Jeftinije od „lade“: Rusi na istoku poludeli za automobilima na struju

14.08.2021

20:45 >> 21:25

0

Autor: G.M.Š.

Primer iz Rusije pokazuje kako se brzo menjaju navike i preferencije vozača automobila kada im je cenom pristupačan električni automobil

Jeftinije od „lade“: Rusi na istoku poludeli za automobilima na struju
Foto:Pixabay

Neki Rusi zaista uživaju blagodeti savremene automobilske industrije i idu ne samo ispred kolega vozača iz svoje zemlje nego i većine Evrope i razvijenog sveta, moglo bi se reći za stanovnike pojedinih regija na dalekom istoku te velike zemlje.

Kako im je Azija doslovce iza ćoška, stanovnici Habarovska uživaju u svim pogodnostima korišćenih električnih vozila (EV) iz uvoza, kao i u kretanjima na tržištu koja čine i vozila i polovne punjače dostupnim po ceni, piše „Blumberg“.

Kada je Dimitri Unagaev pre pet godina kupio svoj prvi električni automobil, njegovi prijatelji i komšije iz grada Habarovska bili su zatečeni njegovim izborom. Od tada se mnogo toga promenilo. Danas u gradu na dalekom istoku Rusije, sve vrvi od automobila na baterije.

– Ovi automobili su maltene na svakom koraku. Vozila su parkirana svuda po gradu, na ulicama i u dvorištima. Vlasnici čak drže punjače okačene po balkonima – izjavio je Unagaev, 31-godišnjak koji je vlasnik automehaničarske radnje.

Više od petine svih električnih vozila, koja su uvezena u Rusiju između januara i maja, kupljena su u Habarovsku i drugim oblastima istočne Rusije – iako u ovom regionu živi samo četiri odsto ukupnog stanovništva, na osnovu podataka Autostata, moskovske agencije za statistiku.

Poređenja radi, u glavnom gradu Rusije, u kojem živi najmanje dvostruko više stanovnika, prodaja električnih vozila je samo 14 odsto.

I “siromasi” na struju

Takozvani ‘ruski daleki istok’ nije bogzna kako bogat, niti je bastion ekološke svesti. Potražnja za električnim automobilima zasniva se na specifičnoj ekonomiji ovog regiona odvojenog ogromnim prostranstvom od zapadnog dela zemlje.

Sve više kilometara i sve manje para: Vožnja na struju, Foto:Pixabay

Čak i tako je moguće da se uoče aktuelni trendovi – viša cena nafte, jeftinija struja i niža cena električnih vozila – što bi jednog dana u budućnosti, moglo da dovede do šire upotrebe električnih modela u celoj zemlji, a i šire.

Azija je praktično iza ćoška, pa lokalni stanovnici imaju olakšan pristup jeftinijim polovnim električnim vozilima uvezenim iz Japana. Prvo Unagaevljevo vozilo na baterije bio je polovni „nisan lif“. Cene modela iz 2011. do 2013. godine uglavnom se kreću između 5.500 i 8.200 dolara. Vremenom je Unagaev prešao sa „lifa“ na „teslu“, naravno takođe polovnog.

Takođe, daleki istok Rusije uživa u pogodnostima niskih cena električne energije koja je subvencionisana da bi se podsticao razvoj ekonomije u regionu. U isto vreme, zbog nedovoljnih kapaciteta lokalne rafinerije, cene goriva su uglavnom više od ruskog proseka – cena premijuma benzina u julu je bila za šest odsto viša.

Posredstvom raznovrsnih aktivnosti na tržištu, u ovom kutku Rusije postiže se ono čemu u ostatku sveta teže državne agencije i tehnološki napredak – a to je da vozila na baterije postanu pristupačnija nego njihove varijante na benzin.

– Vozači su isti u celom svetu. Brojni kupci će biti spremni da potroše svoje rublje, evre i dolare na električna vozila, čim ona postanu ekonomski isplativija od tradicionalnih – izjavio je Evgenij Tirtov, stariji savetnik u „Vigonu“, moskovskoj firmi za konsalting.

Ogromna ušteda

A računica je prosta, izjavila je Olga Ivanovna, 41-godišnja direktorka građevinske firme iz Irkutska u istočnom Sibiru. Ona troši sedam dolara mesečno na struju za svoj polovni električni automobil. Benzin za drugi automobil u njenoj porodici je košta skoro 140 dolara.

– Izračunala sam da bismo moj suprug i ja tako mogli da uštedimo oko 2.700 dolara godišnje. Ne mogu da kažem da nam je novac neophodan, ali kada shvatite da možete imati jednake pogodnosti i komfor, a da pritom uštedite onda je to priličan dobitak – kaže Ivanovna.

Pročitajte još:

U poređenju sa troškovima korišćenja vozila „nacionalne klase“, recimo „lade grante“, prosečna ušteda na polovnom „nisan lifu“ na dalekom istoku Rusije iznosi od 550 do 680 dolara godišnje, prema izveštaju Vigon konsaltinga. To je približno iznosu prosečne plate u toj oblasti.

U ovoj ruskoj priči sa polovnih električnim automobilima, a ona bi već u ovoj deceniji mogla da postane i balkanska, odnosno srpska, glavnu reč naravno vodi – cena automobila.

A cene padaju i padaće možda i brže, sa smanjenjem cena baterija.
– Predviđamo da će električna vozila imati istu ili čak nižu cenu od klasičnih vozila već do kraja 2020-tih“, kaže viša analitičarka BNEF (BlumbergNEF), Aleksandra O’Donovan.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi