Sećanje na Isidoru Žebeljan: Genije sa erupcijom uraganskog talenta

22.12.2021

10:15

0

Skup "Sećanje na Isidoru Žebeljan" održan je u Srpskoj akademiji nauka i umetnosti (SANU), u prisustvu članova porodice, kolega i brojnih poštovalaca

Sećanje na Isidoru Žebeljan: Genije sa erupcijom uraganskog talenta
Isidora Žebeljan - Copyright Isidora Žebeljan YouTube

Govoreći o ličnosti i delu akademika Žebeljan (1967-2020), sekretar Odeljenja umetnosti SANU Milan Lojanica istakao je da je srpska kompozitorka bila "javna ličnost visokog ugleda i ubedljivog autoriteta, od velikog značaja za sredinu" u kojoj je stvarala.

Akademik Lojanica je ocenio da je Žebeljan iza sebe ostavila "ubedljiv opus, sa impresivnim brojem dela, potpuno umetnički zaokružen", koji pokazuje "nesvakidašnju nadarenost bez premca".

Podsetivši da je 2006. Žebeljan sa 39 godina postala dopisni i jedan od najmlađih članova SANU, a od 2012. i redovan, Lojanica je dodao da je, između ostalog, komponovala muziku za više o 30 predstava i filmova.

Isidora Žebeljan Tanjug/Rade Prelić
 

- Sve što je radila radila je energično sa emocijom, u karakterističnom tempu sa eruptivnom žustrinom. Kao da se nekud žurila, žurila da realizuje svoj opus. Gradila je svoju muziku od naoko teško spojivih i nespojivih materijala i elemenata muzičkog jezika, od autentične narodne do klasične muzike - rekao je Lojanica.

Prema njegovim rečima, Žebeljan je pripadala ličnostima "koje biraju put kojima se ređe ide, strmim putem protiv struje", a kada je reč o muzici i širim pitanjima kulture "nije se ustručavala da iznese svoje britko mišljenje".

Poznavajući Žebeljan skoro 30 godina, Ivana Medić iz Muzikološkog instituta SANU podsetila je da je kompozitorka bila vunderkind radeći "uvek sve spremnije i brže od svoje generacije".

Žebeljan je upisala Fakultet muzičke umetnosti sa 17 godina, da bi posle diplomiranja odmah bila primljena za asistenta profesora Vlastimira Trajkovića, a tokom studija je bila članica kompozitorske grupe "Veličanstvenih sedam", podsetila je Medić.

Isidora Žebeljan Tanjug/Rade Prelić
 

Prema njenim rečima, od početka devedesetih, usled ratova i sankcija, zemlju je napustilo preko 60 kompozitora, a Žebeljan je "donela hrabru odluku da ostane i da se bori".

- Navikla je sebe da previše radi. Sustizanje rokova, neprospavane noći... - istakla je Medić.

Najznačanije kompozicije Žebeljan nastale su kao poruždbine iz inostranstva, a veliki deo čak nikada nije izveden u Srbiji, primetila je Medić.

Izdvojivši između ostalih dela, pet opera "Zora d", "Maratonci trče počasni krug", "Simon izabranik", "Dve glave i devojka" i "Nahod Simon", Medić je naglasila da je Žebeljan "puno uradila za kratko vreme koje joj je bilo na raspolaganju".

Prema njenim rečima, na muzikolozima ostaje veliki posao obrade i vrednovanja dela Žebeljan, kroz naučne skupove, knjige, zbornike i drugo, da "joj se makar na taj način odužimo".

Književnica i pozorišna rediteljka Vida Ognjenović je u svom izlaganju naslovljenom "Duboki naklon kompozitorki Isidori Žebeljan" istakla da je ona "muziku smatrala sferom aposolutne čistote".

 - Muzika je za Isidoru bila predeo dosegljivog savršenstva, koje je vredno svakog napora. Nije podnosila površni muzički nered, svaku aljkavost u muzici smatrala je zloupotrebom - rekla je Ognjenović.

Primetivši da "sporost nije bila njen tempo", Ognjanović je rekla da je Žebeljan bila "erupcija uraganskog talenta" i "velika kompozitorka".

Činjenica da su opere Žebeljan pisane za male kuće u inostranstvu i samo su neke izveden kod nas, prema mišljenju Ognjanović pokazuju da "nismo hteli da uvidimo da radi umetnica blizu genijalnosti".

Ognjanović je na kraju rekla da se poklanja Žebeljan i "muzici u kojoj ona sad živi" i da joj se zahvaljuje "za sve što je učinila za ovu kulturnu zabit koja opstaje na časnim izuzecima".

Umetnički rukovodilac Brodski kvarteta iz Londona Pol Kasidi u snimljenom video obraćanju podsetio se da je već pri prvoj saradnji sa Žebeljan shvatio da je u "u prisustvu istinski jedinstvenog muzičara".

Kasidi je istakao da su postali "kolege i bliski prijatelji deleći muziku i hranu širom Evrope i dalje", i da srećom Brodski kvartet ima snimljen CD sa muzikom Žebeljan "koji će uvek slaviti".

 - Nažalost ne možemo više uživati u ličnosti Žebeljan, ali Brodski će nastaviti sa naporima da njena predivna muzika ostane živa - zaključio je Kasidi.

U svom video obraćanju, violinista i profesor Kraljevskog muzičkog koledža iz Londona Danijel Rouland istakao je da je Žebeljan bila "draga prijateljica, veliki kompozitor i nacionalno blago".

Rouland je istakao da je Žebeljan imala napretek talenta, topline, energije, razdraganosti, nežnosti i mašte.

 - Nikad nisam sreo kompozitora čija je muzika bila toliko eklektična. Govorio sam da je njena muzika srpska, jugoslovenska, balkanska tradicionalna pesma i ples, ali da je kroz njen intelekt i maštu postajala avangardna i odvažna, ali ukorenjena u narodne tradicije i potpuno jedinstvena -  ocenio je Rouland.

Prema njegovim rečima, Žebeljan zauzima važno mesto kao velika srpska i evropska kompozitorka, a bila je "muzički briljatna, genijalna, osoba koju svu svi voleli, studenti, kolege, publika".

U muzičkom delu programa izvedene su kompozicije Žebeljan "Čudo u Šarganu" i "Svi šajkaši" a nastupili su sopran Aneta Ilić, violina Mirjana Nešković, violončelista Srđan Sretenović i harmonikaš Aleksandar Stefanović.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike