Kineski tehnološki giganti predali algoritme državi: Kako se država obračunava sa privatnim kompanijama?

20.08.2022

19:17

0

Autor: N. Pavlović

Drugi to smatraju poslovnom tajnom

Kineski tehnološki giganti predali algoritme državi: Kako se država obračunava sa privatnim kompanijama?
alibaba - Copyright AP Photo/Ng Han Guan, File

Kineski tehnološki giganti "Alibaba", "ByteDance" (koji je razvio platformu TikTok) i "Tencent" podelili su podatke o svojim algoritmima sa kineskim državnim regulatorima.

Algoritmi odlučuju šta će korisnici gledati i po kom redosledu i kritični su za rast društvenih mreža, a kompanije ih pomno čuvaju, tako da na neki način predstavljaju poslovnu tajnu.

U SAD su kompanije "Meta" i "Alfabet" do sada odolevale da podele sa drugima svoje algoritme, ali je u Kini odsad situacija drugačija.

Kineska uprava za sajberspejs (KUS) objavila je listu sa opisima 30 algoritama, uz napomenu da će se stalno dopunjavati kako bi se smanjila zloupotreba podataka.

Među algoritmima na spisku se nalaze i oni sa sajta za prodaju "Taobao", koji je u vlasništvu "Alibabe".

AP Photo/Ng Han Guan
 

Kako se navodi, algoritam "Taobaoa" preporučuje proizvode ili usluge korisnicima na osnovu njihovog digitalnog otiska i istorije pretraga.

Algoritam za Douyin, kinesku verziju TikToka, odmerava korisnička interesovanja na osnovu onoga šta klikću, komentarišu ili označavaju da im se sviđa ili ne sviđa.

Kendra Šefer, iz centra "Trivium China" za istraživanje tehnoloških politika, kaže da su podaci bili površni.

- Ne izgleda kao da su sami algoritmi predati. Svaki od ovih algoritama je dobio registarski broj, tako da KUS može da se fokusira na određeni algoritam. Pitanje je koji je sledeći korak - rekla je ona.

Sa druge strane, izvršni direktor Centra za istraživanje prava na konkurenciju pri Univerzitetu političkih nauka i prava Istočne Kine Žai Vei veruje da su kompanije vlastima pružile mnogo detaljnije podatke.

- To uključuje neke poslovne tajne koje nije moguće javno obelodaniti - istakao je on.

Pitanje kontrole

Ovim potezom kineske vlasti žele da pokažu ko je glavni. Kina ima najveći broj korisnika interneta na svetu i time predstavlja ogromno tržište za onlajn trgovinu, gejming i pametne telefone. U skladu sa tim, tehnološke kompanije koje tamo operišu eksponencijalno su se širile poslednjih godina.

AP Photo/Mark Lennihan, File
 

Peking strogo štiti tehnologiju ovih kompanija i ne dozvoljava njihov izvoz van teritorija zemlje.

Međutim, problem je i kako ove platforme utiču na javno mnjenje unutar države. Često država preusmerava pažnju javnosti na sadržaj koji smatra prikladnim. Peking je nalagao kompanijama da osiguraju da algoritmi "aktivno šire pozitivnu energiju", a ne da hrabre preterano trošenje, izloženost poznatim ličnostima i slično.

Međunarodni brendovi poput "Gugla" i "Fejsbuka" su pod pritiskom da predaju vlastima informacije zbog brige na koji način koriste podatke korisnika i uređuju sadržaj. Više puta su napomenuli da su algoritmi poslovna tajna.

Kineski regulatori već dve godine stežu obruč oko tehnoloških kompanija. Kina je u martu usvojila nova pravila za algoritme koja omogućavaju korisnicima da mogu da se umešaju u čitav proces, pa sami mogu predlagati određena rešenja.

Tada je navedeno i da algoritmi "koji se bave javnim mnjenjem i imaju kapacitete da mobilišu društvo" moraju da se registruju. 

Šeferova kaže da je neverovatno da su te registracije postale javne.

- Ne znam ni za jednu drugu zemlju u kojoj možete da vidite sve delove koda na osnovu kojih donosite odluke, odlučujete šta ćete kupiti ili gledati - navela je ona.

BATX na udaru vlasti

Kineska digitalna ekonomija je rapidno napredovala u protekle dve decenije tako što su usluge, komunikacije i trgovina prešli onlajn.

Kineska vlada generalno hrabri građane da prihvate digitalne tehnologije u svim sferama života i jasno je istakla da želi da bude svetski lider u digitalnoj infrastrukturi.

Baš kao i na Zapadu, i u Kini se pojavio određen broj moćnih tehnoloških giganata, a među najveće spadaju: "Baidu", "Alibaba", "Tencent" i "Xiaomi" (zajedno ih zovu BATX). "Baidu" je specijalizovan za pretragu i srodne usluge, "Alibaba" za kupovinu preko interneta, "Tencent" na razmenu poruka, gejming i društvene medije, a "Xiaomi" na proizvodnju telefona i drugih uređaja.

AP Photo/Ng Han Guan
 

Kao i njihovi američki pandani, "Gugl", "Amazon", "Fejsbuk" i "Epl" (ili GAFA), dominiraju na domaćem tržištu. BATX je takođe poznat i po prisvajanju potencijalnih konkurenata. Prema podacima iz 2020, "Tencent" je navodno imao 168 investicija i/ili spajanja i akvizicija sa domaćim i stranim kompanijama. "Alibaba" je imao 44 takva poslovna poteza, "Baidu" 43, a "Xiaomi" 70.

Ipak, u poslednjih dvadesetak meseci kompanije BATX su na žestokom udaru kineskih vlasti.

Grupa Ant, podružnica Alibabe, bila je primorana da se restrukturiše nakon što su kineski regulatori "intervjuisali" osnivača kompanije.

Potom su pojedine "Alibabine" i "Tencentove" kompanije kažnjene sa po 110.000 dolara zbog pitanja povezanih sa kršenjem pravila o konkurenciji i sklapanja sporazuma.

Uprava za nadzor tržišta je protiv "Alibabe" otvorila istragu zbog svoje dominantne pozicije za kupovinu na internetu.

AP Photo/Mark Schiefelbein, File
 

"Tencent" i "Baidu" su takođe kažnjeni nakon toga. U aprilu 2021. su se kineske vlasti sastale sa predstavnicima 34 kompanije, uključujući "Alibabu" i "Tencent", kako bi "obezbedili smernice" za internet platforme. "Alibaba" je kažnjen sa oko četiri milijarde dolara zbog kršenja pravila o konkurenciji, a za njim i "Tencent".

Evolucija kineskih tehnoloških giganata pokazuje kako tržišta koja su zasnovana na podacima rade po principu "pobednik uzima sve", kako u kapitalističkim ekonomijama, tako i u onima kojima upravlja država.

Kompanije BATX danas imajuu značajnu društvenu i ekonomsku moć u Kini, što je u suprotnosti sa kineskom ideološkom posvećenošću da država reguliše i društveni poredak.

Profimedia
 

Početkom ove godine predsednik Si Đinping je pozvao na jače regulacije i administraciju tamošnje digitalne ekonomije. Cilj je, kako je rekao, da se spreče nezdrav razvoj, monopolske platforme i neorganizovano širenje kapitala.

Državna regulacija društvenog poretka nije moguća ukoliko postoji preterana akumulacija privatne moći. Kineska digitalna agenda je dizajnirana tako da postigne snažan ekonomski rast. Ipak, Komunistička partija želi da održi jaku državnu kontrolu nad strukturom i funkcijom digitalnog tržišta i njihovim učesnicima kako bi osigurala da rade u skladu sa kineskim vrednostima i ciljevima partije.

 

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike