Priča o najboljem jugoslovenskom rok albumu: Pesme menjane zbog Tita, nacionalizam i dovođenje na vlast Slobodana Miloševića

09.11.2022

07:30

0

"Odbrana i poslednji dani" je prvi studijski album kultne beogradske rok grupe "Idoli" iz 1982. godine

Priča o najboljem jugoslovenskom rok albumu: Pesme menjane zbog Tita, nacionalizam i dovođenje na vlast Slobodana Miloševića
Reizdanje albuma "Odbrana i poslednji dani" - Copyright Promo/Karl Matulin

Javno snimanje emisije Radio Beograda 202 i predstavljanje luksuznog reizdanja najboljeg ex-YU rok albuma "Odbrana i poslednji dani" grupe "Idoli" u izdanju "Jugotona" održano je juče u Studiju 6 ovog radija, pred velikim brojem ljubitelja muzike.

Predstavljanju albuma prisustvovali su članovi grupe "Idoli" - Srđan Šaper, Nebojša Krstić i Zdenko Kolar, supruga preminulog muzičara Vlade Divljana - Dina Divljan, kao i muzički publicisti i teoretičari Momčilo Rajin, Dragan Ambrozić i Zorica Kojić.

Na istom mestu je otvorena izložba fotografija “Idola” autora Goranke Matić i Gorana Vejvode.

ATA Images/Milan Maričić
 

- Sećam se da smo spremali album u sobi i garaži kod Krleta, tamo smo najviše vežbali. U to vreme mnogi rok bendovi su imali probe u SKC-u, a mi smo hteli da se malo izdvojimo. U garaži smo imali neku vrstu laboratorije, stvarali smo subverzivno garažnu muziku - prisetio se Srđan Šaper, jedan od ključnih stvaralaca pesama "Idola" uz Vladu Divljana, i vokal benda.

Zahvaljujći „Odbrani“ život ima smisla

Šaper je izjavio da se u snimanju svakog albuma dolazi do sudara i razmene energija što dovodi do kreativnog sukoba.

- Sa tim albumom imali smo potrebu da se iskaže nešto samosvojno. Bili smo prvo dečaci, onda smo sazrevali, odrastali i do 25 godine to nam je već bio posao. Energija je polako među nama nestajala i zato smo kao grupa prestali da postojimo - otkrio je Šaper.

"Odbrana i poslednji dani" je prvi studijski album beogradske rok grupe "Idoli" iz 1982. godine. Kritičari "Džuboks magazina" su 1985. izglasali da je ovo najbolji album jugoslovenskog roka u 20. veku, takođe i jedan od prvih konceptualnih albuma tog vremena.

ATA Images/Milan Maričić
 

- Smatram da je bilo boljih naših pesama, a kako su "Odbranu" smatrali za najbolju ploču, onda nismo želeli da kvarimo uspeh. Sama ploča je bila veoma neobična, specifična, jedini naš album sa nekom novom dimenzijom, kao eksplozija slobode. Jedan moj prijatelj mi je poverio da je, dok je slušao album, bio srećan da takvo delo postoji. Bio je toliko oduševljen da mi je rekao da zahvaljujući "Odbrani" život definitivno ima smisla - zaključio je Šaper.

Podsetimo, na ovom albumu se nalaze pesme “Kenozoik”, “Poslednji dani”, “Moja si”, “Senke su drugačije”, “Nemo”, “Nebeska tema”, “Rusija”, “Igrale se Delije”, “Jedina (Uzurlikzurli)”, “Odbrana”, “Gde si sada cica-maco”, “Glavna ptica (skrati svoj dugački jezik)”, “Hajde, sanjaj me, sanjaj”.

ATA Images/Milan Maričić
 

Grupa je počela snimanje svoje prve ploče LP na jesen 1981. godine.  

Stihovi menjani zbog Tita

Tokom jučerašnjeg razgovora pušten je redak video snimak pesme "Kenozoik" realizovan za tadašnju TV emisiju "Petkom u 22", a Nebojša Krstić je podsetio da su u nekoliko navrata gostovali u spomenutom programu i snimili video klip i za numeru "Moja".

- Znam za mnoge koji smatraju da je "Odbrana" najbolja i one koji misle da je to najgora jugoslovenska ploča svih vremena. Kvaka ove situacije je u tome da je moguće da su i jedni i drugi u pravu. Naši originalni tekstovi nisu na kraju snimljeni, morali smo da korigujemo stihove, da se ne bave toliko Titom. Prijatelji saradnici su nam govorili da ne bi baš da budu potpisani na albumu, jer eto tekstovi su protiv maršala Tita, i neće da imaju problema, a mi toga zapravo nismo bili ni svesni - otkrio je Nebojša Krstić.

ATA Images/Milan Maričić
 

Krstić je dodao da im je "Jugoton" u to vreme dao odrešene ruke da mogu da rade šta god žele i ocenio je da su imali sreću da takva šovinistička ploča bude objavljena upravo za ovu zagrebačku diskografsku kuću, jer im u Beogradu to ne bi tako lako izdali.

Šaper i Krstić su se složili da nisu imali neke pritiske oko rokova, jer im niko nije „disao za vratom“ da moraju da objave što pre i zato su mogli komotno da stvaraju. Originalni plan benda je bio da se album bavi religijom i tradicijom, za koje su smatrali da će biti provokativne, jer su mnogi aspekti ovih tema bili tabu u komunističkoj Jugoslaviji.

Album koji je izrodio nacionalizam u Jugoslaviji

Album je nazvan po istoimenom romanu Borislava Pekića iz 1977. godine.

- Za naš album su govorili da je izrodio nacionalizam u Jugoslaviji i da je doveo na vlast Slobodana Miloševića, svašta su nam govorili. Opet, sa druge strane, važno je da postoji ovakva ploča, koja može biti u isto vreme i najbolja i najgora, kao kad imate Ringerovu mačku, može biti živa i mrtva. Danas je malo ovakvih albuma, jer je u svetu rok muzika samo zabava i biznis - zaključio je Krstić.

Takođe, ovo je bilo prvo izdanje sa promenjenim sastavom grupe, jer je Kokan Popović koji je nekada svirao sa Vladom Divljanom i Zdenkom Kolarom u bendu “Zvuk ulice” tada bio novi bubnjar.

ATA Images/Milan Maričić
 

Kada su ulazili u studio, članovi benda još nisu bili sigurni šta tačno žele da naprave, stilski i muzički. Imali su puno ideja (u vezi konteksta Pekićevog rada, ali i širim obimom filozofije), ali pretvoriti to u muziku i naći zadovoljavajući zvuk je predstavljalo izazov. Zbog ovog eksperimentalnog pokušaja i grešaka u pristupu, snimanje je trajalo više od šest meseci.

Zdenko Kolar je izjavio da ne ume da potvrdi da li mu je "Odbrana" bila omiljeni album “Idola”, i dodao da je imao neke favorite u drugim kolegama rok muzičarima pokreta Novi talas. Takođe, Kolar se prisetio kako su imali veoma napornu i tešku koncertnu promociju tog albuma, zato što su Divljan i on prenosili dosta tehnike za scenu, te pamti tu situaciju kao kompleksnu.

ATA Images/Milan Maričić
 

Seksualni i duhovni identitet

Rok publicista i kritičar Momčilo Moma Rajin je istakao da je muzika imala centralno mesto u domenu pop kulture tih godina, i da su se uz “Idole” pojavile još dve grupe Novog talasa - “Električni orgazam” i “Šarlo Akrobata” (Milan Mladenović, Dušan Kojić Koja, Ivan Vdović Vd), objedinjene u čuvenom albumu “Paket aranžman” (1981).

- Čini mi se da nema više takvih grupa danas koje imaju to jedinstvo forme i sadržaja. Svi navedeni bendovi nisu imali toliko toga zajdeničkog, ali su oslikavali u svojim pesmama metafizička pitanja o stanju duha i vremena u kome živimo - rekao je Rajin i nazvao Vladu Divljana jednim od najvećih rokenrol romantičara ne samo Srbije i bivše Jugoslavije, već i Evrope.

ATA Images/Milan Maričić
 

Muzički publicista se opredelio da mu je omiljena pesma sa ovog albuma “Nebeska tema”, kao i iz celog opusa “Idola”, dok bi album “Odbrana i poslednji dani” svrstao u vrhunske, i sve pesme su mu gotovo podjednako drage.

Dragan Ambrozić, poznat kao enciklopedija domaće i svetske rok muzike, kritičar, teoretičar, urednik muzičkog programa - koncerata Doma omladine Beograda, prisetio se da je u to doba bio student psihologije, koji je voleo da sluša muziku, uz čitanje knjiga i stripova.

- Ploču “Odbrana i poslednji dani” slušao sam u jednom grozničavom raspoloženju, jer ona izaziva tenziju, pomera ljude iznutra. Pokušavao sam da saberem misli i tada i sada, dok sam se spremao za razgovor. Album je govorio o nama samima, kroz mitološki motiv traženja sebe i odrastanja. To je nama, koji smo imali 17 ili 18 godina, bila prava spoznaja, najaktuelnija tema u to vreme - seksualni i duhovni identitet. Kao kada otvorite neku knjigu i čitate samo o sebi. Kakav je bio život, upravo takva je bila i ova ploča - ocenio je Ambrozić.

ATA Images/Milan Maričić
 

Muzička kritičarka Zorica Kojić osvrnula se na činjenicu da su momci iz “Idola” imali tada 23 godine, a ona je napunila 15, i to je, po njenom mišljenju, bila ogromna razlika.

- Mi smo imali perspektivu devojčice, a oni, iako ne previše stariji od nas, bili su udaljeni, neki drugi svet. Mi smo bili deca Novog talasa koji je imao tajnu i mistiku. Svi zajedno smo slušali tu ploču u početku kod nekog ko je imao novca da kupi LP, a onda sam je kasnije slušala sama, jer je ona tražila da se na miru oseti, imala je euforiju i intimnost - smatra Kojićeva i dodaje da je ploča sve njih “naterala” da postanu znatno zreliji ljudi.

Bend nije snimio nijedan zvaničan spot za ovaj album, a prodato je 50.000 nosača zvuka u Jugoslaviji, dok je prethodni materijal “VIS Idoli” imao tiraž od 200.000.

- Sve tu to bile veoma bliske i naše teme. Upravo kada je ploča nastala dešava se i odlazak Tita što je mnogo toga promenilo. Shvatili smo da to nije više srećna zemlja, i da će tek krenuti razne podele - zaključila je Zorica Kojić.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike