Znakovi života u snazi morskog talasa: Počeo Memorijal Nadežde Petrović

02.10.2022

08:01

0

Autor: Dejan Ćirić

Ovogodišnja manifestacija trajaće do 13. novembra

Znakovi života u snazi morskog talasa: Počeo Memorijal Nadežde Petrović
Copyright Nadežda Petrović Wikipedia

Memorijal Nadežde Petrović, 31. po redu, počeo je juče, a pre zvaničnog otvaranja nekoliko desetina građana prisustvovalo je polaganju venca na njen spomenik ispred čačanske Gimnazije.

Venac su položili Branko Ćalović, direktor Umetničke galerije Nadežda Petrović i Miroslav Petković, pomoćnik gradonačelnika grada Čačka.

- Inicijativa da se oda priznanje i učvrsti sećanje na veliku srpsku umetnicu Nadeždu Petrović pokrenuta je 1953. godine povodom 80 godina od njenog rođenja, dve godine nakon toga postavljen je spomenik u njenu čast koji je rad Ivana Meštrovića, njenog i i prijatelja njene porodice, a koji je ovaj spomenik poklonio njenom rodnom gradu - rekao je Ćalović, prenosi Tanjug.

Memorijal Nadežde Petrović Tanjug/Jovan Nikolić
 

On je dodao da je zahvaljujući vizionarima i kulturnim poslanicima grada odlučeno da se 1960. godine osnuje Memorijal Nadežde Petrović kao manifestacija koja treba da podseća na njeno umetničko delo i na njen društveni aktivizam.

Ovogodišnji, 31. Memorijal, pod nazivom "Gestovi, znakovi života" koji će trajati do 13. novembra, teorijski okvir zasniva na Nadeždinoj slici „More” koju baštini Umetnička galerija Nadežda Petrović. Čitav program biće u realizaciji grada Čačka, Ministarstva kulture i informisanja, a pod pokroviteljstvom Uneska. Umetnička galerija priprema se za veliki jubilej - 150 godina od Nadeždinog rođenja, koji se obeležava sledeće godine.

Teme koje „Gestovi, znakovi života“ predlažu idu preko nacionalnih i regionalnih okvira postavljajući pitanja vezana za egzistenciju i razmatraju svet i društveno politički okvir kao mesto uzročno-posledičnih događaja koje gestovi otkrivaju i dekonstruišu.

Memorijal Nadežde Petrović Tanjug/Jovan Nikolić
 

Svedočimo vremenu koje iz dana u dan oblikuju zdravstvena kriza, krhkost tela i imperativi fizičkog izgleda i kondicije, fragilnosti identiteta i određenost klasnom pripadnošću, klimatske nepogode, patrijarhat i strukturno nasilje, rasizam i svet privilegija, telo kao resurs, eksploatacija, eksproprijacija i ekstrakcija, složene procedure rada i fizičkog kretanja u stalnoj prekarnosti, prelazak u digitalnu javnost društvenih mreža, onlajn šoping i dejting aplikacije, izolacija, socijalna i fizička distanca, politička dezorijentacija i ometanje znanja, nepoverenje u jezik medija, nesigurnost u odluku da se bavimo umetnošću… Kako izaći na kraj sa ovim temama i senzacijama čije posledice ugrožavaju egzistenciju? 

Tako se pitanje umetničkog gesta u ovom izdanju Memorijala kao „znaka života“ može razumeti kao egzistencijalno pitanje ali i pokušaj, možda na trenutak, suspenzije i stavljanja u drugi plan, lokalnih, atomizovanih tema, da bismo im pronašli mesto, prepoznali ih u panoramskoj slici društva.

Ovo izdanje Memorijala Nadežde Petrović postavlja pitanje kakav je to umetnički gest, odlučan postupak, koji skreće pažnju na složenost tema, priznaje svoju melanholiju, depresiju i nedostatak snage za borbu, a u isto vreme demonstrira društvenu i političku kritiku, humor, vitalnost?

Wikipedia
 

Takav gest prisutan u umetnosti kroz istoriju prepoznajemo i na slici Nadežde Petrović „More“ (nastaloj oko 1910. godine), koja izražava snagu morskog talasa, mesto impulsa i umetničkog nerva, traga performativnog čina. Gest u slikarstvu, interpretiran performansom kao analitičkom ili kritičkom alatkom u istoriji umetnosti druge polovine 20. veka pa sve do danas, je gest koji nije samo vezan za izvedbu, već i druge umetnosti, i zato ga pronalazimo istorijski u slici, skulpturi, tekstu umetnika podjednako kao i u izvedbi, akciji ili na pozorišnoj sceni. Gest takvog prepozavanja slike „More“ je i polazišna tačka koncepta i izložbe.   

Izbor umetničkih pozicija, umetnica i umetnika i kolektivnih radova koji će biti izloženi na 31. Memorijalu proširuje disciplinarnu određenost iz polja likovnih umetnosti na polje vremenskih i procesualnih praksi i performansa u užem smislu, upravo postavljanjem u odnos sa pojmom gesta - kakvi sve gestovi tvore izložbu? Kakvim se gestovima umetnost bori za sopstvenu relevantnost, kako daje znake opstanka i da li i na koji način omogućava, osmišljava ili poboljšava život? Koje to slike, objekti, performansi, akcije, intervencije, situacije postaju čitljivi gestovi vitalnosti, urgencije, komunikativnosti umetnosti?

Wikipedia
 

Za više od 60 godina trajanja Memorijala, svojevrsnog spomenika velikoj srpskoj slikarki Nadeždi Petrović, izlagalo je više od 600 umetnika i umetničkih grupa iz zemlje i inostranstva, a sarađivalo je više od 150 kustosa, kritičara i teoretičara.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike