Nema uticaja na bezbednost saobraćaja: Ukida se zeleno trepćuće svetlo na semaforima?

06.09.2021

09:30 >> 09:37

0

Autor: P. Š.

Rezultati ankete su pokazali da 73 odsto vozača vole trepćuće zeleno svetlo i podržavaju ga

Nema uticaja na bezbednost saobraćaja: Ukida se zeleno trepćuće svetlo na semaforima?
Copyright Pexels

Saobraćajni stručnjaci su podeljenog mišljenja. Jedni ga podržavaju, drugi osuđuju, dok je u mnogim zemljama praksa trepćućeg zelenog svetla odavno ukinuta.

Profesor beogradskog Saobraćajnog fakulteta Nikola Čelar, koautor udžbenika “Osnove upravljanja svetlosnim signalima” kaže da – upotreba trepćućeg zelenog svetla nema uporište ni sa aspekta bezbednosti saobraćaja, niti sa apsekta efikasnosti – izjavio je Čelar za Blic.

Pročitajte još:

– Saobraćajni fakultet u Beogradu radio je opsežno istraživanje koje je obuhvatilo anketiranje vozača i podatke sa terena. Rezultati ankete su pokazali da 73 odsto vozača vole trepćuće zeleno svetlo i podržavaju ga. U bilo kojoj sferi ljudske delatnosti mi volimo da imamo blagovremene informacije, pa se za vozača trepćuće zeleno svetlo ispostavilo kao korisna informacija koja ih upozorava da će se uskoro pojaviti žuto svetlo i zabrana prolaska kroz raskrsnicu. Onda smo sproveli terensko istraživanje i na jednoj raskrsnici postavili kamere koje su 24 sata snimale tu lokaciju dok je uključeno trepćuće zeleno svetlo i kada je isključeno. Dobili smo slične rezultate kao mnogi istraživači u svetu, a to je da smo zabeležili manji broj prolazaka kroz crveno svetlo, ali veći broj naletanja vozila kada je trepćuće zeleno isključeno – objašnjava on.

Ističe i da je veći procenat naletanja verovatno posledica različitog tumačenja trepćućeg zelenog svetla koje za nekoga znači da uspori i da se bezbedno zaustavi, a za drugog da ubrza i što pre prođe raskrsnicu.

– To nam je jasan signal da sa bezbednosnog aspekta nema opravdanja za primenu trepćućeg zelenog svetla jer neko čim ga vidi počne da koči, pa dobijamo veći broj naletanja bez obzira na to što trepćuće svetlo traje četiri sekunde, a žuto tri sekunde, što ostavlja dovoljno vremena vozaču da ukoliko se kreće normalnom brzinom bezopasno prođe kroz raskrsnicu – naglašava Čelar.

Što se aspekta efikasnosti saobraćaja tiče, odnosno bržeg protoka vozila kroz saobraćajnice, ni tu trepćuće zeleno svetlo nije našlo utemeljenje za primenu.

– Utvrdili smo da vozači kada nema trepćućeg zelenog svetla koriste zeleno svetlo jednu sekundu duže. Ukoliko zeleno traje 20 sekundi i ako uzmemo u obzir da je jednom vozilu potrebno oko dve sekunde da prođe raskrsnicu, u tom intervalu znači može proći 10 vozila. To je zadovoljavajuće ako se na raskrsnici pojavi 10 vozila, ali ako ih se pojavi manje ili više imamo problem. Trepćuće zeleno uspori vozače, pa ne koriste svih recimo 20 sekundi koliko traje zeleno svetlo – objašnjava Čelar uz napomenu da se zbog toga uvode i novi savremeni sistemi koji upravljaju saobraćajnom signalizacijom na osnovu gustine saobraćaja.

Ti sistemi, prema njegovim rečima, više nisu toliko skupi i ugrađuju se u skoro sve nove raskrsnice. Oni na bazi broja vozila koja prilaze raskrsnici određuju dužinu trajanja zelenog ili crvenog svetla, pa se upotrebom trepćućeg zelenog svetla usporava i prelazak sa jednog sistema rada na drugi, odnosno produžava se proces skraćivanja trajanja određenog svetlosnog signala.

Pročitajte još:

– Primaran razlog ukidanja trepćućeg zelenog svetla opravdano je sa svih aspekata i trebalo bi biti ukinuto uvođenjem pomenutih novih sistema. Bez obzira na to što vozači generalno vole to trepćuće zeleno svetlo jer se osećaju komfornije, i ja ga kao vozač podržavam, ali moramo biti realni jer ono nema uporište za upotrebu, niti sa aspekta bezbednosti, niti sa aspekta efikasnosti – rekao je profesor Nikola Čelar.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike