Rat protiv tehnoloških giganata: Zašto se Evropska unija ustremila na "Gugl"?

23.06.2021

21:03 >> 21:41

0

Protiv pretraživača je pokrenuta prva zvanična istraga, kojom treba da se utvrdi da li posluje tako da sabotira konkurenciju

Rat protiv tehnoloških giganata: Zašto se Evropska unija ustremila na "Gugl"?
Profimedia/pixabay

Evropska unija pokrenula je istragu “Guglovog” plasiranja reklama i načina oglašavanja, tvrdeći da je kompanija imala usluge koje su bile nepovoljne za konkurenciju, zbog čega je brendovima bilo teško da dopru do mušterija, a izdavačima da finansiraju svoj sadržaj.

Formalna istraga, koja je usledila nakon preliminarne istrage započete 2019, imaće za cilj da utvrdi da li “Gugl” sabotira konkurenciju ograničavajući pristup podacima korisnika u reklamne svrhe, dok te podatke koristi za sopstvene potrebe, rečeno je u utorak iz Evropske komisije.

– “Gugl” prikuplja podatke koje koristi za oglašavanje, prodaje prostor za oglašavanje i deluje kao posrednik u onlajn oglašavanju. Dakle, “Gugl” je prisutan na skoro svim nivoima lanca onlajn oglašavanja. Zabrinuti smo da je “Gugl” otežao rivalima usluge onlajn oglašavanja – navodi se u saopštenju Margaret Vestager, glavna zvaničnica EU za zaštitu konkurencije.

Portparol “Gugla” rekao je da će se kompanija kontruktivno povezati sa Evropskom komisijom “kako bi odgovorila na pitanja i pokazala dobre strane svojih proizvoda evropskim kompanijama i potrošačima”.

“Gugl” se već suočava sa nekoliko sličnih istraga u Sjedinjenim Američkim Državama, uključujući i onaj koji je pokrenula federalna vlada, u kom se kompanija optužuje zbog ilegalnog monopola na tržištima za onlajn pretragu i oglašavanje.

Tanjug/ AP Photo/Ng Han Guan, File

Kompanija oko 80 odsto prihoda dobija od reklamiranja. U prva tri meseca ove godine “Guglovi” prihodi u Evropi, na Srednjem istoku i u Africi iznosili su 17 milijardi dolara, što ovaj region čini drugim najvažnijim za kompaniju posle američkog.

“Guglova” izgubljena bitka u Australiji

U februaru ove godine svetom je odjeknula vest o sukobu Australije na jednoj strani u “Gugla” i “Fejsbuka” na drugoj, koji su na kraju morali da popuste i da pristanu na uslove ove države – da po novodonesenom zakonu plaćaju izdavačima za prenošenje vesti na njihovim platformama.

Ovi tehnološki giganti su se oštro protivili novom zakonu, a Fejsbuk je na nekoliko dana ukinuo prenošenje informativnih sadržaja u Australiji zbog tog spora. Na kraju su se obe firme obavezale da plate značajne iznose pojedinim australijskim medijskim kućama izvan ovog zakona, što se smatra kompromisom. Zakon u Australiji posmatra se kao test za moguće slične regulative u drugim zemljama, s ciljem da se od digitalnih platformi ubuduće naplaćuje prenošenje vesti.

Samo 2019. u Evropskoj uniji potrošeno je oko 20 milijardi evra na onlajn oglašavanje, a u ovom poslu dominiraju “Gugl” i “Fejsbuk”, koji već istražuju regulatiori EU zbog tvrdnji da im korišćenje podataka daje nepravednu prednost nad konkurencijom.

Francusko regulatorno telo za zaštitu konkurencije kaznilo je “Gugl” ranije ovog meseca sa 220 miliona evra zbog “zloupotrebe dominantne pozicije” na tržištu onlajn oglašavanja na štetu rivalskih platformi i izdavača.

Tanjug/AP Photo/Jeff Chiu, File

Vlasti su optužile “Gugl” da Gugl Ad Menadžer, njihova platforma za upravljanje reklama velikih izdavača, ima povlašćeni tretman. To je uradio tako što je favorizovao svoje onlajn tržište oglašavanja, “AdX”, na kom izdavači prodaju prostor kako bi se oglašavali u realnom vremenu.

Promena načina poslovanja

Kao deo dogovora sa francuskim vlastima, “Gugl” se obavezao da olakša izdavačima u Francuskoj da koristi svoje podatke i alate sa drugim tehnologijama oglašavanja.

– Mi ćemo testirati i razviti ove promene u narednim mesecima pre nego što ih primenimo šire, a neke od njih i na globalnom nivou – navodi se u saopštenju kompanije objavljenom 7. juna.

“Gugl” pruža nekoliko usluga oglašavanja posredujući između oglašivača i izdavača kako bi se reklame prikazale na sajtovima i mobilnim aplikacijama. Istraga Evropske unije fokusiraće se na brojne zabrinjavajuće oblasti, uključujući obavezu korišćenja “Guglovih” usluga prilikom kupovine ili oglašavanja na Guglu ili Jutjubu.

– Ravnopravni uslovi od ključne su važnosti za sve u lancu snabdevanja. Poštena konkurencija je važna i za oglašivače koji žele da dopru do potrošača i za izdavače koji žele da prodaju svoj oglasni prostor da bi obezbedili sredstva za svoj sadržaj. Razmotićemo i “Guglove” smernice za praćenje korisnika kako bismo uvideli da li su u skladu sa pravilima poštene konkurencije – rekla je Vestager.

Margaret Vestager; Tanjug/John Thys, Pool via AP

Prema “Guglu”, konkurencija u onlajn oglašavanju učinila je oglase pristupačnijim, smanjila je naknade za oglasnu tehnologiju i stvorila je više opcija za izdavače i oglašivače. Iz kompanije kažu i da izdavači zadržavaju oko 70 odsto prihoda kada koriste njene usluge i da najveći oglašivači koriste četiri ili više platformi za reklamiranje.

Portparolka “Gugla” rekla je da evropske firme biraju “Guglove” alate za oglašanje “jer su kompetitivni i efektivni”, dodajući da će kompanija “nastaviti konstruktivno da deluje sa Evropskom komisijom kako bi odgovorila na njena pitanja”.

Otvaranje ovog slučaja ključni je proceduralni korak u evropskim istragama konkurencije. Ako komisija nađe dokaze za nezakonito postupanje, može podneti zvanične optužbe koje bi mogle da dovedu do kazni u visini od 10 odsto globalnog godišnjeg prihoda “Gugla”, kao i do zahteva za promenu ponašanja. Ali komisija može i da okonča slučaj bez podizanja optužnice.

Ovaj slučaj samo je poslednji primer među slučajevima koji su imali za cilj da utvrde poštovanje zakona o zaštiti konkurencije. Komisija je u aprilu podnela formalnu prijavu protiv kompanije “Epl Inc.” zbog navodne zloupotrebe kontrole nad distribucijom aplikacija za slušanje muzike, uključujući “Spotifaj”. U novembru je podneta i formalna prijava protiv “Amazona” zbog navodnog korišćenja podataka koji nisu javni kako bi se na nepravedan način takmičili sa nezavisnim prodavcima. Obe kompanije su negirale prekršaje.

Višegodišnja borba

Slučaj koji je pokrenut u utorak prvi je koji je komisija formalno otvorila protiv “Gugla”, nakon što je, između 2015. i 2018. donela tri odluke protiv pretraživača, uz novčane kazne od 9 milijardi dolara.

Profimedia

Istraga “Guglovog” plana da ukloni kolačiće nezavisnih proizvođača dovela je do dileme u vezi sa regulisanjem velikih tehnoloških kompanija: zaštita privatnosti korisnika i promovisanje onlajn konkurencije mogu ponekad biti u suprotnosti jer je jedan od najpopularnijih poslovnih modela oglašavanja targetiranje pojedinaca na osnovu njihovog ponašanja na internetu.

Pročitajte još

Izdavači i konkurentske kompanije za oglašavanje žalili su se godinama da bi to što je “Gugl” vlasnik nekih od najčešće korišćenih alata za kupovinu, prodaju i aukciju reklama moglo da dovede do toga da posluje nepošteno.

Takođe su navodili da “Guglovo” posredovanje u oglašavanju sa nezavisnim prodavcima i istovremeno posedovanje sopstvenih proizvoda koji podržavaju oglašavanje, kao što je Jutjub, dovodi do sukoba interesa.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi