Cene automobila i dalje na rekordnom nivou: Koji su razlozi?

22.08.2021

16:59 >> 17:43

0

Autor: Nikola A.

Potražnja za automobilima brzo se oporavila od uticaja pandemije

Cene automobila i dalje na rekordnom nivou: Koji su razlozi?
Copyright Pixabay

Očekivalo se da će se u ovom kvartalu isporuka računarskih čipova i proizvodnja automobila vratiti u normalu. Umesto toga, rast broja slučajeva zaraze koronavirusom, posebno u jugoistočnoj Aziji, uzrokuje novu rundu nedostatka delova i gašenja autopogona širom sveta.

To bi već astronomske cene automobila moglo održati visokim.

Pročitajte još:

U četvrtak je to bila Tojota (TM), najveći svetski proizvođač automobila po prodaji vozila, koja je najavila gašenje 14 japanskih tvornica u septembru zbog uticaja kovida na dobavljače. To će tamošnju proizvodnju smanjiti za oko 40 odsto. Tojota takođe zatvara tvornice širom sveta, pri čemu će se severnoamerička proizvodnja verovatno smanjiti za 40-60 posto.

Iz drugog proizvođača automobila – Folksvagena rekli su da bi uskoro mogli biti primorani na slične rezove u proizvodnji.

– Novi slučajevi kovida 19 u Aziji, na primer u Maleziji, dovode do ponovnog zatvaranja ključnih proizvodnih pogona. Kako stvari stoje, očekujemo da će ponuda čipova ostati vrlo promenjiva i napeta u trećem tromesečju 2021. Ne može se isključiti dalje prilagođavanje proizvodnje – rekli su iz Folksvagena.

Malezija je veliki dobavljač računarskih čipova koji se koriste u automobilskoj industriji.

Tojotine i Folksvagenove izjave usledile su nakon sličnih najava drugih proizvođača automobila, uključujući General Motors, Ford i Stellantis, proizvođača automobila formiranog ranije ove godine spajanjem Fiat Chryslera i PSA Grupe. Nedostatak delova su takođe naveli Tesla i početnici poput Nikole, koji se utrkuje u izgradnju svojih prvih električnih kamiona do kraja godine.

– Nedostatak čipova je glavni problem, ali ima toliko poremećaja u lancu snabdevanja. Tu je i nedostatak drugih delova ili delova koji se gomilaju u lukama. Postoje sve vrste ograničenja koja stoje na putu ka povratku na punu proizvodnju – rekla je Kristin Džišček, viša potpredsednica za istraživanje u Centru za automobilska istraživanja.

Ukupna proizvodnja automobila širom sveta i u čitavoj industriji bila je dosta manja u drugom tromesečju zbog nedostatka čipova. Međutim, proizvođači automobila su očekivali da će se nestašica čipova smanjiti u drugoj polovini ove godine, dopuštajući im da nadoknade proizvodnju.

Profimedia

Tada se dogodila Delta varijanta. Stope vakcinisanja u jugoistočnoj Aziji i dalje su niske, što komplikuje dobavljačima.

Nedostatak čipova koji je zahvatio industriju krajem 2020. i velikim delom 2021. godine bio je više rezultat greške u planiranju nego problema koji se direktno pripisuje pandemiji.

Kad su zatvaranja i narudžbe za boravak kod kuće početkom 2020. uzrokovali veliki gubitak radnih mjesta, prodaja automobila u početku je pala. Proizvođači automobila odgovorili su smanjenjem narudžbi delova, uključujući računarske čipove, u očekivanju da bi duboka recesija ubila potražnju za novim automobilima u mesecima, ako ne i godinama koje dolaze.

Međutim, potražnja za automobilima brzo se oporavila, ostavljajući proizvođače automobila bez opskrbe potrebnim čipovima. Njihovi dobavljači su već prodali svoj uobičajeni deo kompanijama koje proizvode računare, konzole za video igre i drugu elektroniku. Potražnja za tim uređajima narasla je tokom pandemije, prenosi Klix.ba.

Pročitajte još:

Za potrošače koji se suočavaju s ograničenim zalihama vozila na prodajnim mestima i rekordno visokim cenama novih i polovnih automobila, stalni poremećaji u proizvodnji poslužiće samo održavanju cena na rekordnom nivou.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike