Može to mnogo bolje: Izvoz jabuka u Arabiju skočio sa 150.000 evra na 6,5 miliona, ali...

15.09.2022

05:35

0

Zvuči neverovatno ali srpski voćari mogu znatno bolje od već ostvarenog rasta izvoza svežih jabuka u Saudijsku Arabiju od 4.400 odsto u četiri godine

Može to mnogo bolje: Izvoz jabuka u Arabiju skočio sa 150.000 evra na 6,5 miliona, ali...
pexels-wendy-wei-1656670 - Copyright Pexels

Srbija ostvaruje veliki rast u sektoru internet tehnologija i softverskih i programerskih usluga, na čemu nam zavide iz komšiluka, ali i poljoprivreda ima čime da se podiči. Zvuči neverovatan podatak, ali proizvođači svežih jabuka ostvarili su na tržištu Saudijske Arabije skok vrednosti izvoza sa 142.640 evra u sezoni 2018/19 godine (avgust/jul) na 6,6 miliona evra u onoj koja je završila ovoga jula.

Ali, ma koliko ova cifra zarađena na 7,4 miliona tona jabuke bila neverovatna to je tek deo onoga što bi srpski ali i regionalni proizvođači, mogli da zarade na izvozu svežeg voća i povrća (prerađevina) na tržište Bliskog istoka. Ovakva optimistička prognoza, gledano sa strane, za one koji su „u materiji“ je zapravo prilično realna, istaknuto je na vebinaru o izvozu na tržišta Saudijske Arabije i Ujedinjenih Arapskih Emirata koje je organizovala Razvojna agencija Srbije.

- Potencijal Srbije ali i udruženog regiona je ogroman, Kvalitet proizvoda je već tu a na tržištu Bliskog istoka postoji velika tražnja za hranom, a odskora i vinima - istakao je Miloš Milovanović iz Investicionog centra Organizacije UN za hranu i poljoprivredu.

Tržište Bliskog istoka, čija su „vrata“ Saudijska Arabija i UAE, godinama unazad je posebno interesantno za sve više svetskih i evropskih zemalja. I zemlje u regionu Balkana počele su da ga prepoznaju kao „sledeću stvar“, jer ispostavilo se da tržište Rusije, kome su posebno bili okrenuti naši voćari i povrtari, više nije (a neće ni biti) toliko izdašno.

- Potražnja za našim voćem u Rusiji slabi, jer oni snažno razvijaju svoju proizvodnju. Samo u poslednjoj sezoni, do jula ove godine, plasirali smo 29 odsto manje jabuka tamo, što je vrednost 30 miliona evra. Izvoz u EU je otprilike isti ali je na Bliski istok porastao 75 odsto, i doneo osam miliona evra – ističe Julka Toskić, iz „Srbija does apples“ i autor Vodiča za izvoz voća i povrća na tržišta Saudijske Arabije i UAR.

Detalji o "egzotičnoj" destinaciji

U tom vodiču pobrojana je i objašnjeno sve što potencijalnim izvoznicima iz Srbije treba, od osnovne analize propisa, preko distribucionih kanala (trgovci, horeka, onlajn…) i navika krajnjih potrošača, sve do poslovnog bontona na tržištima SA i UAE.

Screenshot:Vebinar Razvojne agencije Srbije
Čile se u kampanju za Kinu fokusirao na zdravlje žena

Tamo će saznati i specifične detalje za to tržište, tipa da na etiketi mora biti naveden tačan broj komada jabuka u pakovanju, ili da se za velika pakovanja preferira zelena boja, kao i da se u Saudijskoj Arabiji na deklaraciji mora naznačiti da li je proizvod GMO ili ne.

Kvalitet je u Srbiji svakako na visokom zahtevanom nivou za ova probirljiva tržišta i u svetskim okvirima, uveren je i Sidart Raj Agarval, iz kompanije „Grin eart FZ“ (Green Earth FZ), uvoznika i distributera svežih jabuka za veliki lanac „LuLu“ hipermarketa u Ujedinjenim Arapskim Emiratima.

Profimedia
Srpska šljiva je ukusnijia ali Arapima sasvim neobičnog izgleda

- U poseti Srbiji sam video da proizvođači imaju kvalitetan proizvod ali je pitanje koliko su oni srednji i mali spremni da se izbore sa pitanjima logistike i osiguranja u međunarodnoj trgovini i koliko bi  bili zanimljivi velikim distributerima. Ili se oprobati sa manjima i direktno trgovcima ili se udružiti – savetuje ovaj iskusni uvoznik.

Samostalno teško i skupo

Zajednički nastup, i to ne samo malih srpskih proizvođača, već generalno proizvođača iz Srbije ali i šireg regiona, snažno zagovara i Marko Selaković,šef predstavništva Privredne komore Srbije u Abu Dabiju.

Screenshot:Vebinar Razvojne agencije Srbije
Nedovoljno za osvajanje srca kupaca: Srpske jabuke u Emiratima

Selaković kaže da smo uspeli da u poslednje dve godine znatno podignemo prepoznatljivost naših proizvoda na ovom tržištu, dobro iskoristili nastupe na Galfudu i ovogodišnjem EXPO Dubai 2020 ali da to nije dovoljno.

- Ostaje problem logistike, jer brodovima proizvodi i dalje stižu iz Srbije za mesec dana u Arabiju i 1,5 meseci Emirate. To ćemo, nadam se, rešiti brodskim terminalom u Novom Sadu. Drugi problem je brendiranje našeg voća i povrća. Tu nam već treba nacionalna ili regionalna marketinška kampanja, koja će okupiti sve od proizvođača, udruženja, izvoznika, agencija, Komore... a iza koje će snažno stati država sa novcem za kampanju kao što su rade Čile, Ruanda, Novi Zeland… - napominje Selaković.

A da Srbija trenutno nema nikakvu kampanju i da je na tržištu Bliskog istoka predstavljena tek kroz onaj minimum označavanja na rafovima „proizvod-cena-zemlja porekla“, upozorava Milica Zatezalo, konsultant i autorka istraživanja “Nacionalne marketing kampanje za sveže voće i povrće na tržištu Bliskog istoka – Ujedinjeni Arapski Emirati i Saudijska Arabija”.

- Jabuke na tržištu se odavno ne dele na „crvene“ i „zelene“, sve se mora brendirati, ispričati jedinstvena priča. Meksiko je potrošio samo na 30 sekundi reklame svog avokada u pauzi prenosa američkog finala Superboula sedam miliona dolara. Svoju šljivu je Čile toliko izreklamirao da ona čini 30 odsto tržišta Kine, EU je za propagandu jabuka dala četiri miliona evra a Turska za reklamiranje svojih „Uvek budi fit“ citrusa angažovala poznatog pop-pevača Tarkana. Mi i dalje verujemo da će kvalitet naših proizvoda odraditi sav posao na putu do potrošača. Neće – zaključuje Milica Zatezalo.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike