Dogodilo se neverovatno: Kako je svih 379 putnika uspelo da se evakuiše iz zapaljenog aviona u Japanu?

03.01.2024

12:52

1

Stanje letelice otežavalo je situaciju, pa je podvig posade još značajniji

Dogodilo se neverovatno: Kako je svih 379 putnika uspelo da se evakuiše iz zapaljenog aviona u Japanu?
Copyright Profimedia

Putnici zapaljenog aviona na aerodromu u Tokiju potrčali su bez svog ručnog prtljaga do izlaza za slučaj opasnosti, u skladu sa uputstvima letačke posade.

Ostavljanje dragocenosti iza sebe bio je "glavni faktor" koji je omogućio brzu evakuaciju svih 379 ljudi u avionu, neposredno pre nego što je letelica zahvaćena plamenom na pisti aerodroma Haneda u Tokiju prošlog utorka, kažu stručnjaci za vazduhoplovstvo.

Let 516 Japan Airlines-a pretvorio se u vatrenu loptu nakon što se sudario sa avionom obalske straže prilikom sletanja. Pet od šest osoba u manjoj letelici je poginulo.

Besprekorna evakuacija aviona Japan Airlines-a iznenadila je svet i naširoko je hvaljena, a stručnjaci za vazduhoplovstvo i letačka posada kažu za BBC da je posada sprovela svoju rigoroznu obuku i da su se putnici „dobro ponašali” i poštovali bezbednosne protokole.

- Ne vidim nijednog putnika na zemlji, ni na jednom od video-snimaka koje sam video, koji ima svoj prtljag sa sobom… Ako bi ljudi pokušali da uzmu svoj kabinski prtljag, to bi zaista bilo opasno jer bi usporili evakuaciju - rekao je profesor Ed Galea, direktor Inženjerske grupe za zaštitu od požara na Univerzitetu u Griniču.

Profimedia
 

Stanje aviona Erbas A350 otežavalo je evakuaciju, rekao je profesor Galea.

- Ova nesreća je bila daleko od idealne. Avion je bio nosom nadole, što je značilo da je putnicima bilo teško da se kreću - dodao je on.

Samo tri tobogana na naduvavanje mogla su da se koriste za evakuaciju putnika, ali oni nisu bili pravilno raspoređeni zbog načina na koji je mlaznjak sleteo. Tobogan je bio veoma strm, što je moglo biti opasno.

Sistem za dojavu takođe se pokvario tokom evakuacije, pa je posada morala da prenese uputstva megafonom i vikanjem, saopštio je Japan Airlines.

Jedan putnik je zadobio modrice, a 13 drugih zatražilo je lekarske konsultacije zbog fizičke nelagodnosti, saopštila je avio-kompanija.

Avion Japan Airlines-a poleteo je sa aerodroma Novi Čitose u Saporu u 16 časova po lokalnom vremenu i sleteo u Hanedu nešto pre 18.00. Tada je naleteo na manji avion obalske straže koji je trebalo da isporuči pomoć žrtvama snažnog novogodišnjeg zemljotresa. Istraga o sudaru je u toku.

 

 

Bivša stjuardesa Japan Airlines-a rekla je da su putnici na komercijalnom letu bili "neverovatno srećni".

- Osetila sam olakšanje kada sam saznala da su svi putnici bezbedni. Ali kada sam počela da razmišljam o proceduri hitne evakuacije, odjednom sam osetila nervozu i strah. U zavisnosti od toga kako su se dva aviona sudarila i kako se vatra proširila, moglo je biti mnogo gore - kazala je.

Kako su putnici pobegli

U stvarnim situacijama moglo bi biti teško postići da putnici ne paniče, rekla je bivša stjuardesa, koja je govorila pod uslovom da ostane anonimna.

- Ali ono što su postigli teže je nego što se može zamisliti. Činjenica da su uspeli da nateraju sve da pobegnu rezultat je dobre koordinacije posade i putnika koji prate uputstva - rekla je ona.

Otkrila je i da novi članovi posade prolaze strogu obuku za evakuaciju i spasavanje do tri nedelje pre nego što im bude dozvoljeno da služe na komercijalnim letovima. Obuka se ponavlja svake godine.

- Prolazimo kroz pismeni ispit, diskusije o studijama slučaja i praktičnu obuku koristeći različite scenarije, na primer kada avion mora da sleti na vodu ili ako je požar u avionu. Osoblje za održavanje takođe je uključeno u takvu obuku - rekla je bivša stjuardesa, koja je kompaniju napustila pre 10 godina.

Profimedia
 

Pilot jedne avio-kompanije iz jugoistočne Azije, koji je takođe govorio pod uslovom anonimnosti, rekao je da je rigorozna obuka koju je posada prošla pomogla u brzoj evakuaciji.

Da bi bilo koji putnički avion bio međunarodno sertifikovan, proizvođači aviona moraju pokazati da svako u avionu može da  ga napustiti u roku od 90 sekundi. Testovi evakuacije ponekad uključuju stvarne putnike, dodao je on.

Pilot je objasnio da su propisi o bezbednosti u vazduhoplovstvu značajno ojačani nakon prošlih nezgoda.

Na primer, sudar dva aviona boinga na aerodromu Los Rodeos u Španiji 1977. godine, u kom su poginule 583 osobe i koji ostaje najsmrtonosnija nesreća u istoriji vazduhoplovstva, doveo je do revizije procedura u pilotskoj kabini i radio-komunikacija. Utvrđeno je da je do pada došlo zbog pogrešne komunikacije između letačke posade i kontrolora letenja.

Japan Airlines je doživeo sopstvenu katastrofu u avgustu 1985, kada se let 123 za Osaku srušio u planinu ubrzo nakon poletanja sa Hanede. Kasnije je to pripisano pogrešnim radovima na popravci koje jse sproveo Boing, proizvođača aviona. Samo četiri od 524 osobe na brodu prvobitno su preživele nesreću.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike