Razmislite pre nego što kliknete „kupi“: Kod elektronske trgovine nije sve ružičasto

10.10.2020

13:14 >> 07:59

0

Razmislite pre nego što kliknete „kupi“: Kod elektronske trgovine nije sve ružičasto
Copyright Profimedia

 

Porast e-trgovine raduje i trgovce i potrošače, ali treba imati u vidu da njome pravimo dodatne probleme planeti.

Elektronska trgovina (e-commerce) postaje sve popularniji vid nabavke, jer prednosti su očigledne. Kupac ne mora da putuje po željenu robu, traži parking-mesto u blizini radnje, gubi vreme, a što je najvažnije, ne mora da prekida svoje redovne aktivnosti kako bi izdvojio vreme za kupovinu.

Ali, razvoj e-trgovine otkrio je i „tamne strane“ ovog globalnog procesa – dodatno zagađenje čovekove okoline, pokazuje analiza proizvođača guma „Kontinental“ (Contitental).

Mislite i o gorivu

Značajnu ulogu u postizanju ambicioznih ciljeva smanjenja aerozagađenja mogu imati gume, poručuju iz „Kontinentala“. Ključni faktor je otpor koji se stvara pri kotrljanju točkova, a koji ima glavni uticaj na potrošnju goriva. Potrošnja se direktno odnosi na emitovanje ugljen-dioksida. Dakle, izbor pravih guma ima jednake koristi za životnu sredinu kao i za vozače.

Prema podacima Nemačkog udruženja za elektronsku trgovinu i trgovinu na daljinu (BEVH), potrošači su samo u toj zemlji od aprila do juna 2020. godine ukupno potrošili 20,2 milijarde evra na kupovinu putem interneta. To je gotovo tri milijarde evra više nego u istom periodu prošle godine.

Slično je i u Srbiji, gde Ministarstvo trgovine kaže da je u prethodne tri godine vrednost realizovanih transakcija u e-trgovini porasla čak 300 odsto. Tokom uvođenja vanrednog stanja usled pandemije, rast je bio i veći, jer je većina trgovaca zabeležila skokove prometa od 50 do čak 300 odsto. Nakon ukidanja vanrednog stanja zadržao se porast od oko 100 odsto u odnosu na isti period prethodne godine.

Profimedia

Međutim, ogroman porast broja porudžbina ima i svoju negativnu stranu. Samo za isporuku robe prevoznici godišnje pređu oko 60 milijardi kilometara u Evropi i SAD, što je u redu, ali pređu i blizu 17 milijardi kilometara vraćajući tu istu robu, što nije dobro za planetu Zemlju.

Ovaj poslednji broj jednak je broju od čak 73 putovanja između Zemlje i Marsa.

Svaki četvrti kamion je „greška“

Poražavajuća je informacija da se prosečno svaki četvrti kamion koristi za povraćaj robe, pri čemu se emituje oko milijardu i po kilograma ugljen-dioksida. Samim tim, jasno je zašto Evropska unija proizvođače kamiona obavezuje u naporima da učestvuju u smanjenju emitovanja ovog štetnog gasa.

Do 2025. godine svi proizvođači će morati da smanje emisiju za 15 procenata u poređenju sa prosečnim vrednostima u 2019. godini. Ova brojka do 2030. mora biti smanjena za čak 30 procenata.

Međutim, nisu samo špediteri ti koji u velikoj meri mogu da doprinesu smanjenju emitovanja ugljen-dioksida i zaštiti životne sredine. U borbi protiv klimatskih promena velika pomoć može doći od svakog ko kupuje proizvod na internetu.

– Sve što je potrebno je da potrošači izvrše pažljiv odabir prilikom onlajn kupovine i na taj način mogu da izbegnu povraćaj velikog dela onoga što stiže na kućne adrese – savetuju u „Kontinentalu“.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike