje od 30.000 evra. Prijem na sajmu mogao bi da odredi sledeće korake u Stelantisovom nastojanju da proizvodi vozila brenda Leapmotor u fabrici u Poljskoj.

– Mi kontrolišemo sav njihov izvoz van Kine – rekao je izvršni direktor Stelantisa, Karlos Tavares u intervjuu za Blumberg TV.

Niska potražnja i loša infrastruktura

Uprkos impresivnim inovacijama, evropski proizvođači suočavaju se s problemima vezanim za potražnju. Šebalj napominje da će visoka cena električnih vozila i nedostatak infrastrukture za punjenje usporiti masovnu tranziciju na električna vozila.

– Vrlo je verovatno da će rok za zabranu prodaje vozila s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, planiran za 2035. godinu u Evropi, biti odložen – kaže on.

Dodaje da u Hrvatskoj, iako postoje državni podsticaji, samo 3% prodatih automobila su električni, i naglašava da bez dodatnih podsticaja i ulaganja u infrastrukturu, taj broj ne bi bio značajno veći.

– Da budemo jasni, u Kini je trenutno otprilike jedna trećina prodatih automobila električna. Dakle, nije dve trećine pa da je većina, kao što bi se moglo očekivati, već samo jedna trećina. Ljudi još uvek preferiraju motore s unutrašnjim sagorevanjem – pojašnjava hrvatski vozač.

Evropska unija, s druge strane, pokušava da zaštiti domaće proizvođače uvođenjem carina na kineske električne automobile. Iako je cilj ovih mera zaštita evropskih brendova, neki stručnjaci smatraju da bi ove carine mogle da uspore razvoj EV sektora u Evropi, jer potrošači traže pristupačne modele.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike