Vasić: Ne postoji dogovor, nisu sve banke poskupele usluge

08.02.2021

10:46 >> 16:53

0

Autor: S. G.

Generalni sekretar Udruženja banaka Srbije Vladimir Vasić objašnjava da nisu sve banke povećale cene, ali i da korisnici bankarskih usluga treba da vode ra?

Vasić: Ne postoji dogovor, nisu sve banke poskupele usluge
Michal Jarmoluk/Pixabay

Generalni sekretar Udruženja banaka Srbije Vladimir Vasić kaže da nisu tačni navodi u javnosti da su od januara sve banke poskupele svoje usluge i ističe da ne postoji dogovor 26 banaka koje posluju u Srbiji o povećanju cene održavanja računa, isplati gotovine, SMS obaveštenja, korišćenju bankomata i drugih usluga.

Vasić je rekao jutros, u emisiji “Uranak” na Televiziji K1, da građani mogu na sajtu Narodne banke Srbije da provere cene 14 najčešćih usluga banaka, kao i da mogu sve da provere u svojoj banci.

Mediji prenose da su pojedine banke povećale cene usluga čak i do 70 odsto, i da sada prosečno održavanje računa u bankama iznosi oko 200 dinara. Vasić na to kaže da je trenutno najniža cena održavanja računa 95 dinara i savetuje građanima da dobro pogledaju šta potpisuju kada sklapaju ugovor sa bankom.

I kod nas će kamate biti kao u Nemačkoj…

Govoreći o tome da li su krediti u Srbiji skupi, Vasić je naveo podatak da je 2011. godina cena prosečnog kredita u dinarima bila 17,78 odsto, dok je danas 7,34 odsto (ponderisana kamatna stopa). Cena stambenog kredita u evrma je 2011. godine bila 8,54 odsto, a sada je 2,48 odsto, dodao je Vasić.

S druge strane, u Nemačkoj ta kamata u evrima iznosi između 1,5 i 2,5 odsto, a Vasić kaže da cena zavisi od mnogo faktora, kao i da veruje da će Srbija u narednim godinama dostići i te kamate, kada bude imala tzv. investicioni rejting, s obzirom da smo ga kao zemlja skoro dostigli. On kaže da je veliki pad kamata u Srbiji rezultat svega što je urađeno prethodnih godina u finansijskom sektoru.

– Nema dogovora banaka, ovo je tržišna utkamica, 26 banaka posluje na tržištu Srbije i svaka vodi nezavisnu poslovnu politiku. Imam račun u tri banke i nisam dobio informaciju o poskupljenju ni od jedne banke – naveo je Vasić.

Upitan šta je to tačno poskupelo, na primer, u održavanju računa, Vasić kaže da su u paketu usluga koje nude banke dodate nove funkcionalnosti i da sada postoji oko 15 operacija koje mogu da se urade i bez odlaska u banku.

– Banka ima trošak investicije u digitalnu tehnologiju, koja je skupa, ta paleta se širi, imate nove mogućnosti plaćanja – dodao je on.

Dozvoljeni minus najskuplji

Generalni sekretar UBS ističe da je i dalje besplatno podizanje novca na bankomatima svoje banke.

Govoreći o tome šta sve banke nude, Vasić kaže da se pre nekoliko godina povredio na skijanju i da nije ni znao da u okviru održavanja svog računa kod banke ima i privatno zdravstveno osiguranje.

– Tako da, čitajte ugovor, tu se navodi šta sve ima, pitajte bankara – poručio je Vasić.

Ističe da je dozvoljeni minus najskuplji, da oko 940.000 klijenata u Srbiji ima dozvoljeni minus, ali da ga koristi manje od 50 odsto njih.

– Ako već morate da ga uzmete, onda ga uzmite u kratkom vremenskom roku i sa manjim iznosima. Možete da vidite u banci koja je zamena, kreditna kartica, gotovinski ili potrošački kredit i slično – naglašava on.

Inače, 24sedam je prvi još krajem 2020. godine, u decembru, objavio da su pojedine banke, ne sve, poslale obaveštenje klijentima da će od marta 2021. podići cene nekih svojih usluga. Tako su najavile da će povećati provizije koje se odnose na vođenje platnog računa, slanje SMS obaveštenja klijentima, podizanje novca sa bankomata platnim ili kreditnim karticama, kao i za zamenu kartica i reizdavanje PIN-a.

Vasić poručuje građanima da čitaju ugovor jer se u njemu navodi šta sve banka ima u ponudi; Pixabay

Novi iznosi naknada zavisiće, kako su naveli bankari, od vrste usluge, ali u proseku će provizije banaka biti veće za 30 odsto, dok će kod nekih ta razlika u ceni usluga iznositi i 65 odsto. Tako su promene u iznosu naknada najmanje kod vođenja računa, a najveće u slučaju zamene kartice (zbog oštećenja, krađe ili ako je klijent izgubi).

Kome ne odgovara, može da raskine ugovor

Takođe, klijenti se obaveštavaju da, ako se ne slažu sa tim izmenama, mogu da pre početka primene raskinu ugovor sa bankom dolaskom u najbližu ekspozituru. U suprotnom, kako su naveli bankari, smatraće da je klijent saglasan sa predloženim izmenama i dopunama. Ako je za utehu, raskid ugovora se obavlja bez plaćanja naknade i drugih troškova, ali je, naravno, neophodno da klijent izmiri sve obaveze prema banci.

Pročitajte još

Kada se radi o konkretnim izmenama naknada, najmanja razlika prema novom iznosu tarifa odnosi se na vođenje platnog računa, gde će “osnovni paket“ biti skuplji za 18 odsto, odnosno, sa 160 dinara mesečno naknada će se povećati na 190 dinara. Kod većine banaka vođenje računa košta oko 150 dinara, s tim što ima i onih, ali u manjini, koji ovu uslugu ne naplaćuju.

Vođenje platnog računa koji ima više pogodnosti, kao na primer prijem dela zarade putem trajnog naloga i besplatna SMS obaveštenja, a za koje naknada u proseku kod većine banaka iznosi 300 dinara, prema novoj tarifi koštaće 350 dinara.
Takođe, u slučaju da klijent ima samo osnovni paket, po kome mu je slanje SMS obaveštenja naplaćivano 70 dinara, od marta će tu uslugu plaćati 100 dinara.

Zamena kartice “paprena”

Kada se radi o korišćenju bankomata, kako u zemlji, tako i u inostranstvu, i tu će doći do povećanja naknada za oko 30 odsto. Tako će minimalna naknada za isplatu gotovog novca korišćenjem platne kartice na bankomatu druge banke, umesto 150, iznositi 200 dinara (procenat od dva odsto se ne menja). Ukoliko se platna kartica koristi u inostranstvu, za isplatu na bankomatu druge banke minimalna naknada biće 360 umesto 240 dinara.

Najveći “skok“ naknada odnosi se na zamenu kartice. Tako će provizija za zamenu kartice, kod pojedinih banaka, zbog oštećenja biti veća za čak 66 odsto, pa će umesto 300, iznositi 500 dinara. Slično će biti i kod naknada za zamenu kartice ukoliko je ukradena ili izgubljena, pa će naknada iznositi 500 dinara, a ne 300 kao do sada.

Reizdavanje PIN-a, ako ga klijent zaboravi, koštaće 400 dinara, što je 100 dinara više u odnosu na sadašnji cenovnik.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug