Novi putni pravci: Šta će sve Srbija izgraditi za četiri milijarde evra od DFC-a!

25.09.2020

11:37 >> 15:17

0

Kreditna linija i ekspertiza američke Finansijske korporacije za međunarodni razvoj (DFC) odlična je prilika da Srbija izgradi sve deonice autoputa i savreme

Novi putni pravci: Šta će sve Srbija izgraditi za četiri milijarde evra od DFC-a!
Copyright Profimedia/Pixabay

Vredni infrastrukturni projekti, “teški” 3,7 milijardi dolara, su ključna stavka dogovora sa američkom finansijskom korporacijom DFC koja otvara kancelariju u Beogradu i čiji predstavnici su zajedno sa specijalnim izaslanikom predsednika SAD Ričardom Grenelom doputovali u ponedeljak u Srbiju.

Kako je istakla potpredsednica Vlade i ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović, formiran je poseban tim ministarstva koji će raditi 24 sata dnevno na projektima sa DFC. Ona je posle sastanka sa predstavnicima DFC-a i EXIM banke, u Klubu poslanika, rekla da su velike stvari pred nama, kao i da se to ne odnosi samo na povezivanje sa Prištinom auto-putem Niš – Merdare – Priština, kao i železnicom, već i na regionalne projekte na kojima će se raditi.
– Želimo vrlo brzo da imamo realizaciju projekata i rezultate koje ćemo ponuditi građanima – naglasila je Mihajlovićeva.

Zorana Mihajlović: Ministarstvo saobraćaja ima konkretnu platformu za pregovore;
Tanjug/Rade Prelić

A šta će se to sve graditi po Srbiji? Naime, Ministarstvo saobraćaja ima konkretnu platformu za pregovore, koja podrazumeva povezivanje sa Prištinom na ukupno četiri putna pravca u dužini od 267 kilometara.

To su sledeći projekti za gradnju:

  • Auto-put Niš – Merdare – Priština, u dužini od 100 kilmetara;
  • Auto-put Bujanovac – Končulj – Gnjilane – Štrpce od 78 kilometar;
  • Brza saobraćajnica Raška – Jarinje – Kosovska Mitrovica, od 61 kilometar;
  • Obnova puta Ribariće – Brnjak – Zubin Potok, u dužini od 28 kilometara.

Procenjuje se da će za te projekte u putnoj infrastrukturi biti potrebno između 2,18 i 2,73 milijardi evra.

Glavni projekat ekonomskog povezivanja Beograda i Prištine, kao deo opšteg političkog sporazuma koji su obe strane potpisale u Vašingtonu, svakako je „Autoput mira“, na pravcu Niš – Merdare – Priština. Ministarka Mihajlović podseća da je tu već obezbeđeno finansiranje za prvu deonicu dugu 33 km od Niša do Pločnika. Sada će se sa DFC razgovarati o izgradnji ostalih deonica. Tender će biti objavljen krajem oktobra, a radovi na toj deonici vrednoj 225 miliona evra će početi sledeće godine.

Početak radova sredinom 2021.

Mihajlović kaže da se s DFC-om pregovarati o finansiranju druge deonice, od Pločnika do Merdara i dalje ka Prištini, kao i da je ukupna vrednost celog auto-puta oko milijardu evra, tako da je potrebno obezbediti dodatnih 750 miliona evra. Ona je napomenula i da tek treba da se završi projektno-tehnička dokumentacija. Ako bude auto-put ekonomski isplativ po broju vozila gradiće se pun profil puta.

Nadogradnja na projekte sa EU

Mnogi projekti, navedeni u Vašingtonskom sporazumu odavno su dogovoreni u okviru investicionog okvira EU za Zapadni Balkan, izjavila je portparolka Evropske komisije Ana Pisonero. Na primer, EU je pružila tehničku pomoć za ceo “Autoput mira” i već je odobrila investicije za prve deonice autoputa u Srbiji i na Kosovu.
– Neki od projekata su novi i treba da budu u potpunosti procenjeni u smislu izvodljivosti i usaglašenosti, kao i sa planovima EU za region – istakla je Pisonero.
Međutim, ovo je prilika da se projekti putne i železnicke infrastrukture na Kosovu i u južnom delu centrane Srbije, i sprovedu.

Za prvu deonici od Niša do Pločnika već je obezbeđen zajam EIB – a od 100 miliona evra, kao i grant od 40,6 miliona evra iz Investicionog okvira za Zapadni Balkana (WBIF). Takođe, zajam od 85 miliona evra Evropske banke za obnovu i razvoj tek treba da bude potpisan, a ostatak će biti finansiran iz budžeta Srbije.

Izazak na Jadran

Foto: M.M./ATAImages

Početak radova na deonici Niš-Pločnik, prema sadašnjem planu, očekuje se najkasnije sredinom 2021. godine.
Auto-put Niš – Merdare – Priština je deo osnovne indikativne transportne mreže EU. Koridor 10 i ovaj auto-put će se povezati kod Niša i omogućiti izlazak Srbije na albanske luke na Jadranskom moru i bolje povezati 500.000 ljudi na njegovom pravcu. Dužina budućeg autoputa Niš-Drač je 383 kilometara.

Na istom pravcu trebalo bi da se gradi i savremena železnička pruga, koja bi se u perspektivi pružila pravcem sve do luke Drač, kao još jedne tačke da izlazak proizvoda srpske privrede na more.

Pruga od Beograda ka Nišu i Prištini

Zasad su predviđeni projekti pruge Beograd – Niš u dužini od 240 km, za koji su u toku pripremne projektne aktivnosti sa kineskim partnerima (CRBC), a vrednost je oko 2,1 milijardi evra. Takođe, planirano je da se radi pruga Doljevac – Kuršumlija – Merdare od 87 km, za šta je potrebno oko 980 miliona evra.

Zatim, u planu je i pravac Merdare – Priština, u dužini od 43 km, ukoliko se na tom delu bude gradila nova pruga od Merdara preko Prilužja do Prištine (jer od izlaza iz tunela Merdare nedostaje pruga).
Kada je u pitanju ta pruga, Mihajlović kaže da je na delu od Niša do Merdara prosečna brzina svega 30 do 30 km na sat i da i tu treba završiti dokumentaciju i videti stanje pruge od Merdara do Prištine.
Takođe, u planu je i pruga Priština – Kosovo Polje- Đeneral Janković – granica sa Severnom Makedonijom, dužine 70,8 km.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike