aktuelno

Pobednika američkih izbora proglasiće mediji: Kako su postali ključni i kako broje glasove u realnom vremenu?

04.11.2024

12:00

0

Autor: 24sedam

Iako je reč o praksi koja traje vrlo dugo, i dalje se mnogi pitaju kako je moguće da mediji u realnom vremenu objavljuju pobednika američkih izbora

Pobednika američkih izbora proglasiće mediji: Kako su postali ključni i kako broje glasove u realnom vremenu?
Copyright Profimedia Printscreen

Na dan izbora, 5. novembra, građani izlaze na birališta u 50 država i u glavnom gradu Vašingtonu da bi odabrali narednog šefa države. Amerikanci će u 51 odvojenim izborima odlučivati da li će dati još jedan mandat bivšem predsedniku Donaldu Trampu, ili će sadašnju potpredsednicu Kamalu Haris da unaprede u predsednicu.

Izbori u 50 država i glavnom gradu - svaki sa različitim pravilima i propisima, i bez nacionalne izborne komisije koja bi rekla svetu ko je pobednik. Kako onda blagovremeno i tačno saopštiti ko je osvojio najvišu funkciju u zemlji?

Pobednika američkih izbora proglasiće mediji: Kako su postali ključni i kako broje glasove u realnom vremenu?Tanjug/AP photo
 

Tu važnu ulogu igraju mediji, i to od 1848. godine kada je agencija Asošiejted pres proglasila izbor Zakarija Tejlora za predsednika.

Iako je reč o praksi koja traje vrlo dugo, i dalje se mnogi pitaju kako je moguće da mediji u realnom vremenu, pre službenih rezultata, objavljuju pobednika američkih izbora.

Kako su mediji postali ključni za proglašenje pobednika? 

U "najstarijoj demokratiji na svetu" glasanje izgleda drugačije od ostatka planete. Još od svog nastanka, u Americi predsednika zapravo bira takozvani "Kolegijum izbornika". Ukupno ima 538 glasova Kolegijuma izbornika, a kandidat treba da prikupi većinu, 270 ili više, da bi osvojio mesto predsednika.

Generalno, države dodeljuju sve svoje glasove Kolegijuma izbornika onome ko osvoji najviše glasova građana u njima.

Na primer, ako kandidat osvoji 50,1 odsto glasova u Teksasu, dobija svih 40 elektorskih glasova države. Kandidat koji ubedljivo osvoji državu dobija isti broj elektorskih glasova.

Pobednika američkih izbora proglasiće mediji: Kako su postali ključni i kako broje glasove u realnom vremenu?Tanjug/AP photo
 

Ipak, rad Kolegijuma izbornika može potrajati nedeljama, a Amerikanci ne žele da čekaju rezultate izbora do sredine decembra. Tako su se mediji nametnuli kao glavni igrači izbornog procesa - oni su prikupljali i zbrajali glasove izbornih zvaničnika širom zemlje, a zatim proglašavali pobednika na osnovu tog brojanja glasova.

Kako mediji broje glasove?

Više od 4.000 frilens reportera i novinara agencije Asošiejted pres (AP), koje nazivaju stringerima, beleži zbir glasova koje dostavljaju predstavnici okruga i drugi lokalni zvaničnici.

Deo novinara sakuplja informacije i izborne rezultate sa veb-stranica saveznih država, kao i putem elektronskih izvora podataka iz država. Potom te podatke dostavljaju agenciji koja podatke unosi u elektronski sistem.

Svako brojanje je podvrgnuto seriji provera i potvrda, a tim analitičara i stručnjaka procenjuje kada ima dovoljno informacija da proglasi pobednika.

Pobednika američkih izbora proglasiće mediji: Kako su postali ključni i kako broje glasove u realnom vremenu?Profimedia
 

Tim razmatra više od ukupnog broja glasova, uzimajući u obzir glasove koji još pristižu kao i koliko je glasova ostalo da se prebroji i iz kojih izbornih jedinica potiču.

Glavne američke televizijske mreže slede sličan postupak, koristeći prebrojavanje glasova AP-a ili drugo prebrojavanje glasova za proglašenje rezultata trke.

Kada mediji proglašavaju pobednika?

Mediji žele brzo da proglase pobednika, ipak u toj trci s vremenom žele da budu precizni i tačni.

- Polazimo od činjenice da ne proglašavamo pobednika izbora dok nismo sigurni da ga imamo. Ako to znači da moramo da čekamo da se prebroje svi listići, čekaćemo - rekao je Dejvid Skot, zvaničnik koji vodi AP-ov izborni desk.

Pobednika američkih izbora proglasiće mediji: Kako su postali ključni i kako broje glasove u realnom vremenu?AP Photo/Steve Senne
 

A tesna trka, kakva se očekuje ove godine, znači da će mediji verovatno čekati nekoliko dana nakon 5. novembra na proglašenje pobednika.

Šta ako pogreše? 

Naravno, dešavalo se da čak i mediji pogreše. 

Godine 1948. Čikago dejli tribjun je objavio "Djui pobedio Trumana" na naslovnoj strani svog prvog izdanja kada su prvi brojevi činili da izgleda da je Tomas Djui ispred. Ipak, došlo je do preokreta, a predsednik Hari S. Truman prkosio je anketarima tako što je ipak uspeo da pobedi.

Pobednika američkih izbora proglasiće mediji: Kako su postali ključni i kako broje glasove u realnom vremenu?Wikipedia
Predsednik Hari S. Truman sa čuvenom naslovnicom Čikago Dejli Tribjuna

Godine 2000. glavne TV mreže i AP proglasili su pobedu na Floridi za demokratu Ala Gora, oslanjajući se uglavnom na ankete na dan izbora. Kako su glasovi prebrojani, svi su obrnuli kurs. Mreže su objavile da je republikanac Džordž V. Buš pobedio, da bi kasnije povukao i tu odluku. AP je odustao od drugog proglašenja pobednika, smatrajući da je trka preblizu. Više od mesec dana kasnije, američki Vrhovni sud glasovima 5-4 zaustavio je ponovno brojanje i proglasio Bušovu tesnu pobedu.

Kakav rezultat prognoziraju ankete?

Od predsedničke nominacije na stranačkim konvencijama krajem leta Kamala Haris i Donald Trump vode tesnu trku. U nedeljama pred izbore ta razlika je dodatno smanjena.

Mnoge ankete sada pokazuju da je razlika između dvoje kandidata u svih sedam neopredeljenih država (Pensilvanija, Džordžija, Severna Karolina, Mičigen, Arizona, Viskonsin i Nevada), koje će verovatno odrediti ishod glasanja, unutar granica statističke greške.

Bonus video

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike