U Evropi zastoj sa električnim vozilima ali Srbija se sve ozbiljnije sprema za e-mobilnost (FOTO+VIDEO))
„Electric Vehicle Days – EV Days 2024“ na Novosadskom sajmu, pokazao pored 40 modela električnih vozila i kako se Srbija sprema za novu elektrifikaciju u saobraćaju i vreme pametnih gradova
Dok sa zapada, a posebno Evrope, stižu tmurne vesti o trenutnom zastoju u interesovanju za automobilima na struju, u Srbiji kao da preovladava stav da je e-mobilnost nesumnjiva budućnost. Bar se takva atmosfera mogla osetiti na „Electric Vehicle Days – EV Days 2024“, koji su na Novosadskom sajmu po četvrti puta organizovali Tehnički fakultet Novosadskog univerziteta i kompanija Nina medija.
– Pitanje e-mobilnosti i pametnih gradova je veoma važno pitanje i to je nesumnjiva budućnost. Ovo pitanje zaista moramo gledati na globalnom nivou, a ne samo kroz evropsko tržište električnih automobila. Recimo ako pogledamo Narodnu Republiku Kinu, vidimo da se tamo ono razvija jako velikom brzinom. Globalne cifre govore o 16 ili 17 miliona prodatih vozila samo u ovoj godine, od čega nekih 900.000 na području Evropske unije. To jeste manje nego što je najavljivano u EU, međutim u razgovoru sa kompanijama, predstavnicima donosilaca odluka i onog što čitamo u raznim stručnim i opštim člancima, vidimo da je jedna poruka generalna a to je da Evropa i evropski proizvođači ne odustaje od električnih i hibridnih vozila – kaže za 24sedam prof. Boris Dumnić, dekan Tehničkog fakulteta i suorganizator skupa.
Da sa puta elektrifikacije transporta neće biti skretanja slaže se i Petar Gavranović, predsednik Nadzornog odbora „Globos osiguranja“ i potpredsednik „OMR Grupe“ čiji je ono deo.
– Budućnost autoindustrije je vrlo kompleksna, doduše menja se tempo zavisno od političkog okruženja, ali definitivno je da su električna vozila zaživela i sve više će biti prisutna na ulicama. Sigurno će se i u Srbiji povećati broj električnih vozila, posebno zbog toga što se „Fijat“ počine da proizvodi „e-pandu“ krajem ove godine. Biće na srpskom tržištu od sledeće godine i samim tim mogućnosti da običan čovek kupi to vozilo, uz subvenciju, po ceni sličnoj kao sa benzinskim motorom, tako da će se stvoriti i dodatni interes. Ušteda u gorivu je nemerljiva, za korisnike koji prelaze do 200 km dnevno, električna vozila su definitivno bolja rešenja – rekao je za 24sedam Gavranović.
Pročitajte još:
Cena nije jedina prepreka, ali i tu ide na bolje
Profesor Dumnić kaže da je tu došlo do promene i u Srbiji i sada se ide na to da se obezbede vozila nižeg cenovnog ranga, kako bi bila dostupnija svakom građaninu koji je zainteresovan za nabavku.
Bez revolucije u energetici
– Jedna od ključnih stvari koju smo čuli na jednom od panela je da u energetskom sektoru ne možemo da radimo revoluciju. Možemo, ali je velika šansa da ćemo napraviti greške koje će može da ugroziti ključne parametre energetskog sektora - stabilnost i pouzdanost. Dakle, moramo da radimo evoluciju, da menjamo, da znamo zašto menjamo, da menjamo na bazi činjenica i objektivno sagledanih podataka i da imamo dugoročne planove i da se trudimo da predviđamo i pratimo dugoročne trendove – kaže prof. Boris Dumnić.
– Drugo važno pitanje je da se razvije infrastruktura, da imamo veći broj i veću mogućnost za punjenje ovakvih vozila. Jutros smo sa ministrom (infrastrukture i saobraćaja Goranom) Vesićem razgovarali o jednoj interesantnoj ideji da se pojavi neki vid subvencionisanja nabavke punjača. Da recimo vi kad kupite električno vozilo, dobijete subvenciju i praktično nabavite besplatno punjač koji ćete instalirati u kući ili na garažnom mestu – napominje Dumnić.
Time bi se rešio problem primarnog načina punjenja, onog kućnog, dok bi država trebalo da ubrza onaj deo priče o punjenju „na putu“.
-- Država treba da uradi dosta na infrastrukturi. Čuli smo danas i od ministra da se radi veliki broj punjača na autoputu i po gradovima, tako da očekujemo definitivno razvoj u tom segmentu. A onda je stvar zaokružena jer imate gde da punite automobil a za sve ostalo brinu drugi. U našoj kompaniji, „OMR Grupi“, na primer nudimo mogućnosti da pored nabavke vozila, imamo mogućnost osiguranja, finansiranja putem lizinga, rent-a-kara, limo-servisa, ali i punjače, aplikaciju za punjenje, i čak na kraju fiskalizaciju tih računa za struju. Tako da kompletno „one stop shop“ postoji i to je definitivno budućnost električnih vozila.
Važno je da se o e-mobilnosti priča što više
Sam „EV Days“ se menjao na putu edukacije o elektromobilnosti zajedno sa temom kojom se bavi. I na tome će istrajati, kaže Boris Dumnić.
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
– Sve je krenulo pre četiri godine kao inicijativa grupe entuzijasta da se na Novosadskom sajmu glasno govori o prednostima e-mobilnosti i preprekama na putu njenog ostvarivanja. Iz godine u godinu se sve veći broj kompanija pojavljuje a ono što je osnovna prednost ovog događaja, je da ovo nije samo sajam. Ovo je i sajam, i konferencija, i zona za testiranje, i studentsko takmičenje... – napominje sagovornik 24sedam.
Da bi se uspelo, i istrajalo na putu za koji trenutno ne postoji alternativa, profesor Dumnić naglašava da je potrebna što šira edukacija.
– Ne možemo očekivati da se elektromobilnost ili dekarbonizacija energetskog sektora odvija u budućnosti ako nemamo inženjere koji će to da sprovode, kreiraju i koji u krajnom slučaju razumeju tu problematiku i razumeju šta sve ona donosi se sobom. Naravno da tu onda dolaze kompanije, pa dolaze građani, pa dolaze ekonomija, privreda, pa na kraju oni koji donose odluku. Dakle, jedan sveobuhvatan pristup je neophodan da biste razvijali neku oblast i uspešno implementirali na onom prostoru gde živite i radite – kaže profesor.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari