aktuelno

Iznenadna popularnost čuvenog romana Dostojevskog među mladima: Za sve je zaslužna jedna stvar

02.02.2025

10:00

0

Autor: Dejan Ćirić

Usamljenost i neostvarena ljubav kao suštinski narativ "Belih noći" izgleda da su pogodili u srž nove generacije

Iznenadna popularnost čuvenog romana Dostojevskog među mladima: Za sve je zaslužna jedna stvar
Copyright Profimedia

Društvene mreže obično su na meti kritika da odvlače mladi naraštaj od knjige i drugih intelektualnih aktivnosti. Izgleda da je, međutim, zbog prevelike otuđenosti mladih pred ekranima upravo to probudilo želju za pobeđivanjem usamljenosti čitanjem bestselera koji govori o ovoj vrsti ljudskog udesa.

Iznenadna popularnost čuvenog romana Dostojevskog među mladima: Za sve je zaslužna jedna stvarWikipedia
 

Usamljeni pred ekranima

Naročito je na meti kritika TikTok. A sve je upravo počelo uvođenjem Buk-toka na ovoj mreži. Čitaoci svoja najzanimljivija iskustva o pročitanim delima prenose na ovaj način i tako privlače nove pristalice beletristike. To je toliko uzelo maha, da je sada ovaj način približavanja publici postao neizostavan i za mnoge izdavačke kuće.

Najviše uspeha imaju Dostojevski, Kami, Kafka, Cvajg, Tolstoj… Posebno su popularne "Bele noći" Dostojevskog. Kao da se stvorila neka nevidljiva nit koja je povezala sve one usamljene pred ekranima i dva glavna lika ove pripovetke, probudivši romantični i sentimentalni deo njihove duše.

Usamljenost i neostvarena ljubav kao suštinski narativ "Belih noći" izgleda da su pogodili u srž nove generacije. Emocionalna izolacija i čežnja za bliskošću anonimnog šetača kroz žvot i kratkotrajni nagoveštaj sreće u susretu sa Nastenjkom, kao i činjenica da na kraju ipak ostaje sam, suočen sa surovom realnošću, očigledno su aktivirali čula kod "tiktokovaca". Momci saosećaju sa glavnim likom, a devojke bi da kao junakinja pronađu svog pravog izabranika.

Iznenadna popularnost čuvenog romana Dostojevskog među mladima: Za sve je zaslužna jedna stvarDostojevski/Profimedia
 

Svi žele da se srećno zaljube

Britanski Gardijan piše da je ovaj klasik Dostojevskog bio četvrto najprodavanije književno delo u prevodu u Velikoj Britaniji u prošloj godini. List priznaje da to niko nije očekivao. Zaslugu za to svakako ima i TikTok.

"Bele noći" su apsolutni hit i na Iksovoj verziji "Bukstagramu". Pojavljuje se ogroman broj citata, odlomaka, recenzija i snimljenih selfija sa koricama ove knjige. Korisnicima društvenih mreža je posle čitanja ove pripovetke "srce razbijeno na komadiće!" Svi žele da se bar na trenutak srećno zaljube.

Kako je delo iz 1848. godine probudilo osećanja novih generacija? Mnogi se, dok ga čitaju, i sami preispituju da li su sposobni da započnu realan život, kada su pred ekranom izgubili instinkt i dodir sa stvarnošću. Ovako, na neki način, i romantizuju sopstvene živote i postaju sanjari. Očigledno su pronašli "žicu" i kroz "Bele noći" prepoznali sebe u osećaju izolacije.  

Iznenadna popularnost čuvenog romana Dostojevskog među mladima: Za sve je zaslužna jedna stvarProfimedia
 

Osamdeset stranica

Gardijan navodi i da ovo delo Dostojevskog nije tipično za ljubavne priče koje su obično popularne na TikToku, pa je ova originalnost takođe mnoge privukla.

- Ne koristim TikTok, ali ako je doprineo čitanju Dostojevskog, podržavam ga!

Ovaj zaključak jednog od učesnika razgovora na društvenim mrežama dovoljno govori o tome koliko je cela ova priča doprinela intelektualnom buđenju mladog čitalačkog naraštaja.

Iznenadna popularnost čuvenog romana Dostojevskog među mladima: Za sve je zaslužna jedna stvarProfimedia
 

Gardijan naglašava i jedan "prozaičan, ali važan razlog" za popularnost "Belih noći" - delo je dugačko svega osamdesetak stranica. Nove generacije brzo razmišljaju i očigledno nemaju vremena za dugo čitanje. Zato su im i po ovom parametru "Bele noći" očigledno baš "legle", prenose Novosti.

Bonus video:

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike