Počele probe za predstavu "Valcer poručnika Nidrigena" u Madlenianumu: Krik za pravom na svoje "ja" (FOTO)

09.10.2022

13:30

0

Među glumcima koji igraju su Irfan Mensur, Isidora Građanin, Milan Caci Mihailović, Siniša Ubović...

Počele probe za predstavu "Valcer poručnika Nidrigena" u Madlenianumu: Krik za pravom na svoje "ja" (FOTO)
index - Copyright Ilustracija slika Dragana Ilića Di Voga

U Madlenianumu su počele probe za predstavu "Valcer poručnika Nidrigena".

Delo "Valcer poručnika Nidrigena", autora Miodraga Ilića, koje je nastalo osamdesetih godina prošlog veka, a inspirisano noticom u nekim nemačkim novinama o kadetu visoke vojne škole koji je odbio da polaže ispit iz plesa i zbog toga bio udaljen pokazalo se kao sjajan komad za preispitivanje slobode u svetu, gde je intima na dlanu, glas razuma i pravde sputan, a lična sloboda podređena masovnoj histeriji.

U Madlenianumu su počele probe za ovu predstavu. Izbor glumaca svakako obećava atraktivnu predstavu: Srđan Karanović, Irfan Mensur, Milan Caci Mihailović, Lazar Đukić, Janko Cekić, Siniša Ubović, Branko Janković, Stefan Bundalo, Srđan Sekulić, Jelena Arsić/Anka Gaćeša Kostić.

Foto: Bojan Marojević
 

Premijera se najavljuje za početak decembra 2022. godine na Velikoj sceni Madlenianuma.

Izborom Vladimira Lazića za reditelja ovog komada sigurni smo da će se ovaj filozofski komad pisan realistički u aktuelnom i univerzalnom značenju, koji donekle vuče ka ekspresionizmu jednog Fon Horvata i koji zahteva izvesno izmeštanje u realizaciji iz realizma ka fantastici i simbolima pretočiti u grotesknu melodramu gde će u prvom planu biti romansa mladog kadeta Nidrigen u tumačenju Miloša Đurovića i Adele Bonen koju glumi Isidora Građanin.

Iako je komad smešten u epohu carevine sa balskim dvoranama, oficirima, revolucionarima, što će stilski uobličiti scenografkinja Milica Bajić Đurov i kostimografkinja Tijana Sićević, ne sumnjamo u savremenost priče, poručuju u Madlenianumu.

Foto: Bojan Marojević
 

Uzbudljiv tok zbivanja, mnoštvo sukoba, maštovitih rešenja i duhovitosti, kao i jaka muzičko-plesna komponenta, kompozitor Aleksandar Srebrić, koreografkinja Jelena Arsić, reditelju pruža razigrani divertisman.

Reditelj obećava misaonost kroz zabavu, tj. spoj lakoće toka radnje i mračne drame stradanja glavnog junaka.

Kako kaže reditelj V. Lazić „predstoji mi rad na komadu filozofskog pronicanja u suštinsko pitanje čoveka, a to pitanje glasi: kako ostati dosledan sebi i opstati u uslovima društvene represije.“

Foto: Bojan Marojević
 

"Valcer poručnika Nidrigena" prvi put je izveden na sceni Hrvatskog narodnog kazališta u Rijeci 1985, u režiji Ljubiše Georgijevskog, sa mladim Božidarom Alićem u naslovnoj ulozi.

Potom je komad postavljen i na scenu Knjaževsko-serpskog teatra Joakim Vujić u Kragujevcu (1986), u režiji Dragana Jakovljevića, dok je lik Nidrigena tumačio mladi glumac Mirko Babić. Tekst je posle gostovanja riječkih umetnika na sceni HNK u Zagrebu uvršten u antologijski izbor Slobodana Šnajdera (Prolog br. 2, Centar za kulturnu djelatnost, Zagreb, 1985).

Foto: Bojan Marojević
 

- Posle bezmalo četiri decenije, zahvaljujući proceni Menadžmenta Opere i teatra Madlenianum, ovo delo izlazi prvi put pred beogradsku publiku, rekli bismo s još većim razlogom nego kad je prvi put bilo obasjano reflektorima pozornice!

Položaj čoveka u svetu koji nas okružuje u međuvremenu je postao još teži i neizvesniji, politika nasilja i dehumanizacije suzila je prostor individualnih sloboda na minimum, krik za pravom na svoje "ja" danas je gotovo nečujan.

Mladi čovek koji ulazi u život oseća tešku prinudu da se potčini onima koji odlučuju o njegovoj sadašnjosti i budućnosti, nemoćan da bira, da odlučuje o sebi, da odbaci ono što mu ne odgovara.

U minulim decenijama ojačao je sistem oligarhije, oličen u moćnim ljudima koji cinično nameću svoje interese kao opšte principe. Takozvane ljudske slobode i prava, demokratija u kojoj većina guši manjinu, pa otuda i pojedinca, obmana zvana predstavnički sistem, sve su to floskule, tačnije mehanizmi kolektivnog i individualnog porobljavanja čoveka i njegove svesti - reči su pisca komada Miodraga Ilića.

Foto: Bojan Marojević
 

- Ovo je drama identiteta, drama odbrane samosvojnosti čoveka, ugroženog oduvek regulama po kojima mora da živi, prinudama vlasti i što je još teže i zlokobnije – beskompromisnim nametanjem ustaljenih obrazaca življenja.

Biti svoj, držati se svog izbora, svog uverenja, svojih principa, ima visoku cenu: često vodi u propast, u gubitak oslonca, u stradanje i žrtvovanje - nastavlja pisac.

Reditelj se nadovezuje: „Sitnica je u našem životu često uzrok velikih trauma. Čovek može malom greškom ili odstupanjem od konvencija da odvede sebe u apsurdno stanje, u sukob sa okolinom i političkim i državnim faktorima, da emotivno sklizne u paroksizam.“ Po njemu pitanje slobode je ključno u ovom komadu.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike