Prodavci nezadovoljni boljom prodajom automobila: Kupci spremni, para ima… Šta je problem?

12.07.2021

05:38 >> 09:40

0

Srpsko tržište novih automobila u prvoj polovini godine se oporavilo i bilo na 70 odsto prodaje iz pretkrizne 2019, ali se prodavci ne raduju mnogo tome

Prodavci nezadovoljni boljom prodajom automobila: Kupci spremni, para ima… Šta je problem?
Copyright Foto: Pixabay/ 楓 陳

Vesti iz sveta kažu da je stanje u automobilskoj industriji, teško pogođenoj pandemijom prošle godine, sve bolje, a u Nemačkoj, za Evropu repernoj zemlji, u junu je pokazan veći optimizam proizvođača automobila i njihovih dobavljača.

U prvih pet meseci 2021. nemačka proizvodnja putničkih automobila je dostigla tek 63 odsto od broja vozila proizvedenih u istom periodu 2019. godine, i gledajući samo tu brojku, prodavci vozila u Srbiji – a to su u velikoj meri vozila evropskih/nemačkih brendova – trebalo bi da budu zadovoljni svojim rezultatima. Međutim, kako ističu za 24sedam u nekoliko automobilskih kuća, njihovi problemi bi mogli da budu još veći, iako imaju „i kupce i pare“.

– Prema podacima sa celog srpskog tržišta novih automobila za prvih šest meseci ove godine, sada smo na 30 odsto manjoj prodaji nego što je bila u pretkriznoj 2019. godini. Prema prošloj godini je besmisleno gledati zbog pandemije korone, koja je “zaključavala” i pogone i auto-salone. Tržište se polako oporavlja, ali ne zbog toga što nema kupaca, ili što oni nemaju para, već zato što gotovo nemaju šta da kupe. Tražnja se uveliko popravila, ali ponuda je, iz poznatih razloga, slaba – kaže nam Milan Belin, predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova (SAUV).

Dilerske muke: Kad nije pitanje para

Bilo da su u pitanju automobili ili kombiji i druga laka komercijalna vozila (LKV), potražnja je velika i svako ko je propustio da u 2020. obnovi svoj vozni park, to želi sada, ali mnogo ni na polovini 2021. godine ne mogu da ispune svoju nameru.

– Uvoznici i dileri su na mukama jer jednostavno nema dovoljno vozila kod proizvođača, pogotovo evropskih. Rokovi čekanja su i pet-šest meseci, a i onda kada se vozila naprave odlaze na veća, profitabilnija tržišta nego što je naše. Zbog toga mi u „Reno Nisan Srbiji“ prodamo, recimo, 30 umesto 300 „dačija“, koliko nam traže – kaže Belin, koji je generalni direktor uvoznika vozila te grupacije za Srbiju.

Čekaju delove s Istoka: Proizvodnja automobila u Evropi, Screenshot: Youtube/ The Wheel Network

Prema podacima iz Skraćenog izveštaja za auto-industriju analitike firme „Kjub tim“ (Cubeteam), u prvih pet meseci ove godine u Srbiji je novih vozila (automobila i LKV) prodato 12.176, odnosno 16 odsto manje nego u isto vreme prošle godine.

Svi popularniji brendovi su podbacili za 11,7 odsto, koliko je manje prodato „tojota“, preko 16,4 odsto „fijata“ i oko 25 odsto „renoa“ i „dačije“…, do minus 30,5 odsto, kako su prošli „folksvageni“.

U generalnom uvozniku „tojote“ za Srbiju svoj znatno bolji rezultat od konkurencije objašnjavaju – geografijom.

– Nemamo mnogo problema sa dobijanjem vozila jer naše fabrike normalnije rade nego one evropskih proizvođača, zbog bolje nabavke delova, tako da ćemo generalno proći bolje od ostalih – rekao nam je Aleksandar Antić, PR menadžer „Tojota Srbije“.

Ali i od poznatog japanskog brenda u Srbiji je bila bolja – „škoda“. Vozila ove marke prodato je ukupno 2.450, što čini, prema 2019, simboličnih, ali u ovoj situaciji veoma prestižnih, 0,6 odsto više.

Pročitajte još:

– Nema tu nikakve čarolije, spasao nas je lager, koji i inače uvek održavamo velikim. Za vozilo iz fabrike i kod nas se čeka od tri do šest meseci, ali mnogi kupci su našli ono što ih interesuje i zadovoljava njihove potrebe među vozilima koja imamo. Zbog toga smo veoma zadovoljni prodajom – kaže za 24sedam Aleksandra Đokić, direktor marketinga kuće „Auto Čačak“, najvećeg prodavca „škode“ u zemlji.

Problem će ostati… valjda samo do jeseni

Rešenja za problem „ima para nema robe“, koji je napravljen nedostatkom komponenata i mikročipova za evropske i američke proizvođače automobila iz Azije, zasada nema.

– Možda bude bolje od oktobra ili novembra, videćemo. Nadamo se da će se do tada situacija stabilizovati i rokovi isporuke biti približniji onim normalnima za ovo tržište. Ali garancija nema, jer pored problema sa delovima sada imamo i brigu zbog mogućeg povratka epidemije – zaključuje Milan Belin.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike