Jedan od simbola Beograda obeležava 138 godina postojanja: Sa ove železničke stanice krenuo je prvi voz ka Zemunu

20.08.2022

17:45

0

Gradnja je počela 1882. godine, prema planovima arhitekte Dragutina Dragiše Milutinovića

Jedan od simbola Beograda obeležava 138 godina postojanja: Sa ove železničke stanice krenuo je prvi voz ka Zemunu
železnička stanica - Copyright Profimedia

Jedna od najstarijih zgrada prestonice, monumentalno zdanje, reprezentativni primer razvoja Srbije s kraja 19. veka i simbol Beograda, Stara železnička stanica svečano je otvorena na današnji dan, 1884. godine, a sa nje je uskoro krenuo i prvi voz na tek izgrađenoj pruzi Beograd - Niš. 

Gradnja je počela 1882. godine, prema planovima arhitekte Dragutina Dragiše Milutinovića, a glavni investitor i izvođač radova bio je jedan francuski investicioni fond.

Zgrada je izgrađena po uzoru na železničke stanice velikih evropskih zemalja i stoji kao monumentalno zdanje, a mesto gde je podignuta zvalo se Ciganska bara i, kasnije, Bara Venecija.  

24sedam/Katarina Mihajlović
 

Prvi voz

Prvi voz sa ove stanice krenuo je ka Zemunu uz dvorske počasti, 20. avgusta (1. septembra) 1884. godine u 15 časova. 

Među prvim putnicima, koji su išli ka Beču, našli su se kralj Milan, kraljica Natalija i prestolonaslednik Aleksandar Obrenović.

Svečanom otvaranju stanice prisustvovalo je više od 200 inostranih zvanica i više hiljada građana.

U to vreme, Evropa je uveliko imala više stotina hiljada kilometara pruge, ali je Srbija, prema istorijskim podacima, bila na čelu po organizovanosti i urednosti, u čemu je prednjačila upravo beogradska železnička stanica. Po svim podacima od 1889. godine do Prvog svetskog rata, bila je najprometnija u ovom delu Evrope. Takođe, po završetku Drugog svetskog rata, pošto je obnovila kapacitete, postala je najprometnija u Evropi.

Izmeštanje stanice 

24sedam/Katarina Mihajlović
 

Od puštanja u rad ova železnička stanica imala je ulogu putničke i teretne železničke stanice. Organizaciono, putnički saobraćaj odvijao se preko stanice Beograd – peron, a teretni saobraćaj preko stanice Beograd – spoljna, koja je prestala sa radom 9. juna 2016. godine.

Saobraćaj sa ove stanice je preusmeren ka stanici "Makiš", a putnički je ostao s namerom da se izmesti u stanicu "Beograd centar" , odnosno Prokop, i tako oslobodi ceo prostor za izgradnju Beograda na vodi.

Uz postepeno izmeštanje linija, ovo je do kraja realizovano 1. jula 2018. godine.

Planirano je da zgrada nekadašnje Glavne železničke stanice postane muzej posvećen nastanku srpske države.

Ko je bio Dragutin Milutinović? 

 

 

Osim toga što je bio arhitekta i inženjer, Dragiša Milutinović je po zanimanju bio i istoričar umetnosti, profesor u Veliko školi, kao i član Srpskog učenog društva i činovnik Ministarstva građevina.

Pored projekta zgrade Glavne železničke stanice, učestvovao je i u projektima nekoliko tipova manjih crkava, radu na pruzi Beograd - Aleksinac, urbanističkom planu nove varoši Danilovgrada i mnogim drugim.

Izabran je za dopisnog člana Moskovskog arheološkog društva (1878) i počasnog člana Srpske kraljevske akademije (1892).

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike