U srpskom Mančesteru mašine ne staju: Arilje je brend

06.01.2022

14:07

0

U Arilju, opštini sa sa 17.000 stanovnika, čak 2.000 ljudi radi u malim i srednjim tekstilnim preduzećima

U srpskom Mančesteru mašine ne staju: Arilje je brend
Foto:Pixabay/whirligigtop

U Arilju je sedamdesetih godina prošlog stoleća privatno preduzetništvo zaživelo, a uskoro je ova opština preuzela titulu „srpskog Mančestera“ od Leskovca, prevashodno zbog tekstilne industrije. To je ostalo i danas, pa od 1.000 preduzetničkih radnji 120 su tekstilne firme.

- Arilje je i danas srpski Mančester što se tiče tekstilne industrije, koja je na visokom nivou, i po pitanju prihoda u opštinskom budžetu. Na teritoriji opštine ima više od 100 firmi koje zapošljavaju 2.000 radnika ne samo iz Arilja već i iz Užica, Lučana, Ivanjice i Požege- kaže za Tanjug predsednik opštine Arilje Predrag Maslar.

Kreće se od porodice

Ariljski tekstilci postali su krojači svog biznisa prvo u malim porodičnim radionica. Vlasnik „Miteksa“, Milan Radovanović, kaže da su i oni počeli kao mala zanatska radnja.

- Kreće se sa jednim, dva radnika iz porodice, a onda kako se posao širi zapošljava se više radnika. Mi smo počeli kao zanatska radnja, a danas, posle 30 godina rada, imamo više od 70 radnika. Radna snaga je bitna u svakom kolektivu, osnov da možete dobro da funkcionišete. Imamo nameru da se dalje kadrovski i tehnički osposobljavamo, jer samo tako možemo pratiti trendove savremene proizvodnje tekstila u svetu - priča Radovanović.

Ističe da su ariljski tekstilci preživeli bezbroj kriza i opstali.

- Tokom pandemije korona virusa počeli smo da proizvodimo pleteninu koja je obrađena jonima srebra i 'virus blokom'. Svetska ekonomska kriza posebno se odrazila na tekstilnu industriju. Poskupeo je transport i nabavka sirovina, došlo je do skoka cena. Ali, opstali smo devedesetih, pa ćemo i sad - naglašava Radovanović.

Preduzeće „Stefan“ postoji takođe 30 godina, a njegov generalni direktor Milutin Stefanović ističe da su tekstilci u Arilju vredni, ali i prilagodljivi datim situacijama.

- Prošle godine smo se brzo preorijentisali na proizvodnju maski i dosta njih je izvezeno posebno u Nemačku. Pomogle su i mere Vlade Srbije koje su stimulisale likvidnost u domaćoj maloprodaji. Tako da smo uspeli da ostvarimo kontinuitet proizvodnje. Sada smo u drugoj polovini godine imali poskupljenje sirovina,  energenata i drugog, ali to su situacije koje periodično dolaze i nadam se, prolaze - priča za Tanjug Stefanović.

Oni mali a nedostaje mladih

Navodi da i razvoj privrede poslednjih godina utiče na to da je malim preduzećima sve teže da opstanu i vodi ih ka ukrupnjavanju, što nije tako jednostavno. Takođe, ima problema i sa radnom snagom.

- Tendencija je da je sve manje mladih ljudi zainteresovano da radi u tekstilnoj industriji koja, inače, ne spada u neke atraktivne zarade. Tako da je trend da kada god se dešava rast zarada, tekstilna industrija tu dodatno trpi, jer ima svoje limite koji su na svetskom nivou. Rešenje je u podizanju tehnološke opremljenosti, nivou znanja, marketinškog nastupa na tržištu da bi se obezbedila prodaja i plasman. To  je jedini način da zadržimo i atraktivnost i konkurentnost naših radnih mesta - naglašava Stefanović.

Ariljski tekstilci ističu da je njihova roba i dalje „brend“, jer potrošač ceni kvalitet domaćeg proizvoda, ne samo u Srbiji već i u regionu. To doprinosi da Arilje i dalje bude "srpski Mančester".
Arilje je od 10 opština Zlatiborskog okruga treća po stepenu ekonomskog razvoja.

BONUS VIIDEO

24sedam TV

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug