Borbi sa inflacijom nema kraja: Zašto su ponovo prazni rafovi?

23.01.2022

19:20

0

Baš kada je omikron pogoršao probleme sa snabdevanjem, potrošači su ponovo počeli panično da kupuju...

Borbi sa inflacijom nema kraja: Zašto su ponovo prazni rafovi?
supermarket (3) - Copyright Profimedia

Već prilično isprekidane lance snabdevanja u svetu ponovo je uzdrmao novi soj korone, omikron. I ponovo je počeo "novi krug" panične kupovine i pravljenja zaliha, i to najviše hrane. A prizor u supermarketima opet podseća na prve dane pandemije, s početka 2020. godine - prazne rafove.

Upravo je to krajnje nepoželjan povratak na ranije faze pandemije. Svi se sećaju 2020. godine, kada su panična kupovina i iznenadna pomama za zamrznutom hranom, najčešće pecivom (koje se priprema kod kuće) i potrepštimana za roštiljanje, opustošili police sa namirnicama, piše Blumberg. Ali ni prošla godina nije daleko, kada su zastoji u lancu snabdevanja doveli do nestašice svega, od hrane za pse i mačke do osnovnih namirnica koje koriste ljudi.

Zalihe nikad manje

Ovog puta, loša dostupnost je posledica poklapanja oba problema.

Postoji nekoliko razloga zbog kojih možemo da očekujemo da će ova poslednja kriza biti privremena. Rekordna inflacija, na primer, verovatno će ugroziti potražnju potrošača i time ublažiti ograničenja ponude. Ali nemojte očekivati da će se problemi tu završiti.

Da ponovimo, globalni trgovinski putevi već su bili u problemu pre nego što se pojavio omikron. Zatvaranje fabrika i luka u Aziji zbog izbijanja delte dovela je do toga da su se pošiljke zaglavile na Pacifiku uoči vrhunca prodajne sezone 2021. godine.

Kompanija "Bed Bath & Beyond Inc." rekla je da uoči praznika nije mogla da dobije dovoljno papira da pošalje svoje cirkularne poruke kako bi privukla kupce u prodavnice. Dodajte tome nedostatak radne snage u fabrikama za preradu hrane i među vozačima kamiona, i do sezone praznika, zalihe sezonskih osnovnih namirnica bile su manje od uobičajenih.

Najnovija varijanta kovida samo je pogoršala ove probleme.

Profimedia
Navala na gotova, smrznuta jela...

Iz supermarketa "Albertsons Cos." izjavili su nedavno da je omikron umanjio svoja očekivanja o poboljšanju lanaca snabdevanja, pošto je odsustvo osoblja nastavilo da remeti proizvodnju i distribuciju hrane. Predviđa se da će se ovo nastaviti u narednih četiri-šest nedelja. Sličnu zabrinutost izrazio je i proizvođač hrane "Conagra Brands Inc", koji je upozorio na izazove u narednih mesec dana.

Kad "natera" rad od kuće...

Prema dobavljaču podataka IRI, nestašica namirnica porasla je od početka ove godine. Neke kategorije namirnica i robe koje su manjkale tokom 2021. godine, kao što su npr. pića, i dalje nemaju dobru dostupnost.

Ali ne dovode samo problemi sa snabdevanjem do praznih rafova. Potrošači se takođe vraćaju kućama, što uključuje kuvanje kod kuće i gomilanje osnovnih namirnica. Vraća se sve već viđeno - trgovci mešovitom robom ponovo gledaju na "napade" kupaca na potrepštine za roštiljanje, gotovu i smrznutu hranu i testenine.

Profimedia
 

Upravo sada, hladno vreme na severoistoku podstiče još više Amerikanaca da se opuste kod kuće - i dodaje još jedan sloj složenosti distribucije namirnica i robe. Prema IRI-ju, postoje velike varijacije u dostupnosti širom zemlje.

Ali trgovci na malo i kompanije za široku potrošnju postali su bolji u rešavanju ovih problema. Proizvođači su se prilagodili kako bi mogli da proizvode više svojih najprodavanijh artikala. Supermarketi su takođe bili u mogućnosti da nabave zamene za artikle koje je teško pronaći, tako da obično postoji nešto što je pogodno za kupce, čak i ako im to nije bio prvi izbor, primećuje Džim Prevor, koji vodi blog Perishable Pundit.

Profimedia
Rad od kuće: Nove navike potrošača...

Potrošači su takođe postali fleksibilniji, možda su zamenili svoju omiljenu marku novim brendom i otkrili da on ipak nije tako loš. Što se tiče kadrovskih problema zbog toga što su zaposleni bolesni, prodavnice su iskoristile veliki broj sezonskih radnika koje obično angažuju tokom praznika.

Sve je skuplje i skuplje...

Lošiji "status" potrošača, odnosno njihova platežna moć, takođe može pomoći u ublažavanju problema u snabdevanju. Na kraju krajeva, deo problema je bio porast potražnje za robom kako su se privrede ponovo otvarale. To će se promeniti kako potrepštine budu sve skuplje, prenosi Blumberg.

Cene hrane u SAD porasle su u decembru za 6,3 odsto, najviše u poslednjih deset godina. Iako se to u prodavnicama još ne vidi, očekuje se da će porast cena svakodnevnih potrepština smanjiti apetite potrošača. Ovo je, međutim, mač sa dve oštrice. Dok je umerena inflacija dobra za prodavce, jer povećava vrednost prodaje, rizik je da više kupaca koji nemaju novca pređu na jeftinije artikle i prebegnu kod jeftinijih rivala.

Prodavci su postali vešti u snalaženju sa ograničenim isporukama u 2021. godini. Smanjenje potrošnje biće sasvim drugačiji problem.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike