Stan u Mirijevu će koštati kao na Vračaru: Metro bi mogao da napravi "haos“ na tržištu nekretnina

28.11.2021

19:33

1

"Kvadrat stana u Mirijevu iste cene kao na Vračaru", danas deluje kao šala ili primer iz rubrike "verovali ili ne“ ali već za nekoliko godina mogla bi to biti stvarnost u Beogradu, smatraju pojedini stručnjaci iz sveta prometa nekretnina

Stan u Mirijevu će koštati kao na Vračaru: Metro bi mogao da napravi "haos“ na tržištu nekretnina
Copyright Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

Razlog ovog tektonskog poremećaja na tržištu stanova i kuća u srpskoj prestonici mogao bi biti metro. Gradnja metroa u Beogradu je formalno počela i iako je prva vožnja godinama daleko, već sada se može pretpostaviti šta će na tržištu nekretnina promeniti mogućnost brzog transporta ljudi kroz grad, kaže za 24sedam Dušan Mirkulovski, vlasnik agencije za nekretnine.

- U blizini mesta gde su stanice metroa cene nekretnina će neminovno porasti, i to je poznato iz svetske prakse i tu nema izuzetka. Korišćenje automobila u gradu nosi ozbiljne troškove i probleme. Od cene goriva, preko sopstvenog parkinga i parkiranja po gradu do gubljenja vremena u gužvama. Metro sve to eliminiše i oni koji su blizu metroa redovno ga koriste. Zbog toga su cene stanova u tim oblastima mnogo više nego drugde po metropolama – objašnjava Mirkulovski.

Predgrađe se "približava" centru

Na primeru Beograda to bi značilo da će relativno brzo poskupeti stanovi na potezu Železnik – Banovo brdo – Sajam – Savski trg – Dunav stanica – Mirijevo, kuda je planirano da ide prva linija metroa. Ali, to će doneti i promene cene u delovima grada kuda metro ne prolazi, i gde će stanovnici biti “osuđeni“ na automobile, autobuse, tramvaje ili trolejbuse koji "dele“ iste ulice grada u kome zvanično živi 1,6 miliona građana.

Foto: Predlog razvoja metro sistema
 

- Trenutno je prosečna cena kvadratnog metra stana u Mirijevu 1.300 evra, dok je na Vračaru recimo 2.500 evra. Ako je stanica metroa u Mirijevu, a nema je na Vračaru, to bi značilo da će nekretnine u Mirijevu otići na 2.000 evra. S druge strane, na Vračaru se može očekivati da padnu na 2.000 – navodi primer Mirkulovski.

Da ovo nije pusta želja vlasnika stanova na obodnim ili neatraktivnim delovima grada, Mirkulovski navodi primere iz svog višedecenijskog iskustva sa tržišta nekretnina. Kaže da svaki put kada se napravi neki značajan infrastrukturni objekat u gradu, to cenom prati i tržište nekretnina.

- Kada je pravljen Most na Adi imali smo skok cena na Čukaričkoj padini, ali i rast u obližnjem Žarkovu i ne tako dalekom Železniku. I to u vreme kada je inače bilo zatišje na tržištu - priseća se Mirkulovski.

Foto:24sedam/ Katarina Mihajlović
 

On napominje da u nekretninama na cenu utiču brojni "okolni“ faktori, pored toga kakav je neki stan ili kuća. Svaki važan objekat u blizini čini nekretninu atraktivnijom i podiže joj cenu, i to ne mora da bude samo vezano za saobraćaj. Blizina vrtića, škole ili fakulteta, doma zdravlja i slično dodaju koju desetinu ili stotinu evra na cenu.

- Recimo, naselje Galenika u Zemunu nije imalo školu do pre 10, 12 godina. Kada je napravljena škola, odmah je skočila cena. Pa je napravljena i ambulanta, opet je skočila cena... Kada nam dođe kupac, želi da ima nešto od infrastrukturnih objekata u blizini svog budućeg stana. Šta tačno, to zavisi od njegovih potreba. Tako porodice s malom decom gledaju vrtiće ili škole, stariji da li je blizu dom zdarvlja, pijaca… A brojni delovi Beograda nemaju dobre škole, domove zdravlja, zelene pijace...  - objašnjava Mirkulovski.

Novi magnet za kupce stanova - tržni centri

Još jedan od primera onoga šta čini bitnu razliku u novije doba su i – tržni centri.

Cene mogu i da padnu

Međutim, dolazak velikog investitora i gradnja velikog objekta ne znači uvek i veće cene nekretnina, barem ne za sve.
- Gradnja nekog velikog objekta ne znači mnogo samo za građane koji tu žive, to je i način da grad ili opština privuku velike investitore. Ali kada oni dođu, može se desiti da neko bude na gubitku. Tako su u Pančevu, kada su izgrađena dva tržna centra na obodu grada, znatno pale cene poslovnih lokala u centru. Tako je bilo i u Rakovici, u starom tržnom centru. Sve je to tržište – objašnjava Mirkulovski.

- "Delta siti“ kao jedan od prvih većih šoping molova u gradu je uzrokovao veliki skok cena u tom delu Novog Beograda. To su ljudi doživeli kao epohalan projekat i cena je otišla, možda nekih 40 odsto. Za neke uobičajene slučajeve, kada se izgradi neki objekat koji bi tu svakako "trebalo da bude“, škola, ambulanta, hipermarket..., cena poraste 10 do 20 odsto – napominje naš sagovornik.

Slično kao vlasnici stanova kod novobeogradske toplane prošli su i oni u Inđiji. Cene u tom gradiću na sredini puta između Beograda i Novog Sada nisu bile velike sve dok se u blizini nije izgradio poznati “Fešn park“ autlet šoping centar (danas "BIG fešn autlet“).

Izgradnja metroa je dobra vest za Beograđane ali, moglo bi se reći, ne tako dobra za one koji će u narednim godinama kupovati stanove. Metro će generalno dići sve cene nekretnina, jer "podiže cenu“ celog Beograda.

24sedam/Goran Sivački
 

- Kada se Beograd gleda na svetskoj mapi investitora u nekretnine, njegove mane su zagađenje vazduha i otpadne vode, kao i to što nema metro pa ima problem sa saobraćajem. Ako se reši metro, a potom i zagađenje, raste mu privlačnost za investicije. A strane investicije su najbolje investicije jer su to velike poluge na tržištu i ne može im parirati ni hiljade sitnih gradnji, gde se sruši kuća pa na tom mestu napravi višespratnica ili neki kompleks zgrada na mestu malog centra – zaključuje Mirkulovski.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike