Njih zakon ne dotiče! Voze decu na trotinetu po kolovozu, a niko ih ne kažnjava!

19.07.2022

17:30

0

Nije definisano šta vozač trotineta mora da ima od opreme, kao ni ko i gde ima pravo da upravlja njime

Njih zakon ne dotiče! Voze decu na trotinetu po kolovozu, a niko ih ne kažnjava!
Copyright Profimedia

Električni trotineti polako, ali sigurno, postaju sve češće korišćeno prevozno sredstvo u Beogradu, međutim, to je doprinelo i sve učestalijim nezgodama i sudarima sa drugim vozilima, ali i pešacima.

Naime, trend vožnje ovih dvotočkaša je u porastu, pogotovo tokom proleća i leta, ali njihovim masovnim korišćenjem dovodi se u pitanje bezbednost građana, s obzirom na to da i dalje ne postoji zakonska regulativa koja bi definisala njihovu upotrebu u saobraćaju.

Pogotovo zabrinjava činjenica da se na beogradskim ulicama sve češće mogu videti roditelji koji sa malom decom voze trotinet, i to uglavnom bez ikakve zaštitne opreme.

Profimedia
 

Takođe, neretko se dešava da vozači trotineta idu kuda hoće, te ne iznenađuje to što ove dvotočkaše možemo videti u prometnim centralnim prestoničkim ulicama, ali i na auto-putu i mostovima.

Korišćenje električnih trotineta u Srbiji još uvek nije regulisano Zakonom o bezbednosti saobraćaja, te građani imaju apsolutnu slobodu - mogu da voze po kolovozu, trotoaru, biciklističkim stazama, ne moraju da nose kacige, niti da se vode većinom pravila u saobraćaju koja važi za druge vozače.

Koliko je vožnja trotineta (ne)bezbedna u glavnom gradu, kako po samog vlasnika, tako i za pešake i druge vozače, ukazuje za 24sedam stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić.

- U Zakonu o bezbednosti saobraćaja ne postoji definicija električnog trotineta, kao ni električnog bicikla, prema tome na njih se zakon ne odnosi. Za njih ništa nije zabranjeno, niti obavezno. Ne važi ni pravilo prvenstva prolaza desne strane, niti je propisano da li mogu da se voze isključivo po trotoaru ili kolovozu. Znači, mogu da rade šta god žele - objašnjava Vujanić.

On naglašava da se vožnja električnih trotinera i bicikala mora precizno definisati zakonom, kao i da zakon mora uzeti u obzir novonastalo stanje - sve učestaliju upotrebu ovog prevoznog sredstva.

Printscreen/YouTube
Milan Vujanić

- Ukoliko, na primer, trotinet udari dete na trotoaru, roditelj ne može da tuži vozača jer to prevozno sredstvo nije regulisano Zakonom o bezbednosti saobraćaja - pojašnjava naš sagovornik.

Ističe da još uvek nije definisano šta vozač trotineta mora da ima od opreme, kao ni ko i gde ima pravo da upravlja njime.

- Tek kada se ti segmenti regulišu, vozači trotineta će biti vidljivi pred zakonom. Koliko znam, radni predlog MUP-a je da se trotineti kreću trotoarom, maksimalnom brzinom od šest kilometara na čas - zaključio je Vujanić za 24sedam.

Zaštitna oprema

Kako je počeo da raste broj građana koji voze električne trotinete, odgovorniji prodavci shvatili su da je zaštitna oprema neophodna za vozače ovog prevoznog sredstva - kaciga mora biti obavezna, a poželjni su i štitnici za ruke i noge.

Kako su za 24sedam objasnili u jednoj radnji koja se bavi prodajom trotineta, oni svakom kupcu dvotočkaša poklanjaju zaštitnu kacigu.

- Zaštitna oprema može da spase život. Štitnike za ruke i noge, za sada, uglavnom niko ne kupuje - rekla je za 24sedam prodavačica.

Pixabay
 

Prema njenim rečima, postoji mnogo modela trotineta, a brzina dvotočkaša koje oni prodaju u svojoj radnji se kreće od 15 do 30 kilometara na sat.

- Na beogradskim ulicama, zbog bezbednosti, preporučljivo je da se ne vozi brže od 20 kilometara na sat, što je i neka prosečna brzina koju trotineti razvijaju - objasnila je ona.

Najčešće povrede glave

Kako je objasnio stručnjak za bezbednost saobraćaja i predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista doktor Vladimir Jevtić, prilikom pada sa trotineta najčešće dolazi do politraumatskih povreda glave, preloma baze lobanje ili strada predeo vilice.

Profimedia
 

- Zato treba koristiti homologovane zaštitne kacige. Očekujemo od zakonodavca da definiše gde i kada se mogu voziti električni trotineti, jer prosečna brzina kretanja pešaka je dva metra u sekundi, pa kada naiđe trotinet koji se kreće mnogo većom brzinom može doći i do smrtnog ishoda - kaže Jevtić.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike