aktuelno

Avioni padaju jedan za drugim: Šta se dešava i da li je letenje i dalje bezbedno?

03.02.2025

21:09

0

Autor: Vladimir Tanacković

Posle nekoliko fatalnih nesreća 2024. i ove godine putnici su uznemireni

Avioni padaju jedan za drugim: Šta se dešava i da li je letenje i dalje bezbedno?
Copyright Profimedia

Smatra se da su svi u putničkom avionu i helikopteru američke vojske koji su se u sredu sudarili iznad Vašingtona poginuli.

Nesreća se dogodila kada je avion slateo na Nacionalni aerodrom Ronald Regan u Vašingtonu oko 20.47 po lokalnom vremenu.

Posle nekoliko fatalnih nesreća 2024. i ove godine uznemireni putnici se pitaju da li su avioni zaista i dalje najbezbedniji način putovanja.

Da li su avionske nesreće sve češće?

U decembru su se dogodile dve smrtonosne nesreće u samo četiri dana.

Na katolički Božić pao je avion Azerbejdžan erlajnsa iz Bakua dok se približavao ruskom gradu Groznom. Avion je pokušao da skrene, ali je na kraju sleteo, prilikom čega je stradalo 38 od 67 ljudi u njemu, uključujući i pilote i stjuardesu.

Avioni padaju jedan za drugim: Šta se dešava i da li je letenje i dalje bezbedno?Tanjug/AP Photo/Azamat Sarsenbayev
Pad aviona Azerbejdžan erlajnsa

Dana 29. decembra let Džedžu era iz Bangkoka srušio se i skliznuo sa piste na aerodromu Muan u Južnoj Koreji ubivši 179 ljudi, dok je samo dvoje preživelo.

Marko Čan, viši predavač vazduhoplovnih operacija na Fakultetu za vazduhoplovstvo i bezbednost Novog univerziteta Bakingemšir, kaže da, iako 2024. "nije bila naročito sjajna godina za bezbednost", globalna stopa avionskih nesreća je i dalje samo oko 1,3 na milion letova.

Studija istraživača sa Tehnološkog instituta Masačusetsa (MIT) procenjuje da je između 2018. i 2022. stopa smrtnosti u komercijalnim avionima bila jedan na 13,7 miliona putnika.

Ovo sugeriše da su smrtni slučajevi u avionima daleko ređi nego što su bili između 2008. i 2017. godine, kada je otprilike jedna smrt zabeležena na svakih 7,9 miliona putnika i između 1968. i 1977. godine, kada je ginuo jedan putnik na svakih 350.000.

Pol Kenard, bivši pilot i privatni konsultant specijalizovan za izbegavanje sudara u vazduhu, naglasio je da su avionske nesreće i dalje "izuzetno retke".

- Razlog zašto se o njima piše jeste to što su tako retke, kao i broj života koji su izgubljeni u jednom potezu. Ali i dalje je tačno da je putovanje do aerodroma daleko opasnije od ulaska u avion - rekao je on za Skaj njuz.

Avioni padaju jedan za drugim: Šta se dešava i da li je letenje i dalje bezbedno?Profimedia
Pad aviona u Južnoj Koreji

Upoređujući putovanje avionom sa drugim vidovima transporta, brojke pokazuju da je 1.607 ljudi poginulo samo u saobraćajnim nesrećama u Velikoj Britaniji od juna 2023. do juna 2024 - što znači oko četiri osobe dnevno.

Šta je najopasniji deo putovanja avionom?

Čen, koji je takođe iskusan pilot Erbasa, kaže da su poletanje i sletanje najkritičnije faze svakog leta.

- Mi ih nazivamo kritičnim jer je, na primer, tokom poletanja, motor najbliži maksimalnoj snazi, a rezervoar je blizu punog, tako da pokušavate da podignete prilično težak avion sa zemlje. Isto je i sa sletanjem - pokušaj da se na pistu dovede relativno težak komad metala znači da bi bilo kakav kvar mogao imati uticaja - kaže on i dodaje da je rizik daleko manji dok je avion na velikoj visini jer je saobraćaja manje.

Koji deo aviona je najbezbedniji?

Statistički, kako kaže Čen, veća je verovatnoća da će ljudi koji sede u zadnjem delu aviona preživeti pad.

Avioni padaju jedan za drugim: Šta se dešava i da li je letenje i dalje bezbedno?AP Photo/Matt Rourke
Pad aviona u Filadelfiji

- Rep se sužava - i obično je poslednji deo aviona koji padne - kazao je on za britanski portal Skaj njuz, dodajući da je najbezbednije mesto na sedištu sa vezanim sigurnosnim pojasom.

Podsećajući na smrt putnika zbog turbulencije na letu Singapur erlajnsa u maju, on savetuje da se pojasevi drže što je moguće veći deo leta, jer se turbulencija obično javlja iznenada, ne dajući ljudima dovoljno vremena da ponovo stave pojas ili se vrate na svoje sedište.

Da li je putovanje avionom opasnije u određenim delovima sveta?

Od nesreće u Vašingtonu nekoliko stručnjaka je tvrdilo da već dugo postoji zabrinutost u vezi sa stanjem američkog sistema kontrole vazdušnog saobraćaja.

Analitičarka vazduhoplovne industrije Sali Getin rekla je za Skaj njuz da je "zastareo", da još "koristi analogne sisteme" i pati od velikog nedostatka osoblja.

Upitan da li to znači da su letovi u SAD opasniji nego u ostataku sveta, Kenard je rekao da se ne slaže.

Avioni padaju jedan za drugim: Šta se dešava i da li je letenje i dalje bezbedno?Profimedia
 

- SAD imaju tako veliki broj letova, ne samo komercijalnih aviona, već i vojne i opšte avijacije, tako da je statistički veća verovatnoća da će biti više incidenata i nesreća - dodaje on.

Čen dodaje da izgleda da nivo rizika više zavisi od aerodroma sa kojih avioni poleću i na koje sleću.

- Određeni aerodromi su veći izazov za pilote da bezbedno slete, ali to samo znači da treba da se uvede dodatna obuka - kaže on, dajući za primer aerodrom Katmandu u Nepalu.

- To ne znači da će stopa nezgoda biti veća zato što dodatni trening obično sve učini sigurnijim - isakao je on.

Zašto su avioni tako bezbedni?

Prvo, stručnjaci ukazuju na rigorozne nivoe obuke pilota i drugih članova posade.

- Veoma su visoki zahtevi za članove posade i kontrole letenja - kaže Kenard, dodajući da se veštine, zdravlje i kondicija pilota procenjuju više puta godišnje.

Avioni padaju jedan za drugim: Šta se dešava i da li je letenje i dalje bezbedno?Profimedia
 

Čen dodaje da se procedure obuke stalno ažuriraju, posebno nakon što se dogode nesreće, kako bi se sprečilo njihovo ponavljanje.

On takođe naglašava da ni jeftine avio-kompanije nisu ništa manje bezbedne, jer svi prevoznici moraju da se pridržavaju istih propisa.

Niskobudžetne avio-kompanije obično putuju na kraće udaljenosti i stoga obavljaju više letova, što bi ih moglo učiniti sigurnijim jer piloti dobijaju više iskustva na istim rutama.

Konačno, on ističe da skoro svi inženjerski i računarski sistemi u avionu imaju rezervne sisteme u slučaju kvara.

- Avion je veoma komplikovan sistem, ali je veoma bezbedan, sa dvostrukom, ponekad trostrukom rezervom - dodao je on.

Bonus video

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike