Svetska atrakcija danas i sutra pred beogradskom publikom: Senzacionalne stepenice sa kojih igrači padaju i vraćaju se (FOTO)

07.03.2024

09:35

0

Autor: Dejan Ćirić

Publika će videti pet fascinantnih instalacija

Svetska atrakcija danas i sutra pred beogradskom publikom: Senzacionalne stepenice sa kojih igrači padaju i vraćaju se (FOTO)
Copyright Profimedia

Predstava "Neuhvatljiva tačka odlaganja" iz Grenobla, francuskog umetnika Joana Buržoa, biće izvedena danas i u petak u okviru uvodnog programa 21. Beogradskog festivala igre (BFI), najavio je autor prilikom susreta sa medijima.

Profimedia
 

Omnibus komad od pet fragmenata će biti predstavljen publici u bioskopu Balkan 7. i 8. marta, ukupno u šest termina, tri puta dnevno od 16, 18 i 20 sati.

Šta se krije iza termina "Neuhvatljiva tačka odlaganja"

- Zaista mi je velika čast što učestvujemo na Beogradskom festivalu igre, koji je za mene najlepši u Evropi. Ovde vam donosimo projekat koji zovemo "Pristupi". Sa mojom ženom Mari upravo radim na novoj kreaciji u Geteborgu, gde je suština u radu koji stvaramo poslednjih deset godina kao jezgro mojih umetničkih istraživanja. Takav je i projekat koji ćete gledati - naveo je Buržoa.

On je želeo da javnosti objasni termin u nazivu svoje predstave "Neuhvatljiva tačka odlaganja". Buržoa je istakao da sve njegove instalacije i kreacije imaju nešto zajedničko, a to je upravo ta tačka odlaganja, što označava suspenziju i lebdenje.

Tanjug/Vladimir Šporčić
 

- Kad sam se bavio žonglerskim poslom, tačka odlaganja je bio trenutak lebdenja predmeta koje bacam u vis. Kada se uhvati ta tačka, da je nazovemo odlaganje, težina nestaje. Sam sebe sam stavio u tačku ili poziciju da budem bez težine, odnosno da ja postanem taj predmet - naglasio je umetnik i dodao da se njegovi projekti bave značajnim egzistencijalnim pitanjima, a ne samo nekim konkretnim stvarima u toku rada. On je rekao da je "tačka odlaganja" prilično višeznačan termin i onda mu je važno da je predstavi na više različitih načina. Tako Buržoa naglašava silu gravitacije u projektu koji će publika gledati u Bioskopu Balkan.

Čarobnjak kaleidoskopskog talenta

Svetska kritika često beogradskog gosta naziva "čarobnjakom kaleidoskopskog talenta". Takođe navode da francuski koreograf neprestano ruši granice između različitih umetničkih formi, a sada će prvi put njegove radove videti beogradska publika.

- Donosimo pet različitih instalacija. Publika će se kretati kroz prostor i imati priliku da otkrije ozbiljan deo mog umetničkog opusa. Postoje festivali koji imaju posebnu energiju i vrednost, i za koje jednostavno morate da stvorite nešto novo. Takav je upravo Beogradski festival igre - naglasio je umetnik.

Tanjug/Vladimir Šporčić
 

Svako vođenje kroz najpoznatije instalacije pratiće do 100 ljudi, jer je francuski koreograf izračunao da je to "maksimalan broj kako bi svi mogli da komotno uživaju u komadima". Publika će gledati čuvenu platformu koja se okreće, stepenice, igračicu koja hoda na ogromnoj lopti.

- Moje postavke biće odevene u novo odelo, jer ih adaptiramo prema prostoru. Performanse uvek morate prilagoditi lokaciji i energiji novog prostora. Sada smo imali komplikovan zahtev pred sobom, ali tragamo za rešenjima, jer sve mora da bude savršeno. Uostalom, i vaš festival se dogodi nakon mnogo rada, upornosti, balansiranja, akrobatskih i nadljudskih napora koje ulažu organizatori. Ovo je naša prva saradnja i moj prvi susret sa Beogradom - navodi Buržoa, koji je kao reditelj, autor koncepta i dizajner scene kompletan tvorac tih kratkih komada koji se spajaju u jednu veliku celinu ukupnog trajanja od 45 minuta.

Pet neverovatnih segmenata

Prvi segment od svega šest minuta je "Pristup 3. Stolice-stolovi". Osim Mari Buržoa, izvođač na projektu je i igrač Olivije Matje. Sto nudi bezbroj pozorišnih mogućnosti, dok dva izvođača naizmenično postaju predmet onog drugog, a njihova spretnost i virtuoznost gestova stvaraju svetlucave znakove.

Drugi "Pristup 7. Gramofon-Divlji je vetar" 10 minuta donosi pesmu “Wild is the Wind” koju peva čuvena Nina Simon. Centrifugalna sila gura tela jedno od drugog. Podijum na kome evoluiraju muškarac i žena vrti se veoma brzo, suludo se okreće i da bi se oduprli sili koja ih razdvaja, oni se drže jedno za drugo.

Tanjug/Vladimir Šporčić
 

Treći fragment "Pristup 9. Balansirajuća platforma-Čizme od španske kože" od 15 minuta sa muzikom Boba Dilana pruža publici traganje za ravnotežom koje ilustruje specifičan odnos u kojem su suprotstavljene sile jednake. Platforma na kojoj evoluiraju muškarac i žena je oslonjena na centralnu tačku koja je veoma osetljiva, tako da i najmanji pokret sa jedne strane - ima trenutni uticaj na drugu. Takvo okruženje služi kao metaforičko pojačanje dinamike koja se može posmatrati kao suština svih odnosa.

Četvrti deo od pet minuta "Pristup 14. Stolica koja se vrti", obogaćen je klasičnom muzikom Franca Šuberta. Da bi se oduprlo snazi centrifugalne sile, telo nema alternativu osim da pokuša da povrati ravnotežu tako što se naginje. Poigravajući se sa tim paradoksom, ovaj komad je postao podjednako fascinantan koliko i suštinski. Ovde igra samo Mari Buržoa, dakle solo fragment.

Tanjug/Vladimir Šporčić
 

Peta i finalna instalacija "Pristup 18. Stepenice, Dodir" od devet minuta na scenu vraća Olivija Matjea, ovog puta solo, na muziku grupe "Daft Punk" (numera "Touch"), što je autoru bila velika inspiracija. U pitanju je mala igračka deonica koju Matje izvodi uz sablasni glas Pola Vilijamsa, balansirajući na granici stvarnog i veštačkog. 

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike