Analiza 24sedam: Francuski problem sa islamom - sloboda izražavanja ili vređanje verskih osećanja

21.10.2020

16:00 >> 09:22

0

Francuzima nije prvi put da im karikature uzimaju živote, počevši od Šarli ebdoa, pa sve do danas

Analiza 24sedam: Francuski problem sa islamom - sloboda izražavanja ili vređanje verskih osećanja
Copyright Profimedia

U Francuskoj se ovih dana građani sve više žale da su im ruke vezane i da im je ugrožena sloboda izražavanja. Ubistvo profesora u Parizu koji je đacima na času pokazivao karikature proroka Muhameda podstaklo je francuske analitičare i mislioce da govore glasnije nego ikad ranije i da ovaj čin poistovete sa ubijanjem svake slobodne misli u toj državi.

Isus u društvu homoseksualaca i transeksualaca

Organizatori Beograd prajda su u okviru svoje  manifestacije 2012. godine održali i izložbu fotografija švedske umetnice Elizabet Olson Valin. Na njenim delima Isus Hrist je u društvu homoseksualca, transseksualaca i HIV pozitivnih osoba. Izložba je naišla na negodovanje Srpske pravoslavne crkve i njenih vernika, a mnogi analitičari okarakterisali su ovaj događaj kao direktnu provokaciju, koja se krije iza slobode izražavanja umetnika.

Francuzima nije prvi put da im karikature “uzimaju” živote, počevši od Šarli ebdoa, pa sve do danas. Takođe, sve više se govori o radikalizaciji islama na pariskim ulicama, ali ako bismo se vratili samo nekoliko godina unazad, da li se može reći da je upravo ta sloboda pala u nekada slobodnim zemljama kao što su Sirija, Irak, Libija i da li je multikulturalna Francuska, multikulturalna za Francuze ili za sve građane?

Svakako, terorizam, niti jedan takav akt nema opravdanja, niti u tom slučaju treba tražiti uzrok, ali, sa druge strane, da se nije desilo ubijanje profesora i da je on ipak, nastavio sa prikazivanjem karikatura proroka Muhameda – da li bi snosio neke posledice i da li je tim činom povredio nečija osećanja.

Da u tom subjektivizmu nema vrednosnog suda koji je relevantan i da nema vrednovanja koje će to znanje osvetliti kod vernika, smatra Ratko Božović, sociolog, koji tvrdi da se radi o mnogo neuravnoteženosti, ponajviše od strane religioznih ljudi.

– Verska zaslepljenost je dominantna u ovom slučaju. U Francuskoj, sekularnoj državi, sve češće dolazi do sukoba vere i civilizacije, a religijsko utemljenje u jednom broju ljudi je više nego očigledno. U tom subjektivizmu nema vrednosnog suda koji je relevantan, vernici su presenzitivni na versku pripadnost, pa čak i kada padne muva – kaže Božović za 24sedam.

Na pitanje da li su i karikature Muhameda za islamski svet “muva” ili je ipak radi o dubljem zadiranju u verska osećanja kaže:

Karikatura proroka Muhameda u časopisu Šarli ebdo, Printscreen/Charlie Hebdo

– Ima izgubljene mere u komunikaciji i mnogo neuravnoteženosti. Neko ko veruje u nadrealne stvari nije samo pri zemlji, već je natprirodan, nad zemljom i tako je vezan za polje zavisnosti. Teško se može utvrditi šta je muva, a šta medved u slučaju karikatura Muhameda. U građanskim orjentacijama ništa ne sme biti razlog da ne dođe do karikature ili neke upitnosti što je predmet iskazivanja, ali vernici drugačije vide veru i temelje vrednosti religije – ističe on.

Međutim, profesor Fakulteta političkih nauka u Beogradu Miroljub Jevtić kaže za 24sedam da je saglasan sa tim da svako ima pravo da kaže ono što misli, ali da sa druge strane, mora da se vodi računa o osećanjima ljudi kojima se obraća.

– Važim za čoveka koji se zalaže za ekstremnu slobodu reči, a malo ljudi prihvata toliki stepen slobode. Radim to zato što sam svestan da, kada krene zabrana slobode reči, onda u toj zabrani nema granica i to je trenutno centralni problem Zapada. Sa te tačke gledišta, saglasan sam da svako ima pravo da kaže šta želi, ali ipak, taj ko govori mora da bude odgovoran i vodi računa o osećanjima ljudi kojima se obraća. Tako ni u ovom slučaju, nikad ne bih rekao nešto loše o osnivaču jedne religije, jer iza toga stoje milioni vernika. Svako ko nešto tako kaže mora da bude svestan posledica. Ipak, profesor koji je pokazao fotografije nije vređao muslimane, već je na primeru objašnjavao slobodu izražavanja, dok je Šarli ebdo direktno prikazivao Muhameda u lošem kontekstu što je izazvalo bes kod vernika širom sveta – ističe Jevtić.

Islamska zajednica: Osuđujemo nasilje i nad verom i nad odgovorom na takav način

Muftija beogradski Mustafa Jusufspahić kaže za naš portal da Islamska zajednica Srbije osuđuje i nasilje nad verom, ali i odgovor na to nasilje, i dodaje da mora da se napravi razmak između rasuđivanja do koje mere je sloboda govora nešto što neće vređati osećanja ljudi.

– Saosećamo se sa svima koji su u nemilom događaju stradali. Mi kao vernici znamo šta je demokratija, njene ostavštine su sloboda govora i sloboda verovaranja. Mora da se napravi razmak između rasuđivanja do koje mere je sloboda govora nešto što neće vređati osećanja ljudi. Sloboda govora je samo sloboda govora u domenu kulturnog, a u domenu nekulture je anarhija. Osuđujemo nasilje i nad verom i nad odgovorom na takav način – ocenjuje muftija.

Šta kaže Evropska konvencija o ljudskim pravima

Svako ima pravo na slobodu izražavanja. Ovo pravo uključuje slobodu posedovanja sopstvenog mišljenja, primanja i saopštavanja informacija i ideja bez mešanja javne vlasti i bez obzira na granice. Član 10 ne sprečava države da zahtevaju dozvole za rad televizijskih, radio i bioskopskih preduzeća. Pošto korišćenje ovih sloboda povlači za sobom dužnosti i odgovornosti, ono se može podvrgnuti formalnostima, uslovima, ograničenjima ili kaznama propisanim zakonom i neophodnim u demokratskom društvu u interesu nacionalne bezbednosti, teritorijalnog integriteta ili javne bezbednosti, radi sprečavanja nereda ili kriminala, zaštite zdravlja ili morala, zaštite ugleda ili prava drugih, sprečavanja otkrivanja obaveštenja dobijenih u poverenju, ili radi očuvanja autoriteta i nepristrasnosti sudstva.

Pravnik i stručnjak za ljudska prava Nikola Kovačević kaže za 24sedam da je praksa Evropskog suda po pitanju ugrožavanja slobode izražavanja krajnje šarenolika.

– Kada su se kardinali u Austriji žalili zbog objavljivanja njihovih karikatura, sud je imao toleranciju i nije prihvatio žalbu. Sa druge strane, ima slučajeva gde Evropski sud nema toleranciju, a to je primer profesora koji je na svom predavanju negirao holokaust. Smatram da će i slučaj sa Šarli ebdo u jednom trenutku završiti u Evropskom sudu, a moj lični stav je da umetnost i kultura ne treba da imaju malicioznu poruku i na taj način vređaju bilo koga – ističe Kovačević.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike