Kiborzi, narikače, distopija... Vizuelno upečatljivi, art haus i filmovi novog doba na Beldocsu (FOTO)

20.05.2024

15:20

0

Neverovatne priče

Kiborzi, narikače, distopija... Vizuelno upečatljivi, art haus i filmovi novog doba na Beldocsu (FOTO)
Copyright Promo/Beldocs

Jedna od sada već tradicionalnih programskih celina predstojećeg 17. Beldocs festivala u Beogradu, "Vatromet" predstaviće publici trinaest vizuelno upečatljivih dokumentarnih filmova izraženih autorskih rukopisa.

Promo/Beldocs
 

Beldocs će biti održan od 22. do 29.maja 2024. godine.

Distopija i filmsko ljubavno pismo

Migel Moriljo Vega potpisuje režiju i scenario filma "Generacija Kiborg" (Cyborg Generation), distopijski sf koji tematizuje drugost kroz osamnaestogodišnjeg Kaja koji je napravio veštački organ i ubacio ga u sopstveno telo.

Promo/Beldocs
 

"Queendom" Agnije Galdanove je dokumentarni portret moskovske dreg kraljice koja u neobičnim kostimima izvodi elaboratne javne performanse. Njeni nastupi se uzdižu na nivo radikalne umetničke forme i postaju deo narodnog bunta.

Delo rediteljke Izabele Zubričke, "Šaka zemlje" (Handful of Dirt), govori o jednoj od poslednjih profesionalnih narikača u Podlasku – Halini, i njenom sinu Anžeju, grobaru.

Promo/Beldocs
 

Animirano-dokumentarno ostvarenje "Plavi pelikan" (Pelican Blue) autora Lasla Čakija vodi nas u Mađarsku 90tih godina prošlog veka, kada su tri mladića lažirala vozne karte sa namerom da, nakon otvaranja granica Evrope prema Mađarskoj, prevaziđe problem manjka novca za takav put.

Rediteljska kolaboracija Aleksandra Mihalkoviča i Hane Bađake, dobitnik glavne nagrade festivala CPH:DOX u Kopenhagenu, "Majka domovina" (Motherland), istražuje okrutne metode beloruske vojske kroz priču Svetlane, majke jednog od momaka ubijenih tokom regrutacije.
Promo/Beldocs
 

"Drvo raste" u mojim snovima (A Tree Grows in My Dreams Every Night) Vida Hajnšeka, kroz mešavinu oniričnog i etnografskog pristupa, ilustruje duh slovenačkog naroda i pejzaža kroz audiovizuelni kolaž muzike, slika i poezije.

Kao finalni deo njegove ’milenijalske trilogije’, čija ste prva dva dela, "Nezavisni dečko" i Drama devojka imali priliku da vidite na prethodnim Beldocs festivalima, Vinsent Boj Kars donosi novi film Budući ja (Future Me), u kojem kameru okreće prema sebi i obrađuje svoje sopstvene želje i strahove.

Publika će imati priliku i da u sklopu ove celine pogleda i kultno dokumentarno ostvarenje "Kramb" (Crumb) iz 1994. godine o ekscentričnom američkom strip autoru Robertu Krambu, koje ove godine slavi svoj 30. rođendan.

Promo/Beldocs
 

Ženja Kazankina je autorka ostvarenja "Prazne sobe" (Empty Rooms) koje predstavlja filmsko ljubavno pismo rediteljkinim prijateljima i porodici, izbeglim iz Moskve uoči rata.

Dokumentarni film "Racvetani krajevi" (Split Ends) u režiji slovenačke rediteljke i vizuelne umetnice Hane Koselj Marušič, prikazuje otvoreni razgovor dve prijateljice nakon što njihove nehajne živote prekine gorka vest o zdravlju jedne od njih.

Film "Sunčevo popodne" (Solar Noon) čiji je autor Fređ Musa, dočarava duh misterioznih i drevnih priča iz pustinje u Severnoj Africi.

Promo/Beldocs
 

Kratkometražni akcioni film "Le Saboteur" je priča o bivšem prevrtljivcu koji se vraća nazad u posao i demonstrira stare trikove kroz upotrebu specijalnih efekata. Iza ovog dokumentarca stoji multidisciplinarni finski umetnik Ansi Kasitoni.

U susret 17. po redu izdanju festivala Beldocs, koji počinje sledeće srede 22. maja u Beogradu i drugim gradovima u Srbiji, predstavljamo međunarodni takmičarski program, koji je sačinjen od deset izuzetnih, pažljivo odabranih naslova smelih autora koji polažu temelje nekog novog panteona dokumentarne kinematografije.

Međunarodni takmičarski program

Ruski dokumentarni film "Blato" (Mud) Ilje Povolockog vodi nas u staro blatno lečilište na jugu Rusije. Dok u blizini besni rat, ovaj mikrokosmos čini se netaknutim, ali ipak tamni odjeci razaranja podmuklo se uvlače se kroz pore. Blatnim ritualima i kupanjem u lekovitoj vodi guše se potencijalni nemiri, a detaljnim birokratskim nadzorom utišavaju buntovni pojedinci.

Promo/Beldocs
 

Ovo ostvarenje pruža nemilosrdan pogled na mesto koje postaje alegorija savremene Rusije. U dokumentarcu Porodica na određeno vreme crnogorski reditelj Sead Šabotić traga za junakom svog filma. Na putu gubi se u izolovanim selima, a filmska priča pretvara se u alegorijsko putovanje kroz nepoznato.

"Pseći snovi" (Dreaming Dogs) Else Kremzer i Levina Petera prati gomilu lutalica – sedam pasa i jednu ženu koji skrivajući se od totalitarne vlasi lutaju kroz divlje pejzaže zabačenih, ruiniranih delova Moske.

Promo/Beldocs
 

U ovom dokumentarcu, snimljenom iz ugla životinja, počinju da se zamagljuju obrasci međusobne zavisnosti i ukroćivanja. Izraelski dokumentarac Cipora i Rahel nisu mrtve (Tzipora and Rachel Are Not Dead) Hadar Morag je priča o traumi, dugo potiskivanom bolu i potrebi da se on njemu progovori. Rahel uspeva da ubedi svoju sestru Ciporu da napusti psihijatrijsku bolnicu i preseli se kod nje.

Zajedno, one preispituju i dekonstruišu jezik, kako verbalni tako i filmski, sve dok ne počnu da ga koriste kako bi izrazile tišinu, zaborav, disocijaciju, crnu provaliju traume, ono čega ne mogu da se sete i ujedno ne mogu da zaborave.

Kineski dokumentarni film "Dosadni dani i noći" (Tedious Days and Nights) Gua Ženminga prati lutajućeg pesnika Zengova koje se posle trideset godina vraća u svoje rodno mesto na jugu Kine.

Promo/Beldocs
 

Dva prijatelja posećuju pesnika i on im razotkriva svoju staru, skrivenu ranu. Zengov život se, usled njegove uloge u demokratskom pokretu 1989. godine, potpuno promenio. Film beleži njegove kišne noći, borbu sa osećajem praznine i koprcanje u beznađu.

Francuske rediteljka Sara Majegol se u filmu "Kumva" (Kumva - Which Comes from Silence) vraća u prostore svoga detinjstva i beleži sećanja ljudi koji su kao deca preživeli genocid nad Tutsijima 1994. godine. Njihove zamagljene priče o izgubljenom detinjstvu sudaraju se sa sećanjima njihovih roditelja koji su predugo ćutali. Dajući oblik mrtvima i praveći most između prošlosti i sadašnjosti, autorka istražuje teme sećanja.

Promo/Beldocs
 

"La Reine" Nikole Klingera je filmski esej o ljudima i biljkama, kao isceliteljima i glasnicima. Priča prati starog boema koji živi na jugu Francuske i proizvodi  esencijalan ulja. Iza njega je buran period, koga se još uvek nije oslobodio. I pored toga, on je ujedinio lokalnu zajednicu, postao učitelj i inspiracija mnogima. Ponekad se pita da li je to sve što želi od života.

Promo/Beldocs
 

"Sunčani sat" (Sundial) Lis Nimik je oniričko filmsko putovanje kroz estonsku seosku sredinu. Na 16mm traci, film beleži suživot ljudi i drugih bića koji su kreirali mikrokosmos, odbacujući arogantnu doktrinu o ljudskoj superiornosti. Francuski dokumentarac

"U tišini i galami" (In Silence and Clamour) Klemana Rusijea i Adrijena Mosaza beleži svakodnevicu Klemans i drugih koji su utočište od nasilnog sveta pronašli u psihijatrijskoj klinici. Voz u kojem žive je stao i ne ide nigde. Ali nigde je dragoceno mesto: velika, prelepa zgrada sa zidovima od kamena obraslim bršljanom, koja se otvara prema poljima, nebu i potpunoj tišini.

Promo/Beldocs
 

Opservacioni dokumentarac "Ustati noću" (Rising Up At Night) (Nelson Makengo), portretiše zajednicu koja se suočava sa prirodnom katastrofom: Kinšasa i njeni stanovnici su u mraku. U nadi, razočaranju i pobožnosti, čekaju i bore se za svetlo.  

Deset revolucionarnih filmova

Selekcija Meteori u okviru predstojećeg 17. Beldocs festivala (koji počinje u sredu 22.maja 2024.), predstavlja izbor od deset arthaus dokumentarnih filmova koji svojom inovativnošću i tematikom prevazilaze okvire svakidašnjih festivalskih ostvarenja i pokazuju nekonvencionalne načine kreacije.

Film "Direktna akcija" (Direct Action), nazvan po istoimenoj vrsti protestnog političkog delovanja, ilustruje svakodnevnicu jedne od najpoznatijih aktivističkih zajednica u Francuskoj (ZAD - Zone to defend) kroz objektiv rediteljskog dua Gijom Kajo i Ben Rasel.

Promo/Beldocs
 

"Socijalistički realizam" (Socialist Realism) je restaurirani izgubljeni film upokojenog čileanskog umetnika, renomiranog reditelja Raula Ruiza snimljen u periodu pre dolaska Pinočea na vlast. Režiju potpisuje i njegova supruga Valerija Sarmiento, koja je i jedna od inicijatora restauracije.

Promo/Beldocs
 

Reditelj Deklan Klark u filmu "Kako sam postao komunista" (How I Became a Communist) istražuje odnos životinja i ljudi povezujući život starije žene na farmi i marksističku reinterpretaciju Grimove bajke Bremenski muzikanti.

Promo/Beldocs
 

Lepota i tragedjia se prepliću u filmu "Kao bolesna žuta" (Like a Sick Yellow), u kojem rediteljka i scenaristkinja Norika Sefa istražuje sećanja i tumačenje realnosti iz ugla jedne devojke koja direktno iz ušuškanog detinjstva porodične kuće ulazi u pakao naglog odrastanja.

Promo/Beldocs
 

"Plava" (Blue) je ostvarenje u celosti nastalo tehnikom cijanotipije, kojom se rediteljka Violeta Ampudija bavila na radionici za žene koje pate od postporođajne depresije. Slike urađene na ovaj način imaju distinktivnu cijan boju, kroz čije nijanse plavetnila autorka ilustruje unutrašnji svet tih žena.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike