Kad država zida: Aerodrom u Berlinu – najveći skandal u Nemačkoj

04.11.2020

11:58 >> 13:58

0

U Berlinu je otvoren aerodrom Berling-Brandenburg koji se gradio trideset godina, a zbog tog najvećeg građevinskog incidenta u istoriji Nemačke niko nije odg

Kad država zida: Aerodrom u Berlinu – najveći skandal u Nemačkoj
Copyright Aerodrom Berlin-Brandengburg, Foto: Tanjug/Patrick Pleul/dpa via AP

Otvaranje aerodroma, pogotovo najvećeg u zemlji, trenutak je ponosa svake nacije. Nemci bi, međutim, najradije da zaborave sve u vezi s tim kako je država gradila novootorenu vazdušnu luku Berlin-Brandenburg “Vili Brant”, jer koštalo ih je i novca i obraza.

Za aerodrom, koji je već sada premali, potrošeno je sedam milijardi evra, umesto dve i po milijarde.

Kad su stručnjaci analizirali stanje posle otkazanog otvaranja 2012, utvrdili su oko 120.000 grešaka, podseća, povodom otvaranja aerodroma, državni “Dojče vele” (DW).

Političari avanturisti

Kako je u Nemačkoj, zemlji visoke tehnologije, kod jednog tako velikog projekta moglo tako puno toga da bude urađeno pogrešno?

Na to pitanje su pokušala da odgovore tri parlamentarna istražna odbora. Pregledano je bezbroj dokumenata, saslušano stotine svedoka i na kraju sastavljen izveštaj na više hiljada stranica. Rezultat: odgovorni na svim nivoima su zakazali i to je dovelo do katastrofe. Ali pre svega ovo: političko vođstvo je bilo nestručno.

Među propustima su sistem za zaštitu od požara koji ne funkcioniše, hiljade automatskih vrata bez priključka na struju, garaže s premalo gvožđa u armiranom betonu i predaleko postavljenim nosačima, pa je pretila opasnost propadanja… Uz to, 170.000 kilometara kablova je postavljeno proizvoljno, u nedopuštenim kombinacijama i u preuskim šahtovima.

Osam godina je bilo potrebno kako bi arhitekte, inženjeri, tehničari i građevinari sredili taj haos.

Otvaranje aerodroma Berlin-Brandenburg odgađano je šest puta. Troškovi izgradnje su porasli – od dve i po milijarde na više od sedam milijardi evra. I to za aerodrom za koji se već sad vidi da će biti premali kad prođe pandemija. Zato se već sad planira proširenje do 2030. – vredno 2,3 milijarde evra.

Nedostatak stručnosti

Od olimpijskih igara u Berlinu nije bilo ništa, a politika se do 1996. bavila pitanjem – gde graditi aerodrom. Za svaki slučaj, državna firma za izgradnju aerodroma je za 350 miliona evra kupila građevinsko zemljište na više lokacija u Brandenburgu.

Printscreen: Youtube/DW Euromaxx

Prošlo je još sedam godina u bezuspešnoj potrazi za privatnim investitorima koji bi aerodrom projektovali, izgradili i njim posle toga upravljali. Ali zbog velikih finansijskih rizika nijedna privatna firma nije htela da se u to upušta bez garancije države. Godine 2003. praktično je pretila propast projekta.

A radovali se Olimpijadi

Ideja velikog evropskog aerodroma u regionu Berlin-Brandenburg nastala je odmah posle ponovnog ujedinjenja Nemačke. Pet godina planiranja, pet godina izgradnje – otvaranje za priželjkivane Olimpijske igre 2000. u Berlinu – tako je glasila “jednačina” koju su postavili političari na saveznom nivou, i u pokrajinama u Berlinu i Brandenburgu.

Ali političari, pre svih tadašnji gradonačelnik Berlina Klaus Voverajt, nisu to nikako hteli da dopuste i – kao vlasnik je uskočila država.

„Dokazaćemo da tri javna vlasnika mogu izgraditi jedan takav projekt”, najavio je Voverajt samouvereno prilikom početka radova 2006. A kao međunarodna oznaka već je bilo odabrano – BBI.

Tek 2009. je primećeno da je IATA oznaku BBI već dodelila aerodromu Bubanešvar u Indiji. To je sitnica koja se, međutim, dobro uklapa u ono što je jedan dugogodišnji član nadzornog odbora 2017. izjavio za “Špigel”: u hodnike firme za izgradnju aerodroma nikad se nije uselila stručnost.

Ulepšavanje i zataškivanje

Kad su počeli građevinski radovi, postojali su, istina, gotovi planovi aerodroma. Ali vlasnici su stalno imali nove želje i ideje, koje su arhitekti i građevinski inženjeri morali da uglave u već postojeće radove: dodatni međspratovi, mostovi za putnike, područja za radnje i ugostiteljske objekte. A s obzirom na to da su se promenili bezbednosni propisi EU, morali su da se prošire hodnici za kretanje putnika.

To nije moglo ostati bez posledica. S današnjeg stanovišta, gradilište je već 2009. bilo u zaostatku i s problemima. A time je 2010. bankrotirao inženjerski ured koji je bio merodavan za tehničko opremanje zgrada. Planirano otvaranje 2011. se odgađa, ali samo za osam meseci.

Glavni arhitekta Majnhard fon Gerken kasnije, u svojoj knjizi „Blackbox BER”, konstatuje da su se termini za otvaranje slagali prema političkom kalendaru, najčešće s prekratkim rokovima i uprkos protivljenju šefova građevine.

Pročitajte još:

Sudbina crnog zlata: Rusi se ne odriču nafte

Konačno rešen problem agencijama? Država ponudila da plati deo polise

Fon Gerkan iznosi teške optužbe. Kaže da je firma za izgradnju aerodroma stalno pokušavala da sakrije probleme pred nadzornim odborom koji je vodio gradonačelnik Berlina Voverajt. Između decembra 2011. i marta 2012. čak je manipulisano građevinskim izveštajima.

„Naše crvene strelice koje su upozoravale da se rokovi ne mogu ispoštovati pretvorene su u žute semafore koji signalizuju da termini mogu biti ispunjeni, iako samo uz posebne napore”, piše Von Gerkan.

Političari vole da poveruju u takve stvari. Kod obilazaka gradilišta radnici moraju pločama da zatvore pogled na gradilište da niko ne vidi stvarno stanje. Tek četiri sedmice pre planiranog otvaranja, stvarno stanje se više ne može sakriti. Aerodrom u maju 2012. ne dobija dozvolu za rad.

Slede smene, a s ljudima odlazi i znanje

Na katastrofalno stanje politika je reagovala prebacivanjem krivice i nizom smena. I ekipa za planiranje oko arhitekte Fon Gerkana je morala da ode. Bila je to greška, rečeno je kasnije, jer oni koji su dovedeni da završe aerodrom ne samo što su stalno morali da traže građevinsku dokumentaciju – 2014. je na jednom berlinskom otpadu pronađeno mnoštvo građevinskih dokumenata – nego su im nedostajale informacije o tome kako je nešto do tada izgrađeno.

Za sve te ludosti nikad niko nije pozvan na odgovornost. Odgovorni političari već odavno nisu na funkcijama. Kad se Klaus Voverajt 2014. opraštao od politike, o aerodromu je rekao: „To je bio bolan poraz i to je ostao do danas.”

Ni menadžeri nisu pozvani na odgovornost. Naprotiv. Jedan od dvojice smenjenih je čak uspeo 2012. da preko suda iznudi nadoknadu štete zbog izostanka primanja u visini od 1,4 miliona evra.

Sjajna reklama za državnu „operativu“, u Nemačkoj ili bilo gde drugde.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Dojče vele

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike