Oaza mira i zdravlja: U zaštiti šetališta "Lazaro Kardenas" prvi korak je apsolutna zabrana saobraćaja

14.02.2021

09:30 >> 09:25

0

Potrebno je potpuno onemogućiti pristup šetalištu automobilima i dostavnim vozilima, pre svega zbog vraćanja funkcije tom području, ali i zbog bezbednosti

Oaza mira i zdravlja: U zaštiti šetališta "Lazaro Kardenas" prvi korak je apsolutna zabrana saobraćaja
Foto: Udruženje građana novobeogradskih blokova 70 i 70a

Novobegradsko šetalište “Lazaro Kardenas” dugačko je oko 4,5 kilometra, te sa pravom nosi naziv najdužeg korzoa u srcu betonske džungle Novog Beograda. Spaja ulice Dr Ivana Ribara i Omladinskih brigada, proteže se kroz tri novobeogradska bloka – 44, 45 i 70 i zajedno sa njima čini jedinstvenu urbanu celinu. Upotpunjavaju ga sportski tereni, parkovi, igrališta, zanatski centri, kao i škole i vrtići, koji su izgrađeni pre više decenija.

JKP “Zelenilo Beograd” započelo je rekonstrukciju šetališta u junu 2019. godine i do marta 2020. završena je prva faza radova koja se odvijala u bloku 45. U okviru druge faze u planu je sanacija dva hektara šetališta u bloku 44, čiji se završetak očekuje tokom ove godine. Uređenje preostalih šest hektara, duž bloka 70, planirano je trećom fazom, koja će se sprovoditi, kako je najavljeno svojevremeno, u toku 2022. godine.

Kako za 24sedam kažu predstavnici Udruženja građana novobeogradskih blokova 70 i 70a, iako nedostaje dosta sadržaja – kulturnih centara, ozelenjenih i uređenih parkovskih površina, urbanih bašti, kao i reciklažnih dvorišta, sve bi bilo podnošljivo da je šetalište u dobrom stanju.

Građani okupljeni oko ovog udruženja odlučni su da šetalištu vrate stari i dodaju nešto novog – modernog sjaja, te su JKP “Zelenilo Beograd” poslali svoj predlog plana za uređenje popularnog korzoa.

– Plan je jednostavan, posaditi veliko funkcinalno autohtono i ukrasno zelenilo koje će nas štititi od klimatskih promena, prečišćavati vazduh i proizvoditi kiseonik, zatim proširiti šetalište na okolne zelene i još neuređene površine i od njih napraviti parkove sa raznim sportskim i kulturnim sadržajima namenjenim lokalnoj zajednici – ističu za 24sedam iz udruženja.

U svom planu predlažu i popravku staza i odvoda, kao i stepeništa na Savskom keju. Kako kažu, smatraju da je potrebno odvojiti pešačke od biciklističkih staza, unaprediti sadržaje, produžiti u blok 70a šetalište i Savski kej, te spojiti ova šetališta u jednu ogromnu zelenu zonu za uživanje u prirodi i društvu.

– Da bismo taj proces započeli, potrebno je uraditi ono najvažnije – potpuno onemogućiti pristup šetalištu automobilima i dostavnim vozilima. Ovo je neophodno uraditi, pre svega zbog vraćanja funkcije šetalištu, ali mnogo važnije, zbog bezbednosti dece i žitelja naših i ostalih novobeogradskih blokova uz Savu – naglašavaju iz udruženja.

Prema njihovim rečima, vlasnici firmi iz drugih delova grada koji iznajmljuju prostore u zanatskom centru u neposrednoj blizini, bezobzirno voze svoja dostavna vozila stazama kojima se kreću deca ka školi i vrtiću, a roditelji šetaju najmlađe.

Foto: Udruženje građana novobeogradskih blokova 70 i 70a

– Gotovo svaka zelena površina je izrovana tragovima guma, a ploče polomljene. Neretko se dešava da poseku i stabla koja im “smetaju”. Klupe su trule od starosti i neodržavanja. Naš cilj je da svemu tome stanemo na kraj i napravimo mirnu, zdravu oazu u srcu naših blokova, a obezbeđenje je prvi korak – kažu predstavnici udruženja.

Dobra saradnja sa JKP “Zelenilo Beograd”

Plan su nedavno predali upravi JKP “Zelenilo Beograd”, sa kojima imaju dosta dobru saradnju koja je, kažu, daleko od idealne, ali ide u dobrom pravcu.

– Saradnja se nije desila sama, za nju smo se izborili i borimo se da bude ono što treba, potpuno u funkciji i shodno potrebama nas građana. Do sada smo imali više zajedničkih akcija, menadžment “Zelenila” je prihvatio naše pozive, a njihovi sjajni radnici su nam više puta pomagali oko čišćenja, uređenja, sadnje i obezbeđivanja sadnica. Ono gde i dalje ne nailazimo na razumevanje je sistem obaveštavanja javnosti o dnevnim aktivnostima, kontroli i planiranju, tako da često imamo problema na liniji između sa razlogom nepoverljivih sugrađana i netransparentnog rada menadžmenta na svim nivoima, što ćemo u skorije vreme srediti – navode iz udruženja.

Foto: Udruženje građana novobeogradskih blokova 70 i 70a

Kako kažu, već je počelo dopremanje ogromnih betonskih žardinjera kojima će se sprečiti bahato parkiranje pojedinaca iz bloka, kurirskih firmi, kao i starog zanatskog centra u bloku 70, gde, prema njihovim rečima, u privremenim objektima kojima je odavno istekla upotrebna dozvola, obavljaju delatnosti koje nisu zanatske ili ne odgovaraju nameni ovog centra.

– Posle toga očekujemo postavljanje više stotina metalnih stubića i ograda kojima ćemo obezbediti šetalište i okolne zelene površine koje planiramo da pretvorimo u parkove – rekli su iz udruženja.

Cilj plana – kreiranje zone šetališta uokvirene zgradama

– Kada se odlučite da živite na Novom Beogradu, u blokovima uz Savu, to radite iz nekoliko veoma jasnih razloga: širine, slobode kretanja, zelenila i blizine reke. Načinom na koji se uzurpira šetalište Lazaro Kardenasa svaki od ova četiri razloga postaje ugrožen – kažu iz udruženja.

Navode da im je cilj kreiranje zone šetališta uokvirene zgradama, koja će istovremeno biti lepa, udobna i bezbedna.

Foto: Udruženje građana novobeogradskih blokova 70 i 70a

– Povezivanje zone šetališta sa Savskim kejom u jednu zelenu oazu mira i zdravlja, će nas štititi od razornih klimatskih promena kojima smo izloženi i koje su svake godine sve gore, od zagađenja koje je smrtonosno u ovom delu Novog Beograda zbog individualnih ložišta, TE Nikola Tesla, ali i automobilskog saobraćaja u ulicama Jurija Gagarina i Omladinskih brigada. Ove godine ćemo krenuti i u planiranje rekonstrukcije šetališta, a sledeće, nadamo se, u realizaciju obnavljanja korzoa “Lazaro Kardenasa”, šetališta na Savskom keju i njihovog spajanja – zaključuju naši sagovornici.

Pročitajte još:

JKP “Zelenilo Beograd” uradilo rekonstrukciju dela šetališta

Projekat kompletne rekonstrukcije šetališta, koje se prostire na 13 hektara, podeljen je u tri faze. Prva “ruka” radova, koja je obuhvatila obnovu pet hektara – od centra bloka 45 do reke Save, započeta je u junu 2019, a završena je početkom marta 2020.

U okviru druge faze u planu je sanacija dva hektara šetališta u bloku 44, čiji se završetak očekuje tokom ove godine. Uređenje preostalih šest hektara, duž bloka 70, planirano je trećom fazom, čiji se završetak najavljuje za 2022. godinu.

Vrednost rekonstrukcije ovog novobeogradskog šetališta je oko 312 miliona dinara, a izvođač radova je JKP “Zelenilo Beograd”.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam