"Dvoglava aždaja" čuva Železnički muzej: Na uzanoj pruzi i dan-danas stoje najstarije lokomotive u Srbiji (FOTO)

20.08.2021

11:27 >> 11:33

0

Ova kulturna ustanova osnovna je 1. februara 1950. i naredne slavi jubilej od 70 godina postojanja

"Dvoglava aždaja" čuva Železnički muzej: Na uzanoj pruzi i dan-danas stoje najstarije lokomotive u Srbiji (FOTO)
Copyright RINA

Sa srpskim vojnicima,Solunski front prošla je i parna lokomotiva, koja je tokom Velikog rata stigla u pomoć od Francuza. Simbolično je nazvana “Dvoglava aždaja” i danas se čuva u Železničkom muzeju, na Odeljenju uzanih pruga koje se nalazi u Požegi.

– Ona ima jednu upravljačnicu, ali dva kotla, što joj je omogućavalo da se kreće i kad bi u ratu bila oštećena. Zato je i dobila naziv “Dvoglava aždaja”. Služila je za dopremenje municije od utvrđenja do bojišta i bila od velike pomoći ratnicima. Nesmetano se kretala u oba pravca i nikad nije kasnila – kaže Ivana Jovičić Ćurčić iz Železničkog muzeja za RINU.

RINA

Ova parna lokomotiva proizvedena je 1916. u Filadelfiji, po narudzbi francuskih vlasti i mogla je da razvije brzinu od 12 kilometara na čas. Nakon rata, pojavila se 1941. u rudniku Kostalac, gde je prevozila rudu od stare jame do Dunava, a zatim je stigla u Požegu.

RINA

– Danas su sačuvane samo dve takve lokomotive u celom svetu. Jedna se nalazi u Drezdenu, a druga kod nas, zato ima veliki čak i međunarodni značaj. Prošle godine na obeležavanju stogodišnjice od završetka Velikog rata, lokomotiva je iz Požege otpremnjena za Pariz kao jedan od simbola tog doba, a njena istrijska vrednost je izuzetno velika – rekla je Ivana.

RINA

Međutim, pored ove, u Požegi se mogu videti i druge lokomotive koje su se među prvima vozile Srbijom, a na šinama i dan danas ponosno stoji “Kralj Milan”.

– To je prva parna lokomotiva izgrađena na tlu Srbije. Napravljena je ručno u bravarskoj radionici rudnika Majdanpek 1882, a točkovi i osovine su dopremljeni iz Engleske. Kretala se oko 20 kilometara na čas i služila je za prevoz rude. Bila je izgrađena još jedna, koju su rudari nazvali Ntalija, ali njoj se izgubio svaki trag dok je Kralj Milan sačuvan – izjavila je Ivana.

RINA

Na uzanoj pruzi čuva se još jedan od svetskih rariteta – lokomotiva “Rama” proizvedena 1873. u Minhenu, a koja je dovukla prvi svečani voz u Sarajevo, ali tu su i specifična kola četvrtog razreda u kom se nalazila samo peć i mesta za stajanje.

Pročitajte još

– Ovo odeljenje u Požegi svake godine beleži oko 4.000 posetilaca iz zemlje i instranstava. Ljubitelji vozova ne ostaju imuni na sve istorijske eksponate koji se ovde nalaze, a vrlo česti gosti su nam i učenici osnovnih i srednjih škola – izjavila je Ivana Jovičić Ćurčić.

Železnički muzej osnovan je 1. februara 1950. i sledeće godine slavi jubilej od 70 godina postojanja i može se pohvaliti velikim fondom retkih ekponata, knjiga i velikim fondom arhivkse građe, a u njegovom sklopu je i Muzejsko – turistička železnica “Šarganska osmica”.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike