Što skuplji auto to bolja prodaja: Mali pad auto tržišta u Srbiji

17.12.2022

07:35

0

Autor: G.M.Š.

Prodaja automobila u Evropi konačno je krenula napred i vezala je četiri meseca rasta u novembru. U Srbiji mali pad ali premijum segment blista

Što skuplji auto to bolja prodaja: Mali pad auto tržišta u Srbiji
Za premijum segment u Srbiji nema krize - Copyright 24sedam/Goran Sivački

Popuštanje uskih grla u lancu snabdevanja konačno je udahnulo život automobilskoj industriji u Evropi i u novembru je tržište Starog kontinenta imalo rast od 17 odsto.

Nakon dve godine mučenja sa nabavkom delova, pre svega čipova iz Azije, prodaja je vezala četiri meseca rasta. Ali i pored dobrih vesti iz autosalona, proizvođači ne mogu da odahnu jer opšte ekonomsko pogoršanje zbog inflacije i energetske krize, i pretnja recesije, nagoveštavaju teške mesece koji slede.

Na domaćem ali i regionalnom tržištu tržištu novih vozila, ni ovaj talas boljitka nije počeo da se oseća, i pad je u odnosu na prošlu godinu i dalje na oko 12 odsto. Ali to, gledajući kontinentalne okvire, i nije tako loš rezultat.

U Evropi je u novembru bilo 17 odsto više automobila registrovano u novembru u odnosu na isti mesec prošle godine, pokazuju podaci Evropske asocijacije proizvođača automobila (ACEA).

U Velikoj Britaniji je rast u bio 24 odsto, Nemačkoj čak 31 a u Italiji 156 odsto., prijavljuje ACEA.

Ukupna godišnja prodaja, odnosno ona za 11 meseci, je i dalje šest odsto manja nego što je bilo u isto vreme 2021. godine.

Screenshot: Bloomberg
Konačno na zelenoj grani: Tržište automobila u Evropi

Istovremeno u Srbiji je prodato, odnosno novoregistrovano, 22.419 automobila, naspram prošlogodišnjih 25.078. Kod nas je trend obrnut i prodaja  pada od juna i jula.

Ali, još veći pad ima, recimo, tržište Slovenije, gde je prodatih 44.994 automobila za 11 meseci, za 14,5 odsto manje nego lani.

Situacije se poslednjih meseci promenila na bolje i ovde i u EU. Automobila dolazi više na tržište, jer lakše pristižu i delovi, rokovi za čekanje su nešto kraći ali su i knjige narudžbi i dalje pune.

Međutim, zbog “repova“ iz prethodnih meseci, industrija neće moći da se ni sa boljom prodajom u drugom delu 2022. izvuče iz treće godine u minusu, kaže analiza „Blumberg intelidžens“.

Škoda i dalje suverena

Na srpskom tržištu po prodaji i dalje prednjači automobili fabrike „Škoda“(Folksvagen Grupa) sa 4.250 prodatih automobila za 11 meseci. Već sledeća „Tojota“ je gotovo na polovini, sa 2.212 vozila, pa je tu „Fijat“ (2.129), „Hjundai“ (1.676), „Dačija“ (1.281)…, pokazuju podaci iz mesečnog izveštaja „Kjub tima“ (Cubes Team).

Screenshot: Cubeteam.com
Prodaja u Srbiji na vrhuncu polovinom godine

 

„Škoda“ je, na primer, prodala tek šest odsto manje automobila za 11 meseci, što je upola manji pad nego što ima celo tržište.

Sam „Folksvegen“ je tek oko desetog mesta, sa prijavljenih 935 vozila, ali taj podatak treba uzeti s rezervom jer grupacija teško javno daje podatke o prodaji u Srbiji.

Što skuplji auto to bolja prodaja

Premijum segment se i u Evropi i u Srbiji pokazao kao prilično otporan na krizu. „Mercedesovih“ vozila je prodato 949, „Audi“ je prodao 945, „BMW“ 939…

Nisu loše prošli ni oni najskuplji, vozila sa traka „Lendrovera“ (158 prodatih automobila), „Poršea“ (135) ili „Jaguara“ (31).

Ilustracija: 24sedam/G.M.Š.
 

 

Električni automobili su hit u Zapadnoj Evropi ali je u Srbiji vozila „Tesle“ prodato samo 11.
Pritom treba imati u vidu da je „Mercedes“ imao mali pad, od 0,7 odsto, dok su svi ostali napravili bolji posao nego lani. Rast prodaje ide od četiri odsto „BMW-a“, preko 22 i 26 odsto „Lendrovera“ i „Poršea“, do 27 odsto „Audija“.

Iako je „Tesli“ prodat broj koji je tek malo dvocifren, to je ipak rast od 83 odsto u odnosu na 2021, godinu

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike