Mnogi još pamte 12. januar pre 25 godina: Na ulicama Beograda tog dana nije bilo autobusa - ovo je bio glavni razlog!

12.01.2023

06:10

0

Generalni štrajk je počeo 12. januara 1998. godine, te je tako danima trajao rat između sindikalaca GSP-a i tadašnje gradske vlasti

Mnogi još pamte 12. januar pre 25 godina: Na ulicama Beograda tog dana nije bilo autobusa - ovo je bio glavni razlog!
Ilustracija - Copyright Printcsreen/RTS

U Beogradu je na današnji dan, pre 25 godina, počeo štrajk Gradskog saobraćajnog preduzeća. Prvi put u stogodišnjoj istoriji javnog prevoza, na beogradske ulice nije izašlo nijedno vozilo GSP-a. Ipak, zbog ovog štrajka Beograđani su danima mučili muku, te su satima morali da pešače kako bi stigli do željene lokacije.

Generalni štrajk je počeo 12. januara 1998. godine, te je tako danima trajao rat između sindikalaca GSP-a i tadašnje gradske vlasti, dok su privatnici mahom radili pa je za svega nekoliko dana njihov broj upetostručen. Beograđani su se snalazili kako su umeli i znali, te su tako koristili taksi prevoz, kombije, kamione, automobile, bicikle, a ima i onih koji su dosta pešačili.

Pronašli "rešenje"

Tadašnje gradske vlasti su "rešenje" problema našle u uključivanju privatnih prevoznika koji su od tada počeli da zauzimaju sve više prostora na ulicama glavnog grada i da dobijaju novac iz gradskog budžeta.

Takođe, prvog dana štrajka vojska i policija nisu pristale da se uključe, ali su shvatili da nešto mora da se preduzme, pa su doneli odluku da ustupe autobuse.

24sedam/Katarina Mihajlović
Ilustracija

Nakon serije pretnji radnicima GSP-a stečajem u preduzeću, kao i striktnih mera, uvođenja u saobraćaj linijskih taksija, kojih je bilo oko 1.300, privatnih autobusa, pa čak i vojnih i policijskih autobusa, štrajk je konačno okončan posle nedelju dana.

"Švercovanje nije dolazilo u obzir"

Početkom 2000. godine u privatne autobuse se moglo ući samo sa pet, sedam, pa i 10 dinara, jer su karte toliko koštale. U to vreme, vožnja autobusom privatnog prevoznika je na neki način smatrana luksuzom. Švercovanje u ovim autobusima nije dolazilo u obzir, što je važilo i za đake.

Kao posledica štrajka ostalo je stalno angažovanje privatnika, a u njihova vozila moglo je da se uđe samo uz plaćanje u novcu na prvim vratima. GSP je i dalje siromašio, jer se polovina putnika “švercovala”, odnosno nije kupovala kartu tj. markicu.

Međutim, posle petooktobarskih promena, tačnije 2004. godine, privatni prevoznici su ušli u integrisani tarifni sistem, pa je i u njihovim autobusima važila mesečna karta, a propisani su i neophodni uslovi koje su morali da ispunjavaju kako bi uopšte dobili posao prevoza putnika.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike