Gordan Matić o utiscima sa Kanskog festivala i uspehu srpskog filma „Lost Country“: Bilo je veoma živo i produktivno

29.05.2023

15:01

0

Autor: Dejan Ćirić

„Bili smo jedina zemlja iz Centralne i Jugoistočne Evrope koja je imala film u zvaničnom programu ovogodišnjeg Kana, što nije mala stvar“, ističe direktor FCS

Gordan Matić o utiscima sa Kanskog festivala i uspehu srpskog filma „Lost Country“: Bilo je veoma živo i produktivno
Gordan Matić - Copyright Promo/Maja Medić

Kanski filmski festival je završen, a za najbolji film proglašeno je ostvarenje „Anatomija pada“ francuske rediteljke Žistin Trije. Filmski centar Srbije, predvođen direktorom Gordanom Matićem, učestvovao je na ovoj najprestižnijoj svetskoj smotri sedme umetnosti.

Profimedia
 

Srbija je ove godine imala svog predstavnika u jednom od zvaničnih kanskih programa. Dugometražni igrani film „Lost Country“, scenariste i reditelja Vladimira Perišića, prikazan je sa velikim uspehom u „Nedelji kritike“, pritom osvojiviši zvaničnu nagradu „Zvezda u usponu“ koja je pripala mladom glumcu-debitantu Jovanu Giniću.

Gordan Matić
 

Tim povodom razgovarali smo sa Matićem, koji ocenjuje da je „Kan odlična prilika za susrete filmskih profesionalaca, dogovore i planove“.

Velika podrška kolega

- Delegacija FCS je ove godine u Kanu imala mnogobojne sastanke, bilo je veoma živo i produktivno. Možda su najbitniji sastanci sa kolegama iz drugih filmskih centara, ministarstava i festivala. Istakao bih, pre svega sastanke sa kolegama iz Južne Koreje, zatim sa kolegom iz Francuske, i naravno iz celog regiona Jugoistočne Evrope - naglašava Matić.

Pod okriljem Regionalnog paviljona (South-East European Pavilion) u Kanu su već tradicionalno predstavljene kinematografije Srbije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Crne Gore, Hrvatske, Kipra, Severne Makedonije i Slovenije.

Matić posebno ističe da je velika podrška došla od svih kolega za vreme prikazivanja filma „Lost Country“.

- Bili smo jedina zemlja iz Centralne i Jugoistočne Evrope koja je imala film u zvaničnom programu ovogodišnjeg Kana, što nije mala stvar, a lepa je bila podrška od naših regionalnih partnera.

Promo/Maja Medić
 

Promocija srpskih filmova

Svake godine gotovo 15.000 poslovnih ljudi, producenata, finansijera, TV mreža i kanala, distributera, promotera, predstavnika medija i drugih filmskih profesionalaca poseti Kanski festival. Komunikacija i razgovori su ključ budućnosti, a Matić kao najvažnije izdvaja sastanke Evropske asocijacije filmskih agencija (EFAD), Godišnju skupšinu direktora filmskih fondova, zatim sastanak sa agencijom BPX (Best Practice Experience), koja ima najbolju praksu u menadžmentu filmskih fondova, ne samo u Evropi već i u Kanadi, Argentini i Australiji.

FCS/Promo
 

- Takođe bih istakao sastanak Evropske filmske akademije. Ono što je najbitnije za naše kolege producente za buduće filmove, jesu razgovori sa direktorima i selektorima festivala u Veneciji, Torontu, San Sebastijanu, i drugih važnih festivala koji predstoje. Naš posao u Kanu je pre svega bio da predstavimo i promovišemo srpske filmove u nastajanju koji će se, nadamo se, pojaviti na ovim značajnim filmskim feštama - rekao je Matić i dodao:

- Projekti naših producenata i reditelja su takođe predstavljeni u Kanu, sa željom da pronađu međunarodnu podršku i partnere, u čemu smo im mi, nadam se, bar malo pomogli.

Profimedia
 

Veliko prisustvo srpskih autora

Na Kanskom filmskom marketu biće prestavljen projekat za novi film Filipa Kovačevića, distopijska naučno-fantastična priča „Absolution“, koja je pod naslovom „Deca bogova“, podržana 2021. godine od strane FCS na Konkursu za sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova.

Srpski autori su ove godine bili izuzetno prisutni na Kanskom festivalu. Sedam vodećih evropskih festivala dokumentarnog filma tradicionalno je u Kanu objavilo listu filmova nominovanih za prestižnu, godišnju nagradu „Doc Alliance Award“.

Profimedia
 

Među 16 nominovanih filmova našla su se i dva filma iz Srbije: dugometražni hibridni film „Kristina“, Nikole Spasića (predložen od strane festivala FIDMarseille) i „Prilagođeni“, Dejana Petrovića (nominovan za najbolji kratki dokumentarni film na predlog umetničkog direktora Dokufesta).

Osim premijernog filma „Lost Country“, na 76. Kanskom festivalu u programskoj celini „Kanski klasici“ bila je prikazana i restaurirana verzija „Podzemlja“ u režiji Emira Kusturice, filmskog klasika i kanskog pobednika iz 1995. godine.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike