Jesmo li konačno uočili prve komšije? Još jedna planeta u naseljivoj zoni pronađena u orbiti obližnje zvezde!

11.01.2023

Prema rečima naučnika, ona je verovatna kamenastija i velika je kao 95 odsto Zemlje

Copyright Pixabay

Misija NASA primetila je egzoplanetu veličine Zemlje koja orbitira oko male zvezde na udaljenosti od oko 100 svetlosnih godina od nas.

Planeta po imenu Toi 700 E verovatna je kamenastija i velika je kao 95 odsto Zemlje. Ovo nebesko telo je četvrta planeta koja je otkrivena da orbitira oko male, hladne zvezde patuljka Toi 700. Sve egzoplanete pronašla je Nasina misija TESS.

Još jedna planeta u sistemu, otkrivena 2020. i nazvana Toi 700 D, takođe je veličine Zemlje. Obe egzoplanete su u odnosu na svoje zvezde u zoni koja je idealna za život, to jest na savršenoj udaljenosti od nje, što ukazuje na mogućnost postojanja tečne vode na njihovim površinama. To znači i da bi na njima moglo da ima živih bića.

Vest o otkriću četvrte planete saopštena je u utorak na 241. sastanku američkog astronomskog društva u Sijetlu.

- Ovo je jedan od nekoliko sistema sa nekoliko planeta u naseljivoj zoni - rekla je vodeća autorka studije Emili Gilbert, postdoktorski saradnik u Nasinoj laboratoriji u Pasadeni u Kaliforniji.

- Zbog toga sistem Toi 700 ima uzbudljivu perspektivu za dodatno praćenje. Planeta E je za oko 10 procenata manja od planete D, tako da sistem takođe pokazuje kako nam dodatna zapažanja TESS-a pomažu da pronađemo sve manje i manje svetove - dodala je ona.

Pixabay

Male patuljaste zvezde poput Toi 700 uobičajene su u svemiru, a poslednjih godina je otkriveno da oko mnogih takvih zvezda kruže egzoplanete, kao u slučaju Trapist-1 sistema i njegovih sedam egzoplaneta koje će posmatrati svemirski teleskop Džejms Veb.

Dve egzoplanete koje su u naseljivoj zoni zvezde, planeta D i E, imaju orbite od 37 dana i 28 dana, jer su malo udaljene od zvezde.

TESS misija je pokrenuta 2018. godine i nadgleda velike delove noćnog neba tokom 27 dana, prateći najsjajnije zvezde i promene u njihovoj svetlini. Ove promene u jačini svetlosti ukazuju na orbitirajuće planete koje prolaze ispred svojih zvezda. Misija je počela da posmatra južno nebo 2018. godini, a zatim se okrenula severnom nebu.

Dok istraživači koriste postojeće podatke i osnovne opservatorije za sprovođenje pratećih zapažanja intrigantnog planetarnog sistema, TESS šalje dodatne informacije.