Da li je Srbija spremna za transport "na struju": Upućeni u Nišu rekli "DA" (FOTO)

09.10.2023

19:35

0

E-mobilnost i vožnja na struju možda nekima izgleda daleko za Srbiju ali stvari se na terenu menjaju brzo

Da li je Srbija spremna za transport "na struju": Upućeni u Nišu rekli "DA" (FOTO)
Copyright Promo: Vozim na struju/Bojan Jovanović

Srbija je spremna za elektrifikaciju voznog parka komercijalnih, pre svega lakih dostavnih vozila, ali zabrinjava podatak da je ponuda takvih vozila slaba, ne samo kod nas već i u celoj Evropi, istaknuto je u petak na Prvoj E-LCV konferenciji, koju je u Nišu organizovala beogradska kompanija „Vozim na struju“.

- A ovaj segment moramo da shvatimo kao vrlo važan i damo mu veliku podršku, jer čak 30 odsto ukupnog zagađenja u gradskoj zoni dolazi od vozila koja su najfrekfentnija. A to su upravo ona vozila koja svakodnevno viđamo u dostavi – kaže za 24sedam Zorana Đorić, direktorka „Vozim na struju“.

Ovakav zaključak, pogotovo što je bio preovlađujuće mišljenje skupa, neupućenima možda izgleda kao iznenađenje, ali to su za 24sedam potvrdili kao stručnjaci verzirani u ovoj oblasti, tako i iz kuća koje se bave i pratećom saobraćajnom infrastrukturom ali i uslugama u saobraćaju, kao što je osiguranje.

- Briga potencijalnih kupaca gde puniti vozili više ne bi trebalo da bude opredeljujući faktor jer i u Srbiji će uskoro biti dovoljno javnih punjača. A komercijalni sektor je upravo onaj koji bi mogao da povuče elektro mobilnost u Srbiji napred – rekao nam je je profesor Boris Dumnić, sa Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu, na novosadskoj konferenciji „EV Days“, čiji je organizator.

Da mreža javnih punjača nije problem, jer osnovno punjenje „kod kuće“ (u ličnoj garaži ili na kompanijskom parkingu) mogu da obave i građani ali i dostavne kompanije i tako budu mirne za narednih 200 kilmetara tog dana, tvrdi i Vukašin Bjelić iz „Fleet Menagement Team-a“, firme koja je distributer punjača a ima i svoju "e-Drive“ aplikaciju.

Snaći će se Srbin

Da e-mobilnost nije bauk i da u Srbiji ima dovoljno tehničko znanja za primenu ali i unapređenje novih tehnologija, govorio je i Milan Lončar, vodeći inženjer za ispitivanje vozila u Centru za motorna vozila AMSS. Tamo su još pre dve godine prepravili prvo dizel vozilo na elektro-pogon.

- Posle noćnog punjenja. Čak i na sporom punjaču, imate i više nego dovoljno struje a oni javni će vam trebati tek za neka duža putovanja. A dostavna vozila rade u lokalu. Pritom, ušteda u novcu je značajna jer 100 kilometara pređete za 200 dinara struje sa kućnog ili 700 sa javnog punjača – napominje Bjelić.

Petar Gavranović, potpredsednik „OMR Grupe“, u čijem su sastavu i firme za prodaju, lizing i osiguranje električnih vozila, kaže ni građani ni komercijalni sektor ne bi trebali da zaziru od e-vozila.

- Već sada imamo dovoljno solucija za svaku vrstu korisnika, od nabavke, finansiranja, održavanja, osiguranja i zamene vozila za novija - napominje Gavranović.

Pošta „povukla novu“

Da je vreme e-mobilnosti već sadašnjost i za neke dostavne firme u Srbiji, pokazuje primer JP „Pošta Srbije“, koja je nedavno nabavila malu flotu električnih kombija.

Direktor poslovne jedinice Niš JP “Pošta Srbije“, Dragan Đorđević, na Prvoj E-LCV konferenciji predstavio je taj projekat kroz koji je ovo javno preduzeće napravilo ozbiljne korake na putu elektrifikacije voznog parka.

A u novembru u Beogradu - jubilej

Prva E-LCV konferencija u Nišu najava je za veliki, jubilarni 10. međunarodni simpozijum o elektromobilnosti koji će se u 15. i 16. novembra održati u Beogradu, u hotelu „Kraun plaza“. Organizatori, beogradska firma „Vozim na struju“ i slovenačka „E-Mobility“ okupiće stručnjak za sva pitanja koja se tiču e-mobilnosti a jedna od glavnih zvezda skupa biće Berte de Brej, čovek zaslužan za izvanredna dostignuća u infrastruktura punjača u Holandiji.

- U planu je potpuna elektrifikacija dostavne flote. Kada se izvodi ovakav projekat mora se misliti i na način kako snabdevati vozila potrebnom električnom energijom. To na državnom nivou otvara novu temu i poglavlje zelene agende, solarnih panela i drugih novih tehnologija – kaže Đorđević.

Bezbednije nego klasičan kombi

O drugom velikom strahu u javnosti, a time i kod potencijalnih vlasnika komercijalnih flota e-vozila – bezbednost – u Nišu je govorio Primož Lemež, predsednik i osnivač slovenačkog udruženja „E-mobility“.

Ovaj stručnjak za e-mobilnost je iz svog petnaestogodišnjeg iskustva izneo publici niz zanimljivih podataka, između ostalog i taj da brojke govore da se električni automobili čak 13 puta ređe zamozapaljuju nego automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

To potvrđuje i Draško Ćirović, tehnički treneru u kompaniji „Auto Čačak“.

- Ne, nećemo se zapaliti u električnom vozilu i to možemo da tvrdimo jer sada već imamo dovoljno iskustva u širokoj primeni. Bezbednost je veća a održavanje električnih motora, i automobila generalno, lakša kod električnih modela jer imaju znatno manje komponenti od „standardnog“ – kaže Ćirović.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike