Na Veliki petak se ne ide u kafić, a za Vaskrs ne mora prase da bude na trpezi: Teolog objasnio šta Crkva zapravo propisuje!

03.05.2024 | 17:45

Autor: Radovan Marković

Što se tiče Crkve, za Vaskrs bi na trpezi morala da se nađu samo farbana jaja, a sve drugo prema mogućnostima vernika

Copyright Profimedia

Pravoslavni hrišćani danas obeležavaju Veliki petak, dan kada je na Golgoti raspet i stradao Isus Hrist, a smatra se najtužnijim danom. Inače, današnji dan i sutrašnja Velika subota prethode slavljenju dana vaskrsnuća Hristovog, odnosno Vaskrsu.

Na današnji dan se strogo posti, a običaj je i da se farbaju jaja u crveno, što predstavlja krv Hristovu. Međutim, veliki broj pravoslavaca u Srbiji često ne obeležava Vaskrs i dane pre njega na pravi način, već preteruje, verujući da će tako biti bliži Bogu. 

Za Veliki petak i subotu puni klubovi?!

Teolog i verski analitičar Miloš Stojković objasnio je za 24sedam na koji način se praznuju Veliki petak i Velika subota, ali i šta je važno za proslavu Vaskrsa.

- Veliki petak je dan žalosti za sve hrišćane. Na Veliki petak, ko istinski veruje u Hrista, i ko je istinski hrišćanin i pravoslavac, ne treba da bude nikakvog slavlja niti veselja. Na Veliki petak se strogo posti na vodi, čak u nekim pravoslavnim zemljama vernici čitav dan ništa ne jedu i samo piju vodu. To je dan kada svi treba da se solidarišemo i sastradavamo sa Isusom Hristom. I nije u redu to što često u Srbiji vidimo pune klubove i lokale na Veliki petak i Veliku subotu - kaže Stojković, i dodaje da u ova dva dana nikako ne treba posećivati klubove i kafiće, već postiti u iščekivanju dana Hristovog vaskrsenja.

Ne gleda Bog da li na vaskršnjoj trpezi imate prase

Stojković objašnjava da prvo što svi pravoslavni hrišćani treba da urade na dan Vaskrsa jeste da odu na vaskršnja liturgiju.

- Liturgija je prvo i osnovno čime započinjemo radost vaskrsenja Hristovog. Svi zajedno sa porodicama treba da odemo na liturgiju, ko je postio da se pričesti, a tek posle toga da se okupimo oko vaskršnje trpeze, koju zovemo trpeza ljubavi. I ono što je Bog dao, to se i posluži - kaže teolog.

Profimedia
 

On dodaje da nije važno šta je postavljeno na trpezu, već da je to sa ljubavlju.

- Nije važno da li je to prase niti šta je stavljeno, već da je sa ljubavlju, štagod da je spremljeno. Jer za Boga ne postoji važnost same hrane, već šta je Bog dao kome, tako taj pripremi Vaskrs. Važno je da ga dočekamo u miru, u ljubavi, radosti, međusobnom pomirenju i razumevanju. Uzaludno je da stavimo Vaskrs samo oko te trpeze, mesa, đakonija, a da ne odemo na svetu liturgiju. To znači da se nismo sjedinili sa vaskrslim Hristom, nego samo slavimo radi reda, kao neki protokol. A vaskrsenje Hristovo nije protokol, nego događaj koji nam je pokazao da je život pobedio smrt - objasnio je Stojković.

Crkva ne propisuje obaveznu hranu na trpezi

Teolog kaže da Crkva ne propisuje šta mora biti na trpezi, osim vaskršnjih jaja koja, opet, imaju duboku simboliku.

- Crvena boja simbolizuje Hristovu krv, a ujedno je jaje i simbol novog života. Jer iz samog jajeta izvire život, tako da se zbog toga ono koristi za Vaskrs. Osim vaskršnjih jaja, Crkva ne propisuje ništa što se tiče same vaskršnje trpeze. Nigde ne piše u kanonima i pravilima da je obavezno imati prase, jagnje i tome slično. Crkva propisuje da treba jedni sa drugima da budemo u ljubavi, da odemo na svetu liturgiju da se pričestimo, i nije važno šta će biti na samoj trpezi. Da li će to biti parče sira ili  prase, jagnje, to nigde ne postoji u pravilima. To je nešto što je postalo naša tradicija koju treba poštovati, ali je ne treba shvatati kao suštinu proslave vaskrsenja Hristovog - dodaje on.

Profimedia
 

- Nije Bogu draži i bliži onaj koji zakolje prase od onoga koji to ne uradi. Za Hrista su svi isti i svako ono što je Bog dao treba i da prinese. Ne treba ljudi da obraćaju toliko pažnju na samu trpezu i hranu koliko na duhovni značaj vaskrsenja Hristovog, jer je to suština slavljenja, a ne ono što se nalazi na stolu - kaže on, i dodaje da tradicionalne običaje možemo poštovati shodno svojim mogućnostima.

Može se zapevati, ali nikako pucati i opijati se

Nažalost, poslednjih godina se dešava da ljudi u ponoć između Velike subote i Vaskrsa obeležavaju dolazak velikog praznika pucnjavom i glasnom muzikom, a takva vrsta slavlja se nastavlja ponekad i tokom samog vaskršnjeg dana. Međutim, Stojković kaže da sve ono što je preko mere nije u skladu sa predanjem Hristovim i crkvenim.

- Treba zapevati i treba se radovati, Crkva nije protiv toga, ali svako prelaženje granice, svako opijanje i bezumno ponašanje, pucanje iz oružja je apsolutno pogrešno i nije nikako u skladu ni sa predanjem ni sa učenjem Crkve. Nema preterivanja i nikako nema pucnjave. Crkva nije neko čije je predanje oružje, već mir, radost, sloga... Sve što ima veze sa oružjem nije u skladu, niti će ikada biti u skladu sa učenjem crkve. Treba naći meru u svojoj radosti - objasnio je Stojković.

Bonus video

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam