Šofera nema "ni na vidiku": GSP godišnje primi oko 308 vozača, a ostane ih samo 50!

19.07.2022

09:35

0

Fali oko 200 vozača da bi sistem normalno funkcionisao

Šofera nema "ni na vidiku": GSP godišnje primi oko 308 vozača, a ostane ih samo 50!
ATA Imges/Antonio Ahel

Mnogi vozači javnog gradskog prevoza već godinama unazad odlaze "trbuhom za kruhom" u inostranstvo, te je grad Beograd došao u situaciju da nema dovoljan broj šofera.

Naime, GSP trenutno ima 2.806 vozača linijskog prevoza, što je za oko 200 manje od potrebnog broja kako bi sistem normalno funkcionisao, ističu iz ovog komunalnog preduzeća.

GSP na godišnjem nivou u proseku u poslednjih pet godina primi oko 308 vozača, dok preduzeće u istom periodu napusti oko 247 vozača.

S.M.S./ATAImages
 

- Imamo 50 do 60 vozača više nego što nam napusti preduzeće - ističe Milan Pumpalović šef Kadrovske službe u "GSP Beograd" i objašnjava da se svi vozači šalju na lekarski pregled koji je obavezan po zakonu, te da se na godišnjem nivou 50 do 60 vozača premesti na druge poslove zato što ne prođu taj pregled.

Zbog toga je konkurs za prijem novih vozača u ovom javnom preduzeću stalno otvoren, međutim, uprkos činjenici da GSP od 2018. čak nudi i stručno usavršavanje i dokvalifikaciju vozača koji poseduju vozačku dozvolu C kategorije za sticanje vozačke dozvole D kategorije, šofera i dalje nema dovoljno.

Za volan su neretko morali da sedaju i oni šoferi koji su već u poodmaklim godinama, a prosečna starost vozača u GSP-u je oko 47 godina.

Tanjug/Miloš Milivojević
 

Privatni prevoznici od septembra angažuju strance?

Strani državljani će izgleda u narednom periodu početi da voze autobuse privatnih prevoznika u Beogradu, a kako su za 24sedam potvdili iz Kozorcijuma privatnih prevoznika Ariva litas, trenutno su u toku ozbiljni pregovori o upošljavanju stranih šofera iz nekoliko različitih zemalja.

- Mi već nekoliko godina upozoravamo da nemamo dovoljno vozača. Došli smo u situaciju da vozača na tržištu uopšte nema. Da bi ispoštovali ugovor sa gradom bili smo prinuđeni da počnemo da razmišljamo o zaposlenju stranih državljana - kažu za 24sedam iz Konzorcijuma privatnih prevoznika Ariva litas.

Oni navode da odliv vozača iz Srbije traje godinama, tako da će i njihov povratak verovatno trajati godinama, ako se uopšte vrate. 

ATA Images/ A. K.
 

- Zbog toga smo počeli razgovore, da pokušamo da realizujemo dolazak stranih vozača. U toku su pregovori. Mi smo zadovoljni našim vozačima, međutim njih nema dovoljno. Otišli su u inostranstvo i mi moramo da potražimo vozače u drugim zemljama. Očekujemo da će do 1. septembra strani šoferi doći u Srbiju - objašnjavaju iz Kozorcijuma privatnih prevoznika Ariva litas.

Kakve procedure prolaze vozači?

Predstavnik Samostalnog sindikata GSP-a Zoran Antić objasnio je za 24sedam procedure koje vozači prolaze pre nego što sednu za volan.

- Naši instruktori koordinišu rad budućih kolega u različitim pogonima. Vozač najpre mora imati položeno za D kategoriju, a potom prolazi psihofizičke analize, kojima se utvrđuje njegova sposobnost za obavljanje dužnosti koje ima osoba koja upravlja gradskim autobusom - ističe Antić.

Milos Tesic/ATAImages
 

Kako njegov kolega iz drugog sindikata, Saveza ozbiljnih sindikalaca GSP, Nikola Antić, dodaje, tim psihologa koji radi na utvrđivanju stanja kandidata nezavisan je i funkcioniše u okviru GSP-a.

Dakle, nije moguće doneti izveštaj svog lekara. 

- Nekoliko dana pre nego što vozač počne da vozi, sa instruktorom vožnje prolazi kroz određenu trasu. Upućuje se u autobuska stajališta i maršrutu koju će prolaziti, jer ne može svaki kolega znati baš svaku liniju gradskog autobusa - objašnjva Nikola Antić za 24sedam.

Bonus video

instagram/moj_beo_grad

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi