Da li ćemo morati da plaćamo napojnice

07.02.2023

08:47

0

Autor: 24sedam

Da li je napojnica poklon zadovoljne mušterija ili „obavezan“ dodatni prihod rešiće Ministarstvo finansija ako usvoji predlog ugostitelja i hotelijera da se reguliše ova oblast

Da li ćemo morati da plaćamo napojnice
Ilustracija - Copyright Profimedia

Fiskalizacija i jača kontrola prometa u maloprodaji dovela je do toga da se ne toleriše nikakva razlika između onog što je u kasi i onoga što je prošlo kroz račune. Stvar ide dotle da se kazne pišu i kada je u kasi fizički nekoliko desetina dinara više.

A ta „kasa“ u ugostitelji su i džepovi konobara, tako da ugostitelji i hotelijer traže od nadležnih da se konačno reguliše ta oblast i da napojnica uđe „na fiskalni račun“, odnosno da se mušterijama dozvoli da i formalno doplate za pruženu uslugu. Takva mogućnost već postoji u drugim zemljama, čak i u regionu, mada se u nekim zemljama ostavljanje bakšiša smatra uvredljivim.

Na primer, u Makedoniji iznos napojnice mopžete da dopišete na doneseni račun i kada plaćate bankarskom karticom i to već decenijama. U Hrvatskoj se uvodi sada.

Ali, u srpskom slučaju tu postoji jedna dilema, piše „Euronews Srbija“.

- Glavna dilema je da li da bude obavezno ili dobrovoljno. Postoji mogućnost da se na račune uvede stavka „servis“ i da za potrošača bude obavezna 10 odsto, a da se ne oporezuje do tog iznosa. Druga opcija je da onaj ko nije zadovoljan uslugom ima mogućnost da ne plati taj iznos - kaže Georgi Genov,  predsednik udruženja hotelijera i ugostitelja HORES.

Genov kaže da HORES predlaže da se uvede dobrovoljno plaćanje bakšiša. On je precizirao da se ovaj predlog odnosi na plaćanje platnim karticama, dok je, kako je rekao, davanje bakšiša kešom praktično nemoguće kontrolisati.

- Ovde se radi o plaćanju karticama, a tako se obavlja oko 90 odsto plaćanja i to do određenog iznosa. Ako recimo neko plaćanjem karticom daje 1.000 dinara bakšiša, ako bi neoporezivi procenat bio 10, tada 100 dinara ne bi bilo oporezovano, ostalo bi u kasi i isplaćivalo bi se osoblju koje radi, a ne samo konobarima, već i onima koji rade u kuhinji i slično - rekao je Genov za Tanjug.

Predsednik udruženja HORES ukazuje da je aktuelan sitaucija veoma problematična.

- Kasa su i novčanik i džep konobara. On kad ide na posao, sav novac mora da ostavi i ako mu se nađe višak, restoran može da se zatvori do deset dana, drugi put do 60, a treći put na čak godinu dana – objašnjava Genov.

Ko će "platiti cenu"

Pitanje formalizovanja bakšiša otvara, međutim, još jedan problem – da li bi time bili oštećeni i radnici, kojima bi gazde preuzimale bakšiš i kasnije im ga „vraćali“ kao i da li se obaveznim bakšišom time dodatno naplaćuje već naplaćena usluga.

- Ugostitelj formira cenu i taj servis bi uračunao ukoliko bi bio obavezan. Ako je preskup, neko neće da plati i neće da ruča tu. To bi bio deo cene i tržište bi to regulisalo. Ta mera ne dodiruje kupca generalno. Sada bi se samo zvanično prikazivao i onda bismo mogli da stimulišemo ljude da ostanu da rade u ovom sektoru, jer je ogroman problem nedostatak radne snage, naročito tokom leta – smatra Genov.

Profimedia
 

Da bi se time samo oborile plate ugostiteljskih i hotelskih radnika, i inače među najmanjima u privredi - 44.326 dinara u novembru naspram republičkog proseka od 78.326 dinara – smatra poreski savetnik Milan Trbojević.

- Potrošačima bi u suštini bilo isto, ali bi same radnike destimulisalo, jer bi dobar deo tog bakšiša otišao na plaćanja državi. Ne verujem da će im država dati novu kategoriju za to i da će im dozvoli da ne plaćaju doprinose na taj iznos, jer pretpostavljam da će ići na to da bi mogli lako da zloupotrebljavaju i da manipulišu. Mogli bi da daju radnicima minimalnu platu i da jednostavno otkucaju bakšiša koliko im treba. Sa doprinosima bi moglo da se uvede, da bude oporezovano kao plata sa oko 60 odsto, ali konobari ne bi imali korist od toga - kaže Trbojević.

Takav problem imlai su u Indiji, gde je prošle godine zaštitnik potrošaća zabranio obavezne napojnice a Vlada opomenula Nacionalnu asocijaciju restorana Indije (NRAI) zbog povećanog broja žalbi kupaca koji su bili „primorani da plate taksu na uslugu, često fiksiranu na proizvoljno visokom nivou“ i bili „maltretirani ako su tražili da se napojnica ukloni iz računa“,

Kako će na kraju ispasti u Srbiji mogli bismo da vidimo uskoro jer iz HORES-a kažu da je priprema inicijative u završnoj fazi i da bi ovih dana trebalo da bude prosleđena na adresu ministarstva turizma i finansija.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike