"Leteći zmaj sa Skaja": Fosil pronađen u Škotskoj menja tok istorije

22.02.2022

Pronađene kosti pterosaurusa bacaju novo svetlo na evoluciju letećih gmizavaca

"Leteći zmaj sa Skaja": Fosil pronađen u Škotskoj menja tok istorije
pterosaur-g108924403_1920 - Copyright Pixabay

Najnovija saznanja istraživača pokazala su da su prvi leteći gmizavci - pterosaurusi, postojali znatno ranije nego što se dosad smatralo.

Na osnovu fosila koji je pronađen u Škotskoj utvrđeno je da su pterosaurusi s rasponom krila od dva i po metra postojali pre 170 miliona godina, oko 25 miliona godina ranije nego što se mislilo.

Ovaj je posebno bio karakterističan po oštrim zubima za ubijanje i hvatanje ribe, a takođe baca novo svetlo na evoluciju pterosaurusa, s obzirom na to da se smatralo da nisu dostigli takvu veličinu do otprilike 25 miliona godina kasnije.

- Kada je ova životinja živela pre oko 170 miliona godina, bila je najveća životinja koja je ikada letela, barem za koju znamo - rekao je profesor Stiv Brusat, koautor istraživanja sa Univerziteta u Edinburgu i dodao:

- Zaista smo ovim korakom zavirili u prošlost i evoluciju velikih pterosaurusa.

Leteći zmaj

On je dodao da ranija otkrića sugerišu na to da pterosaurusi nisu mogli da narastu mnogo više od 1,6 do 1,8 metara u rasponu krila tokom jure, i da su dostigli veće dimenzije tek tokom perioda krede.

- Postojali su pterosaurusi koji su živeli na kraju krede kada je čuveni asteroid udario - rekao je Brusat, misleći na masovno izumiranje pre 66 miliona godina koje je uništilo neptičje dinosauruse, pterosauruse i nebrojeno mnogo drugih stvorenja.

Najnovije otkriće dovodi u pitanje ideju da je rivalstvo među njima možda u početku izazvalo „bum" u veličini pterosaurusa.

- Ptice su evoluirale od dinosaurusa otprilike u vreme kada je ovaj pterosaurus živeo - rekao je Brusat, iako je dodao da su ptice možda vršile evolucioni pritisak da bi i postale veće.

Ovo nije prvi put da su ostaci pterosaurusa otkopani u Velikoj Britaniji – lovac na fosile Meri Ening je iskopao ono što je nazvano „letećim zmajem" 1828. godine.

Profesor Brusat je rekao da je novo otkriće, nazvano dearc sgiathanach, odnosno „krilati reptil" i „gmizavac sa Skaja", značajno po potpunosti fosila.

- Verovatno je oko 70 odsto sačuvano i postavljeno u konstrukciju, što je zaista izvanredno za pterosaurusa, jer je ta stvorenja veoma teško sastaviti i pronaći adekvatne ostatke - rekao je on, napominjući da zidovi mnogih kostiju nisu mnogo deblji od lista papira.

Brusat je dodao i da je analiza kostiju pokazala da je životinja imala malo iznad deset godina i da je i dalje bila u fazi intenzivnog rasta, što ukazuje na to da bi odrasla jedinka imala raspon krila veći od tri metra.

Značajno otkriće

Tim stručnjaka je takođe izvršio skeniranje lobanje pterosaurusa i da tako naprave digitalni model mozga. Rezultati otkrivaju da je životinja imala veoma velike optičke režnjeve, što sugeriše da je posedovala veoma dobar vid.

Pišući o novi nalazima u časopisu "Current Biology", Brusat i njegove kolege izvestili su kako je fosile koji su postavljeni u Nacionalnom muzeju Škotske otkrila Amelija Peni, doktorand, koja je uočila lobanju tog stvorenja tokom terenskog rada na ostrvu Skaj 2017. godine.

- Nije ličilo ni na šta drugo što sam videla. Odrasla sam u Prirodnjačkom muzeju u Londonu i čitala o otkrićima fosila iz doba jure, što je definitivno uticalo na moju odluku da postanem paleontolog. Ali da pronađem novog gmizavaca iz jure, posebno fosil od velikog značaja, nije nešto što sam se usudila da očekujem da bi mi se moglo dogoditi - rekla je Amelija Peni.

Dr Dejvid Anvin, stručnjak za pterosauruse sa Univerziteta u Lesteru koji nije bio uključen u istraživanje, rekao je da je diskutabilno da li je novootkriveno stvorenje bilo najveće u svojoj eri, napominjući da su neke fragmentirane kosti iz drugih fosila već nagovestile slične veličine pterosaurusa u srednjoj juri.

Bez obzira na to, on je rekao da je nalaz značajan, jer su fosili koji datiraju iz tog vremena retki, dok postoji vrlo malo ostataka pterosaurusa koji su tako potpuni.

- Ovo novo otkriće će nam omogućiti da se vratimo na starije kolekcije i mnogo bolje razumemo šta imamo tamo. To je veliki deo slagalice u našoj evolucionoj istoriji pterosaurusa - zaključio je dr Anvin.

Izvor: RTS