"Ako vređate decu, tada lakše postaju žrtve": Dr Rajović o slučaju "Mika Aleksić"

27.01.2021

21:20 >> 21:37

0

Osnivač MENSE i doktor Ranko Rajović se u emisiji Uranak osvrnuo na skandal koji se tiče zlostavljanja dece a za koje je optužen učitelj glume

"Ako vređate decu, tada lakše postaju žrtve": Dr Rajović o slučaju "Mika Aleksić"
Copyright Ranko Rajovic, NTC arhiva

Osnivač MENSE i doktor Ranko Rajović se u emisiji “Uranak” osvrnuo na skandal koji se tiče zlostavljanja dece a za koje je optužen učitelj glume Miroslav Mika Aleksić. On je izneo nekoliko uputstava za roditelje, govorio je o opasnostima koje vrebaju na vannastavnim aktivnostima i tvrdi da roditelji moraju da znaju sa kime im deca provode vreme.

Dr Rajović i otac četvoro dece kaže da osoba do svoje 20 godine nije u mogućnosti da razmišlja samostalno. Imao je i objašnjenje na za to.

– Ne može dete da donosi odluke jer mozak nije završio razvoj. Čak je Dostojevski rekao da mlada osoba do 19, 20 godina nije sasvim odgovorna za svoje postupke i tu se nalazi odgovor gde je detetova granica. Mislim da previše dozvoljavamo deci, mora da postoji red, da postoje pravila, nekada i da budemo strogi. Ja i sam imam četvoro dece

Kada je voditeljka Jovana Joksimović upitala kako je moguće da osoba koja ima 20 godina nije razvijena, doktor je naveo primer “mladih Indijanaca”.

Profimedia

– Deo mozga koji je zadužen za reakciju, kočnice, planiranje, posledice – sve to je u prednjem delu mozga koji razvoj završava oko 20. godine. Kako je moguće da taj deo mozga tako kasno završava razvoj? Čest primer za to su Indijanci, mladi Indijanci. On mora da nauči da preživi. Kako to mozak obezbeđuje? Tako što ide u lov na bizone po nepristupačnim mestima. To ne može da radi kada je dete, već kada krene pubertet, kada mišići počnu da se razvijaju. On mora da nauči tad neke životne veštine. To je period života kada mozak ne procenjuje dobro sve posledice – kaže Rajović, objašnjavajući da je u takvoj prošlosti nepromišljen postupak tinejdžera imao svrhu – da prebrodi opasnost i obezbedi sebi hranu.

Osnivač MENSE tvrdi da roditelji šalju svoju decu kod ljudi od kojih vreba opasnost i da oni moraju da znaju kod koga dete ide i sa kime provode vreme.

– Reakcije su u tom periodu drugačije, hrabrost je veća. Taj deo mozga ima samo jednu ulogu – da ih spremi za život. Ali, danas nema zaleđenih litica i bizona. Ipak, i dalje ima mozga koji kasnije završava razvoj. Postavlja se pitanje – šta sad sa tim mozgom koji ulazi u rizik? Dete mora da se dokazuje. Onda odjednom imamo promenu okruženja – tu je sad narkomanija, video igrice i mnoga rizična ponašanja. Sad dolazimo do opasnosti – mi šaljemo decu kod nekih ljudi kod kojih možda postoji skrivena opasnost. Lako je videti bizona ili zaleđenu liticu, ali postoje i opasnosti koje je teško videti. Roditelji moraju da znaju gde deca idu i sa kim provode vreme – kaže Ranko Rajović.

Na opasku Jovaninu da je Mika govorio da sa “decom želi da razgovara kao sa odraslim ljudima”, jer “roditelji decu sputavaju preterano ih voleći i namećući im granice, a da on želi da ih oslobodi tih stega”, dr Rajović tvrdi da moraju da se znaju granice.

Printscreen/Youtube, RTS TV lica, kao sav normalan svet – Zvanični kanal

– Mi moramo da imamo disciplinu, ali pitanje je gde je granica. Nije lako detetu da sluša uvrede na svoj račun, tada gubi samopouzdanje, tada lakše postaje žrtva bilo čega. Dete ne sme da izgubi samopouzdanje – kaže Rajović, navodeći primer dva učitelja – jedan na pogrešan odgovor učenika vređa i preti jedinicom, drugi koji će nežnije saopštiti detetu da je odgovor pogrešan i izabrati drugačiji pristup. Ishod će biti takav, kaže Rajović, da se učenik prvog učitelja nikad više neće samoinicijativno javiti. Nije Kolumbo bio srećan kad je otkrio Ameriku. Bio je srećan dok je putovao ka njoj, dok je istraživao. I dete u školi mora da istražuje. Nekad će pogrešiti, ali i tada ga treba podržati – kaže Rajović.

Pročitajte još:

Treba li da sedimo na vannastavnim aktivnostima u toku celog časa, svaki put, da reagujemo i posmatramo odnos sa detetom?

– Ako radite sa 20 dece i tu sedi 20 roditelja, to dete ne može da funkcioniše. Radi se o poverenju, da znate gde vodite svoje dete? Treba da znamo gde je dete, ali ne da budemo stalno prisutni. Oni moraju da nauče da komuniciraju sa drugim ljudima, da nauče da budu samostalni. Potrebno je biti prisutan, ali kako? Pogledajte povremeno neki trening, razgovarajte sa trenerom, razgovarajte sa detetom i možda najvažnije sa drugim roditeljima. Ako komunicirate sa drugim roditeljima, znaćete šta se i kako dešava. Dete mora nešto i samo da savlada – zaključio je Ranko Rajović.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike