Žila kucavica i dalje udara u srce glavnog grada: Fotografije kako se "Pančevac" gradio oživljavaju istoriju (FOTO)

10.11.2021

18:45

0

Beogradski "div" tešku sudbinu doživeo je 1941, kada ga je jugoslovenska vojska srušila kako bi paralisala prodiranje neprijateljskih snaga

Žila kucavica i dalje udara u srce glavnog grada: Fotografije kako se "Pančevac" gradio oživljavaju istoriju (FOTO)
Copyright Most kralja Petra II (današnji Pančevački most) Istorijski arhiv u Pančevu

Prvobitni most na mestu današnjeg Pančevačkog otvoren je na današnji dan 1935. godine, i to je bio prvi stalni most na Dunavu. U saobraćaj ga je, tog 10. novembra, svečano pustio knez Pavle, u prisustvu mnogobrojnih zvanica, među kojima je bio i tadašnji gradonačelnik Beograda Vlada Ilić.

Zbog toga što je bio među najvećim u Evropi, gradnja rečne saobraćajnice sa lukovima i lučnim obalnim stubovima, nazvane Most kralja Petra Drugog, privukla je pažnju i strane javnosti.

Jedan od glavnih razloga bila je dužina od 1.526 metara, od čega se nad vodom proteglo čak 1.134 metra.

Ipak, doživeo je tešku sudbinu. Taman što su prvi građani počeli da ga koriste, aprila 1941. on postaje jedna od prvih infrastrukturnih žrtava rata. Naime, da bi paralisale i usporile prodiranje neprijateljskih snaga, jedinice jugoslovenske vojske su miniranjem srušile sve saobraćajnice nad beogradskim tokovima dveju reka - Dunava i Save.

Okupator, koji je ubrzo ušao u grad, počeo je sa obnovom uz pomoć stručnjaka i poljskih zarobljenika.

Iako je most na Dunavu obnovljen 1942, samo dve godine kasnije nove rane mu prave saveznici u toku oslobađanja Beograda, kao i okupatori prilikom povlačenja.

Pančevački most Foto:24sedam/ Katarina Mihajlović
 

Da most može da se vrati u život, bilo je jasno i posle rata, ali je obnova odlagana zbog obima posla koji bi to iziskivalo.

Radovi su počeli na jesen 1945, a za njih je, pre svega, bila zadužena Crvena armija, te je taj most svečano pušten u saobraćaj 29. novembra, godinu kasnije.

Tito ga je prvobitno nazvao Most Crvene armije, ali to ime nije zaživelo u narodu, a nije bilo ni moguće, jer je 1948. došlo do razlaza Jugoslavije sa Sovjetskim Savezom, te i njihovom Crvenom armijom.

Sudbina i značaj

Iako je 2015. godine otvoren za saobraćaj i Pupinov most, "Pančevac" je i dalje ostao žila kucavica, koja udara u srce glavnog grada.

O sudbini ovog beogradskog diva ponovo je počelo da se govori letos, kada je direktor JP “Puteva Srbije” Zoran Drobnjak rekao je da bi, kada se steknu uslovi za to, Pančevački most trebalo da se sruši i da se na njegovom mestu izgradi novi, uz preciziranje da bi to moglo da počne da se realizuje u naredne tri-četiri godine, odnosno kada budu postojale alternative drugih mostova.

I dalje nije poznato kada će nov most početi da se gradi, kao i da li će "Pančevac" biti srušen.

Pančevački most, 24sedam/ Katarina Mihajlović
 

Podsetimo, most preko Dunava je, kao i njegove prilazne konstrukcije, odavno zreo za obnovu, a 2006. godine detaljnim pregledom betonske konstrukcije utvrđen je veliki broj oštećenja, dok su 2008. uočena još veća pogoršanja, i to na osnovnim konstruktivnim elementima.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike